اسلام‌هراسی و کوچ نخبگان از فرانسه
کد خبر: 4128172
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱

اسلام‌هراسی و کوچ نخبگان از فرانسه

کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه فرانسه خانه بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان اروپاست اما تبعیض در این کشور بسیاری از نخبگان مسلمان را وادار می‌کند تا به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر در جوامعی با پذیرش اعتقادات دینی خود باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از Yeni Safak، براساس مطالعه جدیدی که از سوی دانشگاه لیل به رهبری پروفسور اولیویه استیوز(Olivier Esteves) انجام شده است، تعداد زیادی از مسلمانان با تحصیلات عالی فرانسه را به مقصد بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و دبی ترک می‌کنند.

پس از بررسی 1074 مسلمانی که فرانسه را ترک کرده‌اند، استیوز استدلال کرد که بیش از دو سوم از این افراد گفته‌اند که برای انجام آزادانه اعمال دینی خود نقل مکان کردند، در حالی که 70 درصد گفتند که برای جلوگیری از حوادث نژادپرستی و تبعیض، آنجا را ترک کردند.

استیو پیشنهاد کرد که نخبگان مسلمان با مهارت‌های مورد تقاضا از نحوه برخورد با آنها در کشور خسته شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: آنچه طعنه‌آمیز بوده این است که فرانسه هزینه تحصیل این افراد را می‌پردازد، اما این کشور این حجم از استعدادها را به دلیل اسلام‌هراسی گسترده سازمانی از دست می‌دهد.

هزینه‌ای که بازگشتی ندارد

ناتاشا جوتوویچ، مدیر پروژه مالی 38 ساله، در سال 2020 از فرانسه به بریتانیا نقل مکان کرد به این امید که بتواند به احکام دینی خود راحت‌تر عمل کند و فرصت‌های شغلی بهتری مطابق با مهارت‌های او ارائه شود.

تصمیم یوتوویچ برای نقل مکان نتیجه داد زیرا از زمانی که او به لندن مهاجرت کرد، او چندین بار ارتقا پیدا کرد و اکنون دوبرابر درآمد دارد.

این بانوی محجبه به تجربه اظهارات نژادپرستانه‌ خود در یکی از بانک‌های فرانسوی اشاره کرد که در آنجا توسط مدیرش به دلیل برخورد و متهم کردن همکارانش به تبعیض، به اخراج تهدید شده است.

جوتوویچ به آناتولی گفت: فرانسوی‌ها از اصطلاحات نژادپرستانه استفاده می‌کنند و بعد از اینکه از آن‌ها خواستم این کار را متوقف کنند دیگر هیچ‌کس نمی‌خواست با من ناهار بخورد؛ تا شش ماه هیچ کس با من صحبت نمی‌کرد، من تحریم شده بودم.

او یکی از ده‌ها نخبه بسیار ماهری است که در فرانسه احساس خوشایندی نداشت و به همین دلیل مهارت‌های خود را در جایی که احساس می‌کرد بیشتر مورد قدردانی قرار خواهد گرفت به کار برد.

یاسر لوعطی (Yasser Louati)، تحلیلگر سیاسی فرانسوی

یاسر لوعطی (Yasser Louati)، تحلیلگر سیاسی فرانسوی و مدافع حقوق بشر که در حال حاضر رئیس کمیته عدالت لیبرتیس(CJL) است، به آناتولی گفت که فقدان آزادی مذهبی دلیلی برای خروج نخبگان مسلمان از فرانسه شده است.

لوعطی استدلال می‌کند که فرانسه استعدادهای بسیار ماهر خود را به دلیل اسلام‌هراسی نهادینه شده گسترده از دست می‌دهد و اینجا تنها بازنده فرانسه است.

وی تصریح کرد: کسانی که فرانسه را ترک می‌کنند اساساً در این کشور از طریق بودجه عمومی آموزش دیده که به این معنی است که هیچ بازگشتی در سرمایه‌گذاری وجود ندارد و در عوض اقتصادهای رقیب از این افرادی که پیشینه غنی، هم از نظر تحصیلات و هم از نظر فرهنگی دارند، سود می‌برند.

این تحلیلگر افزود: بنابراین، باید پرسید که سیاستگذاران ما چقدر باهوش هستند که اجازه می‌دهند این افراد کشور را ترک کنند و برای اقتصادها در دنیای جهانی‌شده‌ای که فرانسه در حال تبدیل شدن به یک اردک لنگ (کنایه از نفوذ رو به کاهش) است، کار کنند! وقتی تبعیض قائل می‌شوید، مردم را به سمت تبعید سوق می‌دهید، اما فکر نمی‌کنم خروج راه‌ حل باشد، بلکه مقابله با این سیاست‌ها نیز لازم است.

به گفته وی، مسلمانان ساکن فرانسه از نظر تحصیل، یافتن شغل، خرید خانه یا حتی گاهی اوقات دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

سیاست‌گذاران ملی ترجیح می‌دهند فرصت‌هایی را که به مردم اجازه می‌دهد همسان با آنها باشند از دست بدهند. برای فرانسه خیلی بد است و صادقانه، من آن کشورها و شرکت‌هایی که به این مردان و زنان جوان فرصت مناسبی می‌دهند، تحسین می‌کنم.

قوانینی که نخبگان را فراری می‌دهد

از سال 2015، دولت فرانسه قوانین مختلفی را تصویب کرده است که مسلمانان می‌گویند آزادی‌های مذهبی آنها را محدود می‌کند، از جمله قانونی که در سال 2016 به تصویب رسید که پوشیدن حجاب در محل کار را ممنوع می‌کند.

در سال 2017، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و دولت میانه‌رو او قانونی را تصویب کردند که خطیبان مساجد را تحت نظارت شدید دولت قرار می‌دهد.

کوچ متخصصان مسلمان از فرانسه به دلیل اسلام‌هراسی

لوعطی گفت که دولت همچنین مساجد، گروه‌های تحت رهبری مسلمانان، مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی را بدون روند قانونی تعطیل کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این گونه سیاست‌ها باعث ایجاد فرهنگ خصومت شده است که به نوبه خود عامل رشد اسلام‌هراسی در کشور است. تصویر منفی مسلمانان در رسانه‌های فرانسه در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2022 توسط نامزدهای راست افراطی مارین لوپن و اریک زمور تشدید شد که بیشتر مبارزات انتخاباتی خود را به تهدیدات اسلام اختصاص دادند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که یک پنجم موارد اسلام‌هراسی در فرانسه در محیط کار اتفاق می‌افتد.

بر اساس یک گزارش دولتی در سال 2021، متقاضیان کار با نام‌های عربی و اسلامی 32 درصد کمتر از دیگران برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

لوعطی گفت: اسلام‌هراسی در فرانسه شایع‌ است زیرا بیشتر قابل مشاهده است، اما این بدان معنا نیست که دیگر دولت‌های غربی بهتر هستند. اگر نگاهی بیندازیم که بریتانیا با مسلمانان خود چه می‌کند، یا ایتالیا چه می‌کند یا مثلاً ایالات متحده چه می‌کند، هیچ تفاوت بزرگی وجود ندارد، اما حتی اگر سیاست‌های آنها به نوعی افراطی باشد هنوز فرصت‌های بیشتری برای مسلمانان آنجا نسبت به فرانسه وجود دارد.

وی افزود: مسلمانان کاملاً آگاه هستند که نمی‌توانند به طور کامل از تعصب در غرب بگریزند، با این حال، تبعیض در محل کار یا به طور کلی در فرانسه قابل مشاهده‌تر و کمتر پیچیده است.

لوعطی گفت: مسلمانان تمام تلاش خود را می‌کنند... مسلمانان اینجا هستند و قبل از شما اینجا بوده‌اند و بعد از شما نیز اینجا خواهند بود.

ترجمه: محمد حسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha