عراق؛ میزبان رویداد بزرگ وحدت‌بخش
کد خبر: 4127236
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

عراق؛ میزبان رویداد بزرگ وحدت‌بخش

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق با تشریح برنامه‌های رویداد بزرگ دینی پیش رو به میزبانی این کشور، گفت ایران می‌تواند یک الگوی مشترک همزیستی مذهبی در سطح عالی بین مذاهب اسلامی را معرفی کند.

به گزارش ایکنا، خبرگزاری ایرنا نوشت: غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق امروز (جمعه) در گفت و گو با ایرنا با تشریح برنامه‌های کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی از نقش وحدت بخش جمهوری اسلامی گفت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار وحدت در جهان اسلام است و سابقه درخشانی در وحدت بخشی بین مسلمانان هم در خارج کشور و هم در داخل ایران دارد. ما در استان‌ها و شهرها مختلف خانواده‌های زیادی داریم که اهل سنت و شیعیان در کنار هم زندگی می‌کنند و حتی در درون یک خانواده هم می‌بینیم که گاهی یکی از همسران شیعه است و دیگری اهل سنت و حتی در بین فرزندان اینها هم این مساله دیده می‌شود.

وی افزود: این موضوع تقریب مذاهب را که امام راحل (ره) تاسیس کردند و مقام معظم رهبری بر آن اصرار دارند، باید با جدیت دنبال کرد. در عراق هم «آیت الله سیستانی» تعابیر بسیار بلندی درباره وحدت بین شیعه و سنی دارند لذا مرجعیت در رتبه عالی وحدت در حوزه علمیه نجف و این شهر مقدس قرار دارد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این رویکردها نیاز به روشنگری در فضای جهاد تبیین دارد. به همین منظور، نشست بزرگی در عراق در حال آماده‌سازی است که «مسلمان، برادر مسلمان» نام دارد و این نشست (روز شنبه پیش رو) در سایه کنفرانس وحدت اسلامی و با همکاری مؤسسات دینی و علمای اهل سنت و دیوان وقف سنی عراق برگزار می‌شود.

اباذری تأکید کرد: مهمانان متعددی از کشورهای مختلف، در این نشست، حضور خواهند یافت و چهره‌های متعدد دینی جهان اسلام در این کنفرانس تقریب مذاهب شرکت فعال خواهند داشت. از جمهوری اسلامی ایران هم شخصیت‌های شاخصی حضور می‌یابند و «حمید شهریاری» دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب هم سخنرانی خواهد داشت.

این همایش از ساعت ۹ صبح فردا شنبه، ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن هتل «المنصور» بغداد برگزار خواهد شد، علمای تراز اول زیادی از اهل سنت و شیعه در این همایش شرکت خواهند کرد و بیانیه پایانی خواهد داشت.

روز یکشنبه هم برای بار دوم، اجلاس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت در عراق به میزبانی «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha