هجدهمین شماره دوفصلنامه علمی - پژوهشی «فقه و اجتهاد» منتشر شد
کد خبر: 4136051
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

هجدهمین شماره دوفصلنامه علمی - پژوهشی «فقه و اجتهاد» منتشر شد

هجدهمین شماره دو فصلنامه علمی- پژوهشی «فقه و اجتهاد» به صاحب امتیازی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مدیرمسئولی آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی منتشر شد.

ارسال// هجدهمین شماره دوفصلنامه علمی- پژوهشی فقه و اجتهاد منتشر شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری شاهرودی، مدیر این انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این خبر گفت: این دو فصلنامه علمی - پژوهشی که مورد استقبال محقّقان و پژوهشگران این عرصه قرار دارد، در هجدهمین شماره خود، شش مقاله در موضوعات مختلف مرتبط با فقه و اجتهاد را در خود جای داده است.

وی افزود: اولین مقاله به قلم فاضل ارجمند مهدی اخلاصی دانش‌آموخته مرکز فقهی ائمه اطهار با عنوان «بازخوانی اصل اوّلی در متعارضان با رویکردی بر دیدگاه تخییر (از منظر آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی)» به رشته تحریر درآمده است. «مبناشناسی ولایت فقیه از منظر صاحب جواهر» دومین مقاله این شماره دوفصلنامه است که توسط پژوهشگران گرامی عبدالله امیدی‌فرد دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم و مهدی مقدادی داودی پژوهشگر حوزه علمیه قم تقدیم خوانندگان شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: هجدمین شماره دوفصلنامه فقه و اجتهاد، در سومین مقاله خود که به قلم اندیشمند محترم مهدی شوشتری استادیار دانشکده شهید محلّاتی نوشته شده است «امکان‌سنجی کاربست روش تحقیق کیفی زمینه‌یابی (نظریه گراندد) در اجتهاد فقهی در قالب رئالیسم انتقادی» را مورد تبیین وبررسی قرار می‌دهد.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: «نقدی بر تلقّی مشهور از اطلاق مقامی و بیان مقدّمات حکمت در آن» چهارمین مقاله این شماره است که توسط محققان ارجمند حوزه علمیه قم محمد فایزی و سعید سبویی جهرمی به رشته تحریر درآمده است و «بررسی فقهی نقش مصلحت در افشای اسرار بیماران» نوشته فاضل گرامی عمّار نصراللهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به عنوان پنجمین مقاله، عهده‌دار تبیین ابعاد مختلف فقهی نقش مصلحت در فاش‌کردن اسرار بیماران با روش توصیفی - تحلیلی و بهره‌گیری از سبک استنباطی و اجتهادی شده است.

اکبری شاهرودی ادامه داد: آخرین مقاله این شماره، با عنوان «عیارسنجی آموزه‌های فقه فردی و فقه حکومتی در نسبت با قانون‌گذاری» توسط دو تن از دانش‌آموختگان ارجمند حوزه علمیه قم آقایان میلاد چراغی و محمد قاسمی نگارش شده است که متکفّل بررسی و تطبیق آموزه‌های دو رویکرد فقه فردی و فقه حکومتی در عرصه قانونگذاری و اتخاذ رویکردی که بتواند فقه را به عنوان منبع و نرم‌افزار مدیریت جامعه فعّال کند، شده است.

وی در پایان گفت: علاقه‌مندان به مباحث فقه و اجتهاد می‌توانند نسخه الکترونیک دوفصلنامه را در پایگاه اینترنی مجلّه به آدرس http://mags.markazfeqhi.com مشاهده و برای تهیه نسخه فیزیکی آن به نمایشگاه‌ و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به آدرس قم، نبش میدان معلم، جنب مرکز فقهی یا خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانی‌ها مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha