طرح‌های متعدد فرهنگسرای قرآن نیازمند مشارکت دیگر نهادهاست + صوت
کد خبر: 4112167
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
سعید زکی‌لو:

طرح‌های متعدد فرهنگسرای قرآن نیازمند مشارکت دیگر نهادهاست + صوت

رئیس فرهنگسرای قرآن با تأکید بر اینکه فعلاً طرح‌هایی با بودجه‌ صفر اجرا می‌شود، اظهار کرد: با وجود فضا و امکانات کافی، نیروی انسانی و محتوای غنی، اجرای برنامه‌هایی با پیشینه و مخاطب همچون همایش عمری با قرآن و مسابقات سراج نیازمند مشارکت و حمایت‌ لازم است.

سعید زکی‌لوهمزمان با تحويل سال 1381 ساختمان فرهنگسرای قرآن با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری در تهران افتتاح شد. پیش از این، فرهنگسرا حوالی سال 1379 به صورت غیر رسمی در فضایی محدود در محله شیخ‌هادی فعالیتش را آغاز کرده بود و پس از این افتتاح رسمی، ساختمانی با مساحت بيش از سه هزار متر مربع در محله خيابان قزوين به فرهنگسرای قرآن اختصاص یافت. این بنا با طراحی مدرن، دارای سالن اجتماعات، گالری، كتابخانه، نگارخانه و بخش‌های اداری است.

این فرهنگسرا تاکنون توسط فعالان و مدرسان قرآن چون محمدرضا پورمعین، علی‌اکبر توپچی و رحیم خاکی اداره شده است. بسیاری از قرآن‌دوستان فرهنگسرای قرآن را با اجرای چندین دوره طرح «قرآن بخوانید، عیدی بگیرید» می‌شناسند، طرحی که طی چند سال متوالی در ایام نوروز با هدف ترویج و تعمیق ارزش‌های قرآنی، پیوند سنت حسنه نوروز با ارزش‌ها و فرهنگ غنی دینی، انس با قرآن در اوقات فراغت و ... اجرا شد.

راه‌اندازی مدرسه مکاتباتی قرآن، فعالیت سامانه تلفن گویای ندای قرآن ۱۴۴۰، برای پخش تلاوت‌های اساتید ایران و جهان اسلام و پخش ترتیل قاریان داخلی و خارجی و ترجمه و تفسیر اساتید مختلف جهان اسلام، تشکیل کانون‌های قرآنی، تولید محصولات آموزشی نمازآموز و قرآن‌آموز، فروشگاه قرآنی «سراج» شامل محصولات قرآنی چون قرآن‌های نفیس، قرآن‌های چاپی، لوح‌های فشرده قرآن، مفاهیم قرآن و راه‌اندازی قرائتخانه از جمله اقدامات فرهنگسرای قرآن است.

از جمله دیگر فعالیت‌های شاخص این فرهنگسرا می‌توان به برگزاری 20 دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» و شش دوره مسابقات قرآن «سراج» اشاره کرد.

فرهنگسرای قرآن از اواخر دی 1400 تا کنون با مدیریت سعید زکی‌لو، قاری، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان اداره می‌شود. زکی‌لو پیش از این در فرهنگسرای قرآن به عنوان مسئول واحد تولید محصولات قرآنی و رئیس واحد فرهنگسازی قرآنی همکاری داشته است.

برگزاری شانزدهمین آزمون قرآن مربیان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میزبانی از مسابقاتی چون شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات، برگزاری برنامه‌های مناسبتی و... از دیگر برنامه‌های انجام شده در حدود یکسال مدیریت زکی‌لو است.


بیشتر بخوانید:


با سپری شدن حدود یک سال از قبول مسئولیت سعید زکی‌لو با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های این فرهنگسرا به خبرنگار ایکنا گفت: در ماه‌های باقی‌مانده سال، همچنان پیگیر طرح و برنامه‌های کلان برای تهران در مقاطع مختلف سنی به ویژه نوجوانان و جوانان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم طی تعامل بیشتر با سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بیش از پیش برنامه‌ها را پیش ببریم، افزود: متأسفانه سازمان فرهنگی ـ هنری نیز به مانند سایر دستگاه‌ها و نهادها به دلیل کمی بودجه، در حال حاضر امکان تخصیص اعتبارات خاصی را ندارد و امیدواریم به زودی با تزریق اعتبارات، شاهد اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها در ماه‌های پایانی سال باشیم.

زکی‌لو با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای اجرای برنامه‌هایی چون بیست و یکمین دوره همایش عمری با قرآن، هفتمین دوره مسابقات جلسات قرآنی شهر تهران «سراج» و کارگاه هنر تلاوت قرآن اظهار کرد: سامانه تلفن گویای ندای قرآن ۱۴۴۰ هم سالانه پاسخگوی بیش از یک میلیون تماس تلفنی قرآن‌دوستان است.

رئیس فرهنگسرای قرآن به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال 1402 به صورت اجمالی اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی و توافق با آموزش و پرورش، چهاردهمین جشنواره قرآنی کودکان را در تابستان اجرا خواهیم کرد، زیرا ایام فراغت دانش‌آموزان است. سیزده دوره این جشنواره(سال 1390) از سوی فرهنگسرا برپا ‌شد، اما با وقفه‌ای 11 ساله به دلیل مشکلات مالی، و با وجود توانایی فضای فرهنگسرا در اجرا، و وجود نیروی انسانی و محتوای غنی برگزار نشد.

زکی‌لو در پاسخ به این سؤال که برای بازگرداندن قوا به فرهنگسرا چه تعاملاتی انجام شده است؟ افزود: به دنبال تعامل و جذب حمایت‌ هستیم. با رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران مذاکراتی انجام شده و طرح‌ها با پیشینه‌ خوب و جذب مخاطب ارائه شد. قطعاً در شرایط فعلی اجرای مشارکتی این طرح‌ها مطلوب‌تر است. البته قول‌های مساعدی از سوی رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران داده شده است که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آنها باشیم.

رئیس فرهنگسرای قرآن درباره میزان استقبال شهروندان محلی منطقه 10 از برنامه‌ها و دوره‌های فرهنگسرا گفت: معمولا استقبال‌ خوبی به ویژه از برنامه‌های مناسبتی فرهنگسرا انجام می‌شود. برای مثال اگر سامانه تلفن گویای ندای قرآن ۱۴۴۰ دچار اختلال شود، با بازخوردهای مخاطبان در سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران به شماره 1888 روبه‌رو هستیم. این امر نشان می‌دهد که سامانه ندای قرآن جزو مطالبات مردمی است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه ندای قرآن ماهیانه حدود 100 هزار پالس تلفن دارد، اظهار کرد: با وجود مشکلات مالی، تمام توان و همت خود را برای سرپا نگه داشتن این سامانه به کار گرفته‌ایم. البته بخشی از تماس‌ها از سوی حفاظ است که این سامانه را برای حفظ یا مرور محفوظات انتخاب کرد‌ه‌اند.

کد

زکی‌لو در پاسخ به این سؤال که آیا سامانه ندای قرآن به تازگی به‌روزرسانی شده است؟ گفت: خیر، در این سامانه چندین قرائت ترتیل از اساتید جهان اسلام، دو نوع ترجمه، تلاوت ماندگار از 39 قاری مصر و ایران، تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی و قصص قرآنی... بارگذاری شده است که هر شهروند به فراخور حال خود، تلاوت مورد نظرش را انتخاب می‌کند و از محتوا بهره‌مند می‌شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن اظهار کرد: به هر حال پس از پشت سر گذاشتن پیک‌های متعدد و سویه‌های مختلف کرونا، افت و خیزهایی از حضور قرآن‌آموزان در دوره‌های آموزشی فرهنگسرا را داریم، چنانکه این دوره‌ها از رایگان‌ بودن نیز خارج شده و هزینه‌های اندکی از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود، اما دوره‌هایی چون مهارت‌های زندگی قرآنی و هنر تلاوت قرآن و ... به صورت دائم و موفق در سطح فرهنگسرا در حال برگزاری است.

یادآور می‌شود، فرهنگسرای قرآن در خيابان قزوين، نرسيده به سه‌راه آذری، نبش خيابان شهيد كاظمی واقع است.

انتهای پیام
captcha