«مصحف شریف» با کتابت جمعی از بانوان کاتب قرآن رونمایی می‌شود
کد خبر: 4135218
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
بابایی به ایکنا خبر داد:

«مصحف شریف» با کتابت جمعی از بانوان کاتب قرآن رونمایی می‌شود

مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن از کتابت جمعی یک مصحف جدید با عنوان «مصحف شریف» به همت 25 نفر از بانوان کاتب قرآن خبر داد.

«مصحف فاطمی» با کتابت جمعی از بانوان کاتب قرآن رونمایی می‌شودمهدی بابایی؛ مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از کتابت جمعی یک مصحف جدید توسط جمعی از بانوان کاتب قرآن کشور خبر داد و گفت: این نسخه از «مصحف شریفه» توسط 25 نفر از بانوان کاتب قرآن در شرایط هنری خوبی کتابت شده است.

وی ادامه داد: جمعی از بانوان هنرمند و خوشنویس ما به خط زیبای نسخ ایرانی یک مصحف را کتابت کردند که کار کتابت آن تقریبا تمام شده و برای رونمایی اثر و تجلیل از این کاتبان ارجمند برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.

بابایی با اشاره به اینکه  موضوع کتابت‌های جمعی در دارالکتابه مسبوق به سابقه است و چندین دوره کتابت جمعی کاتبان را اجرا کرده‌ایم، اضافه کرد: مثلا در سال 93 ، 244 کاتب یک مصحف جمعی را کتابت کردند و سال 94 در قالب یک کاروان شامل هفتاد نفر از منتخبان این عزیزان، آن قرآن را به حرم حضرت ابالفضل(ع) اهدا کردند.

مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به مصحف جدید و اهدایی دارالکتابه به حرم امامین کاظم و جواد(ع)، عنوان کرد: ایده مصحف اهدایی به کاظمین(ع) و شروع کار آن به سال 98 برمی‌گردد که 30 نفر از آن 244 نفر کاتب، به عنوان کاتبان برگزیده انتخاب شده و هر کدام یک جزء قرآن کریم را کتابت کردند.

بابایی با تاکید بر اینکه این مصحف به لحاظ فنی کار شاخص و برجسته‌ای است و هر جزء به لحاظ هنری کار بسیار خوب و قابل دفاعی شده است، به مزین شدن هر صفحه این مصحف به نام یکی از شهدای مدافع حرم هم گفت: سالی که ایده کتابت این مصحف مطرح شد، اوج مسائل محور مقاومت در سوریه و عراق و مبارزه شهدای مدافع حرم بود، لذا نیت بر این شد که هر صفحه به نام یکی از شهدای مدافع حرم از ملیت‌ها و مذاهب مختلف مزین شود.

وی افزود: شهدایی که نامشان در این مصحف شریف ذکر شده است، تنها شهدای مدافع حرم ایرانی نیستند، بلکه شهدای فاطمیون افغانستان، حیدریون پاکستان، زینبیون آذربایجان و شهدای اهل سنت هم در جمع این شهدا قرار دارند.

مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه این قرآن در یک عیار هنری قابل توجهی کتابت شد، افزود: اصل این قرآن به نیت اهدا به حرم کاظمین(ع) به کشور عراق برده شد و الان در نجف اشرف به امانت هست تا طی مراسمی آن را به کاظمین منتقل و اهدا کنیم. نسخه نفیسی از این قرآن هم آماده‌سازی و به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد که مورد توجه ایشان قرار گرفت و از کاتبان آن تفقد فرمودند که این هم از اتفاق‌های خوبی بود که برای این قرآن رقم خورد.

بابایی ضمن اشاره به مسائل فنی این مصحف اظهار کرد: به لحاظ صفحه‌بندی و شیوه اعراب‌گذاری الگوی واحدی به این 30 کاتب دادیم که شیوه اعراب‌گذاری آن شیوه اعراب‌گذاری مرکز طبع و نشر قرآن و به خط نسخ ایرانی است و به دلیل اینکه این مصحف در یک کار کارگاهی و هماهنگ و تحت نظر اساتید ارشد دارالکتابۀ کتابت شد، از هماهنگی خوبی برخوردار است و از این جهت این یک امتیاز است.

مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی درباره برنامه‌های جدید این مرکز هم بیان کرد: با شروع سال جدید درگیر نمایشگاه قرآن بودیم و برنامه‌های سال جدید دارالکتابه هنوز آغاز نشده است. بعد از ماه رمضان فعالیت‌های جدید به تدریج اعلام و اجرا می‌شود. البته تازه‌ترین برنامه‌ای که در تدارک آن هستیم، رونمایی از همان «مصحف شریف» با کتابت جمعی بانوان و تجلیل از بانوان کاتب قرآن کریم است.  

انتهای پیام
captcha