اسلام‌ستیزی غربی به اشتیاق مسلمانی افزوده است + صوت
کد خبر: 4115547
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
سعید مستغاثی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

اسلام‌ستیزی غربی به اشتیاق مسلمانی افزوده است + صوت

یک کارشناس رسانه گفت: اسلام‌ستیزی و ایران هراسی که غربیان در یک قرن اخیر نسبت به اسلام داشته‌اند راهی به جایی نبرده و هر روز بر تعداد مشتاقان به اسلام افزوده می‌شود.

چندی پیش نشریه جعلی «شارلی ابدو» یک مسابقه‌ کاریکاتور را با محوریت ارزش‌های انقلابی کشورمان برگزار کرد که با واکنش منفی جهانی به ویژه هنرمندان کشورمان روبه‌رو شد. این نشریه موهن هر از گاهی به یکی از مقدسات ادیان مختلف توهین می‌کند. در همین راستا ایکنا با سعید مستغاثی، کارشناس رسانه و مستندساز، گفت‌وگو کرده است که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – در ابتدای بحث اشاره‌ای به سابقه اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی غرب در قالب فیلم، سریال و کاریکاتور داشته باشید؟

اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی غرب محدود به رسانه‌هایی چون نشریه «شارلی ابدو» نمی‌شود بلکه سال‌هاست به واسطه رسانه‌هایی چون سینما، آنها مشغول انجام چنین اقداماتی هستند. من این بحث را فراتر می‌برم و می‌گویم اسلام‌ستیزی غرب از ابتدای شکل‌گیری سینما در میان تولیدات غربی وجود داشته است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اسلام‌‌ستیزی شکلی کاملاً جدی به خود گرفت و به آن ایران‌هراسی هم اضافه شد.

ایکنا – توجیهات غرب در مواجهه با چنین آثاری یک جمله تکراری است. آنها دائما تکرار می‌کنند به واسطه آزادی بیانی که در غرب وجود دارد چنین هجمه‌های به ایران و انقلاب صورت می‌گیرد. پیرامون این موضوع توضیح دهید.

این گفته کذب محض است. سال‌ها پیش فیلمی توسط کشور دانمارک با عنوان «فتنه» ساخته شد که در آن به پیامبر اسلام توهین شده بود اما در همان کار نیز به نوعی به اروپا هشدار داده شده بود که اسلام در حال تسخیر اروپا است. در همان مقطع که «فتنه» ساخته شد استاد دانشگاهی در هلند با نام بهنام تائبی که ایرانی‌الاصل است نقدی را مطرح کرد. وی گفت چرا فردی در یکی از اعتراضات به جرم اهانت به یهودیت بازداشت می‌شود اما فیلمی که در آن به اسلام توهین شده است بدون هیچ مانعی به نمایش خود ادامه می‌دهد؟!


بیشتر بخوانیم

آزادی بیان نشریاتی چون شارلی ابدو دروغ محض است + صوت


نکته دیگری که غربیان به روی آن تعصب دارند و با وجود شعارهای دروغین آزادی بیان اجازه نمی‌دهند کسی به آن نزدیک شود بحث هولوکاست است. شش سال پیش لارنس فون‌تریه فیلمساز دانمارکی در فیلمش با اسرائیل شوخی کرد. برخورد جشنواره کن به اندازه‌ای شدید بود که بعد از معذرت‌خواهی این فیلمساز باز هم توبیخ وی رفع نشد.

جی کی رولینگ نویسنده معروف که «هری پاتر» را خلق کرده است به خاطر نقد به همجنسگرایی از سوی غربیان طرد شد به‌نحویکه حاضر نیستند اسم وی را در مجامع بازگو کنند. اسکار 2019 مثالی دیگر در این رابطه است که در آن مجری برنامه به دلیل نقدی همانند آن چیزی که نویسنده هری پاتر مطرح کرد بود طرد شد. در این رابطه مثال‌های بسیاری وجود دارد که یکی دیگر از آنها برخورد با آلن دلون است.

زمانی که فیلم «آرگو» پخش و اعتراض به این فیلم زیاد شد گفتند که این اثری سینمایی است که در آن درام شکل گرفته و لازم نیست جز به جز بر واقعیت متکی باشد اما همین افراد به «ماجرای نیمروز» تاختند که این فیلم خلاف واقعیت است! چگونه وقتی «آرگو» ساخته می‌شود ایرادی ندارد که دروغ پردازی شود اما وقتی فیلمی چون «ماجرای نیمروز» بر خلاف خواسته‌شان باشد موضع تند می‌گیرند؟ این امر نشان می‌دهد شعار هنر برای هنر  گفته‌ای تو خالی است که به هیچ وجه صداقتی در آن دیده نمی‌شود. این برخوردها نشان از نژاد‌پرستی افراطی دارد. آنها کل بشریت را جز خودشان دارای شعور نمی‌دانند.

کد

ایکنا – جدا از مباحث هنری رویکرد خصمانه غرب را در ادبیات و شعر هم می‌توانیم مشاهده کنیم. پیرامون این موضوع توضیح دهید؟

در ابتدای سخنانم گفتم که اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی غرب همه شمول را در بر می‌گیرد حتی در شکل اقتصادی و ورزشی هم این موضوع را می‌توان مشاهده کرد البته لازم به ذکر است که دشمنی آنها تنها با اسلام واقعی است که توسط ایران بیان می‌شود وگرنه آنها با اسلام غربی مشکل ندارند و خیلی راحت با آن کنار می‌آیند. گواه این ادعا نیز ایران‌هراسی است که همچون بازویی در کنار اسلام‌ستیزی وجود دارد. آخرین اقدام نیز در این جهت توهین نشریه «شارلی ابدو» است.

ایکنا -  آیا عناد و دشمنی که آنها انجام می‌دهند توانسته برای آن دست آوردی داشته باشد یا اینکه بر نفرت عمومی آنها افزوده است؟

این قبیل رفتارها هیچگاه کارکردی مفیدی برای آنها نداشته است. آیا در این یک قرن تمام اسلام‌ستیزی آنها توانسته از شوق گرویدن به اسلام بکاهد؟ البته برخی خود‌فروختگان ممکن است جذب چنین اتفاقاتی شوند که تعدادشان هم بسیار کم است. گواه این ادعا را هم در اتفاقات اخیر کشورمان مشاهده کردیم که چگونه عده‌ای آب در آسیاب دشمن ریختند.

لازم به ذکر است که هیچگاه در ایران اسلامی در قالب کارهای هنری به ویژه به کاریکاتور به ادیان دیگر توهین نشده است حتی باید بگویم ما نسبت به ادیان ابراهیمی تعصب هم داریم چون بزرگان آنها را فرستگان خداوند می‌دانیم. جالب است بدانید ما نسبت به هولوکاست که روی آن نقد داریم توهین نمی‌کنیم تنها می‌گوییم پیرامون آن تحقیق صورت گیرد.

برخی از رفتارهای غرب مرا به یاد داستان «گوژپشت نتردام» نوشته ویکتور هوگو می‌اندازد. در قصه می‌خوانیم عده‌ای دلقک، زیبایی انسانی گوژپشت را ندیده و ظاهرش را به تمسخر می‌گیرد. این رفتار اکنون از سوی برخی غربیان که مدعی آزادی بیان هستند رخ می‌دهد. در چنین شرایطی عجیب نیست که ببینیم آنها برای رسیدن به خواسته خود از هیچ توهینی فروگذار نیستند. نمونه جدید آن هم در نشریه جعلی «شارلی ابدو» قابل مشاهده است.

ایکنا – مطلب پایانی به عکس‌العمل ما مربوط می‌شود. در مواجه با توهین‌های غربی به مقدسات دینی و انقلابی ما چه کاری باید انجام داد؟

فرهنگ اسلامی اجازه توهین به ما نمی‌دهد. در یکی از جنگ‌ها پیامبر(ص) مسلمانان را از فحش دادن به کفار منع کرد. برای همین ما هیچگاه به بهانه تلافی مجاز به توهین نیستيم اما می‌توانیم با افشای حقایق پرده از چهره پرنفاق آنها برداریم.

انتهای پیام
captcha