هیچ؛ سهم ما از نعمت نفس کشیدن
کد خبر: 4112141
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

هیچ؛ سهم ما از نعمت نفس کشیدن

مردم تهران امروز چهارشنبه 14 دی ماه ششمین روز متوالی شرایط ناسالم هوا برای همه گروه‌ها را تجربه می‌کنند. روزهایی که از نعمت نفس کشیدن محروم شدیم و با هر نفس بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات قلبی و تنفسی را از آن خود می‌کنیم.

دیگران نفس نکشند می‌میرند؛ ما نفس بکشیم

جبهه پایدار جوی که از روز یکشنبه چهارم دی ماه موجب انباشت آلاینده‌ها در هوای تهران شده بود، باعث شد مردم پایتخت از روز دوشنبه پنجم دی‌ماه در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرند، اما تداوم این وضعیت و انباشت شدید آلاینده‌های هوا وضعیت را وخیم‌تر و شرایط هوا را از ناسالم برای گروه‌های حساس به وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها رساند.

اگر چه طی این دو هفته مدارس غیر حضوری شد و طرح زوج و فرد در تهران در حال اجراست اما هیچ‌یک از این اقدامات نه تنها وضعیت هوا را بهتر نکرد بلکه انباشت آلاینده‌ها بیشتر هم شد به نحوی که سازمان هواشناسی نسبت به وخیم‌تر شدن آلودگی هوا و رسیدن به وضعیت بسیار ناسالم (شاخص 200 تا 300) هشدار داده است.

علی‌رغم خطرات بسیار زیاد تنفس این حجم از آلودگی، کارگروه اضطرار آلودگی هوا طی اطلاعیه‌ای غیرالزام آور اعلام کرد: «بنا به تشخیص رؤسای دستگاه‌ها و سازمان‌ها در استان تهران، برای روز چهارشنبه ۱۴دی ماه زمینه دورکاری کارکنان دستگاه‌ها میسر است و توصیه می‌شود رؤسای دستگاه‌ها با درخواست دورکاری کارمندان موافقت کنند».

اطلاعیه‌ای که موجب شد متأسفانه بسیاری از دستگا‌‌ها و سازمان‌ها با نادیده گرفتن شرایط موجود، کارکنان خود را دورکار نکنند. از سوی شهردار و استاندار تهران نیز همچنان هیچ واکنش و اقدام تأثیرگذاری برای کنترل این حجم از آلودگی صورت نگرفته است و مردم پایتخت در حال تنفس حجم بالایی از ذرات معلق کمتر از 10 میکرون، ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون، دی اکسید نیتروژن و ... هستند.

یادآوری می‌شود، امروز بیست و یکمین روز هوای ناسالم پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون است. تهران 114 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای بسیار ناسالم و دو روز هوای خطرناک داشته است. شاخص کنونی آلودگی هوا در تهران نیز 161 است.

انتهای پیام
captcha