«مقتل قرآنی» می‌تواند جای خالی قرآن را در هیئت‌ها پر کند
کد خبر: 4122939
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
غفاری‌فینی در گفت‌وگو با ایکنا:

«مقتل قرآنی» می‌تواند جای خالی قرآن را در هیئت‌ها پر کند

نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» گفت: یکی از انگیزه‌هایم برای نوشتن این کتاب پر شدن جای خالی قرآن در جلسات مذهبی و هیئات است.

مسعود غفاری فینی نویسنده کتاب مقتل قرآنی

«مقتل قرآنی» عنوان کتابی به قلم مسعود غفاری‌فینی از حافظان قرآن است که در آن به شرح و تفسیر آیات قرآن با موضوع و مرتبط با حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخته است و به تازگی توسط انتشارات میراث شرق چاپ و روانه بازار کتاب شده است. 

مسعود غفاری فینی، نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن اشاره به تجربه خود در استفاده از آیات قرآن در مجالس روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد: از آنجا که حافظ کل قرآن کریم هستم، معمولاً در سخنرانی‌هایی که در جلسات هیئات دارم، از مباحث قرآنی درباره امام حسین(ع) یا روضه‌های قرآنی که می‌شد برای مستمعین خواند، استفاده می‌کردم.

نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» درباره چگونگی شکل‌گیری ایده نگارش این کتاب گفت: دو سال پیش و در دوران فراگیری کرونا، قبل از محرم، با جمعی از دوستان مبلغین ماه محرم، در فضای مجازی جلسه‌ای با آیت‌الله قرائتی داشتیم. ایشان به مبلغین توصیه کردند به جای تعریف کردن خواب و رویا برای روضه‌خوانی یا شعر، سعی کنید در منابر و روضه‌خوانی‌هایتان آیات قرآنی راجع به حضرت سیدالشهدا(ع) را استفاده کنید‌.

غفاری ادامه داد: آیت‌الله قرائتی ما را به کتابی از نوشته‌های خود با عنوان «روضه‌های قرآنی» یا «نهضت حسینی در پرتو قرآن» ارجاع دادند که بنده کتاب را تهیه کردم و خواندم. در این کتاب حدود ۱۰ روضه قرآنی جمع‌آوری شده بود اما دیدم موضوع جای بحث بیشتری دارد. از طرفی با توجه به اینکه خود ما هم در منبرها از این موارد استفاده کرده بودیم، شروع به جمع‌آوری و نگارش کتاب «مقتل قرآنی» کردم، که حجم آن بیش از ۵۰۰ صفحه است.

وی در توضیح شرح کتاب «مقتل قرآنی» اضافه کرد: در مقدمه کتاب هم توضیح داده شده، چند نوع آیه در این کتاب مورد بحث و نظر قرار گرفته است؛ یعنی هم آیاتی مانند آیه مباهله یا سوره انسان است که درباره و در رابطه با امام حسین(ع) نازل شده، هم آیاتی که به حضرت سیدالشهدا(ع) تأویل شده، هم آیاتی که در احادیث مقایسه شده، هم آیاتی توسط خود حضرت سیدالشهدا(ع) در ماجرای کربلا و عاشورا استفاده شده است و هم از تفاسیر روایی و هم از مقاتل در کتاب استفاده شده است.

غفاری گفت: اکثر مقاتل را جست‌وجو و مطالعه کردم، آیاتی که حضرت سیدالشهدا در ماجرای کربلا استفاده کرده‌اند را ذکر کردم و سعی کردم همه این چهار نوع آیات را جمع‌آوری کنم و چیزی از قلم نیفتد تا بحث کاملی در این موضوع باشد و تا سال‌ها نیاز مخاطب را پاسخ دهد.

نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» با تأکید بر اینکه در مجموع چند نوع روضه قرآنی در این کتاب است، افزود: یک نوع آن هم مقایسه بین مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و مصائب انبیا(ص) است که یکی از آن‌ها در قرآن آمده است.

غفاری با اشاره به اینکه خود اهل‌بیت(ع) هم این نوع برداشت و استفاده از قرآن را داشته‌اند، بیان کرد: برای مثال زمانی که از حضرت سجاد(ع) پرسیدند چرا این‌قدر گریه می‌کنید؟ ایشان به داستان حضرت یوسف(ع) و حضرت یعقوب(ع) اشاره می‌کنند و می‌فرمایند حضرت یوسف(ع) یکی از ۱۲ فرزند حضرت یعقوب(ع) بود، اما وقتی حضرت یعقوب(ع) ایشان را گم کرد، ۴۰ سال در فراق او گریه کرد؛ حالا من چه بگویم که در یک روز پدر، برادرها، برادرزاده‌ها و دیگر عزیزانم جلوی چشمانم به شهادت رسیدند؟!

مسعود غفاری فینی نویسنده کتاب مقتل قرآنی

نویسنده کتاب «مقاتل قرآنی» ضمن بیان اینکه در جمع‌آوری و نگارش این کتاب مستقیم از کسی کمک نگرفتم، تأکید کرد اما از کتاب‌های آیت‌الله قرائتی، دکتر رضایی اصفهانی، شیخ جعفری شوشتری و... کمک گرفتم. تقریباً همه بحث‌های کتاب روایی است، یعنی سعی کردم از خودم چیزی نگویم. بیشتر از تفاسیر روایی یا کتاب‌های مقتل در این کتاب استفاده شده است.

کتابی برای مداح‌ها و دیگران

غفاری ضمن اشاره به اینکه مخاطب اولیه کتاب «مقاتل قرآنی» مادحین و سخنرانان مجالس حضرت سیدالشهدا(ع) هستند؛ تأکید کرد: اما سعی کردم کتاب را به گونه‌ای بنویسم که برای همه مخاطبان قابل استفاده و زبان کتاب روان و ساده و غیرتخصصی باشد لذا هر کسی در هر جایگاه و سطحی به امام حسین(ع)، می‌تواند کتاب را بخواند و بفهمد.

به گفته نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» از زمانی که طرح این کتاب به ذهن او رسیده و کلید اولیه آن را زده است، حدود دو سال طول کشید تا به مرحله چاپ رسید.

غفاری همچنین عنوان کرد: نشر میراث شرق یک طرح چاپ رایگان داشت. فقط هزینه ویراستاری صفحه‌آرایی از مؤلف دریافت می‌کرد، اما هر کتابی را هم چاپ نمی‌کردند و ابتدا باید طرح به تائید کارشناسان نشر می‌رسید. بنده هم طرح کتاب را برای آنان ارسال و معرفی کردم. خوشبختانه چند روز بعد از نشر تماس گرفتند و از طرح استقبال و کتاب را چاپ کردند.

متأسفانه در حیات ما جای قرآن خالی است

نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» در ادامه با تأکید بر اینکه متأسفانه در حیات ما جای قرآن خالی است، عنوان کرد: ما شیعه‌ها معمولاً بیشتر به اهل‌بیت(ع) می‌پردازیم و قرآن خیلی مورد نظر و توجه نیست. یکی از انگیزه‌های بنده برای نوشتن کتاب «مقتل قرآنی» این بود که یک مقدار هیئت‌ها و مجالس و منابر ما قرآنی‌تر شوند و جای خالی قرآن در جلسات مذهبی و هیئات ما پر شود.

غفاری ادامه داد: شاید بتوان گفت انگیزه اصلی من هم در سخنرانی‌هایی که داشتم و هم در این کتاب این بود که دو میراث گرانبهای قرآن و اهل‌بیت(ع) که به فرموده پیامبر اکرم(ص) ثقلین هستند، کنار همدیگر داشته باشیم و این طور نباشد که یک طرف را محکم بگیریم و طرف دیگر را رها کنیم‌.

نویسنده کتاب «مقتل قرآنی» در پایان گفت: در بخش اول کتاب و در یکی دو صفحه تشابهات حضرت سیدالشهدا(ع) با خود قرآن را ذکر کرده‌ و توضیح داده‌ام که هر دو یک نور و یک جلوه از جلوات الهی هستند و طبق فرموده پیامبر تا قیام قیامت قابل جدایی نیستند. این کتاب را نوشتم که حداقل در هیئات ما یک مقدار این خلاء پر شود.

انتهای پیام
captcha