ارتباط عاطفی استاد و دانشجو ظرفیت پاسخگویی به شبهات را افزایش می‌دهد
کد خبر: 4138065
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
حجت‌الاسلام قاضی عسکر:

ارتباط عاطفی استاد و دانشجو ظرفیت پاسخگویی به شبهات را افزایش می‌دهد

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی گفت: ما در زمینه مسائل سیاسی و عقیدتی با شبهاتی مواجه هستیم و اگر حواسمان نباشد به شدت آسیب می‌بینیم. حتما باید جلسات فرعی و جانبی هم بگذاریم و ارتباط عاطفی بین استاد و دانشجو هم کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامی‌داشت مقام معلم، امروز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: ابتدا یاد شهید مطهری و مرحوم آیت‌الله ری‌شهری را گرامی می‌دارم و لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های خالصانه همه اساتید و کارکنان این مجموعه صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. خوشبختانه از آن روزهای اولی که اینجا به عنوان دانشکده آغاز به فعالیت کرد تا به امروز موفقیت‌های زیادی برای مجموعه حاصل شده و امروز از اعتبار شایسته‌ای در کشور برخورداریم لذا همه ما باید تلاش کنیم این اعتبار همچنان حفظ و بر این اعتبار افزوده شود و این نیازمند آن است که همه ما دست به دست هم دهیم.

اهمیت توجه به مدیریت مشارکتی

وی ادامه داد: همواره معتقد بوده‌ام که نیازمند مدیریت مشارکتی هستیم و اینکه صرفا خودمان تصمیم بگیریم درست نیست چراکه در دین مبین اسلام تأکید زیادی بر مشورت با دیگران در امور مختلف شده است. لذا اگر با اساتید مشورت کنیم قطعا کارها به خوبی جلو می‌رود و دانشجویان بیشتری را هم می‌توانیم جذب کنیم. بنده چندین مرتبه به حجت‌الاسلام مسعودی گفته‌ام که ما میراث‌دار مرحوم آیت‌الله ری‌شهری هستیم لذا باید تلاش کنیم نیت خیری که ایشان داشته‌اند را حفظ کنیم و ادامه دهیم تا مجموعه دانشگاه و دارالحدیث شکوفا شود.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر یادآور شد: ائمه به ما یاد داده‌اند که باید در امور کارشناسی کرده و آن را حل کنیم و اگر هم حل نکردیم لااقل جواب انتقادات و سؤالات دیگران را بدهیم که به صورت عقده در دل آنها باقی نماند. نکته دیگر اینکه ما باید آینده‌نگری را حتما در کارها لحاظ کنیم. برخی از دانشجویان گذشته ما الان هیئت علمی هستند لذا از همین الان باید تلاش کنیم در آینده خلأ ایجاد نشود. این مجموعه، در دوره‌هایی مشکلات مالی و تعدیل‌هایی داشته است اما باید تلاش کنیم مشکلات مالی به حداقل برسد که دستکم اساتید ما از دست نروند چون شنیده‌ام که برخی اساتید، ما را به دلیل مشکلات مالی ترک می‌کنند و این باعث تأسف من می‌شود چراکه اینها ذخیره‌های ما هستند و جایگزین کردن آنها کار راحتی نیست.

تولیت آستان عبدالعظیم حسنی ادامه داد: نکته دیگر اینکه گاهی برخی حواشی برای دانشگاه ایجاد می‌شود از جمله اینکه برخی می‌گویند صرفا به قرآن یا صرفا حدیث، بیشتر بها داده می‌شود بنابراین چنین چیزی زیبنده نیست و باید همه تلاش کنیم و جلوی این حواشی را بگیریم چون همه ‌مسئولیت داریم. فضای اینجا دینی و معنوی است و ‌رقابت‌هایی که بعضاً در دانشگاه‌ها وجود دارد در اینجا نباید وجود داشته باشد بلکه باید تلاش کنیم فضای معنوی را حفظ کنیم.

تلاش برای جذب دانشجوی خارجی

وی افزود: نکته دیگر اینکه به رشته‌های اثرگذار توجه جدی داشته باشیم که هم دانشجوی ‌بیشتر جذب شده و هم بر اعتبار دانشگاه افزوده شود. ‌البته ما دنبال کسب و کار نیستیم بلکه می‌خواهیم کاری ماندگار در امور دینی داشته باشیم ولی برخی رشته‌ها واقعا اثرگذار هستند و می‌تواند برخی خلأها را در جامعه جبران کرده و در داخل و خارج کشور اثرگذار باشند. ما دنبال جذب دانشجوی خارجی بوده‌ایم و ‌معاون ‌وزیر علوم هم به اینجا آمدند و جلساتی با آنها داشته‌ایم که ان‌شاءالله بتوانیم به زودی آن را راه اندازی کنیم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر بیان کرد: مسئله معرفی دانشگاه و پژوهشگاه هم خیلی مهم است چون بنده که با برخی اساتید خارجی صحبت می‌کردم اساسا از اقدامات اینجا اطلاع چندانی نداشتند لذا تبلیغات و معرفی هم مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. راه اندازی شعبه مشهد هم کاری است که پیگیر آن هستیم.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ اگر امروز نتوانیم شبهات را جواب دهیم رفته رفته جوانان ما از دست می‌روند. ما در زمینه مسائل سیاسی و عقیدتی با شبهاتی مواجه هستیم و اگر حواسمان نباشد به شدت آسیب می‌بینیم. حتما باید جلسات فرعی و جانبی هم بگذاریم و ارتباط عاطفی بین استاد و دانشجو هم کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد. چون وقتی دانشجو ‌احساس کند استاد دلسوز وی‌ است و برای او وقت می‌گذارد در نتیجه ظرفیت پاسخگویی به شبهات نیز بیشتر می‌شود.

لزوم طراحی کلان‌پروژه‌ها

هادی حجت، رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم در این نشست گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت‌ها و اقدامات خوبی داشته‌ایم و در بخش آموزش هم اقدامات خوبی انجام گرفته و مخصوصا نشست‌های علمی پیشرفت زیادی داشته و ارتباطات با برخی مراکز زیادتر شده است. ما حدود ۸۰۰ دانشجو داریم که اکثر آنها پایان نامه‌ای هستند و یکی از بحران‌ها برای دانشگاه ما بحران پایان‌نامه خواهد بود چون همه باید آن را انجام دهند لذا باید این کار را مدیریت کنیم و در این راستا لازم است از ظرفیت پژوهشگاه استفاده کنیم.

وی افزود: کار دیگر طراحی کلان پروژه‌ها است که اگر جدی گرفته شود می‌تواند به میزان زیادی مشکلات دانشجویان را حل کند. اقدام دیگری که لازم است انجام شود توسعه شعبه مشهد است که البته حدود نود درصد کار آن انجام شده است. موضوع جذب دانشجویان خارجی اقدام دیگری است که حجت‌الاسلام مسعودی هم در این مورد اقدامات زیادی انجام داده‌اند اما امیدواریم با حمایت حجت‌الاسلام قاضی عسکر، تسریع شود. هم پژوهشگاه و هم آستان حضرت عبدالعظیم، بخش بین الملل دارند لذا پیشنهادم این است با توجه به این ظرفیت، ارتباطات دانشگاه با مراکز بیرونی بیشتر شود. سفرهای خارجی قبلا برای اساتید راحت‌تر بود اما الان سخت‌تر شده است. مخصوصا در تابستان چنین فرصتی برای سفرهای علمی و پژوهشی و سیاحتی فراهم است.

حجت‌ ادامه داد: تمرکز بر تبلیغات هم اقدام دیگری است که باید انجام شود تا در سال تحصیلی جدید دانشجویان بیشتر و با کیفیت‌تری جذب کنیم. جمع‌آوری مستندات از سوابق دانشگاه، کار دیگری است که باید انجام شود و در این راستا نیازمند کمک اساتید هستیم.

اهمیت فرصت مطالعاتی اساتید

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول رضوی، رئیس دانشکده علوم و معارف اسلامی، در این نشست گفت: تمام دانشگاه‌ها برای اساتید، فرصت مطالعاتی در نظر می‌گیرند البته شاید دانشگاه ما همانند دانشگاه‌های دولتی چنین امکاناتی نداشته باشد اما از همین امکانات هم می‌توانیم برای توسعه فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید استفاده کنیم و این فرصتی برای بازنگری در نحوه آموزش‌ها است و به دروس اساتید هم کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث نیز در این نشست بیان کرد: دانشگاه قرآن و حدیث در وزارت علوم بسیار معتبر و در میان مردم خوشنام است اما ظرفیت پذیرش آن به واسطه ارتباطات ضعیف به فعلیت حداکثری نرسیده است.‌ در حالی که اگر این ارتباطات گسترده شود جذب دانشجویان نخبه هم در این دانشگاه زیادتر خواهد شد. ما از امسال بنا داریم هر سال دو نفر از اساتید صاحب اثر در دانشگاه که کتاب‌های آنها مورد استقبال قرار گرفته را درچنین‌ روزی‌ مورد تقدیر قرار دهیم و امسال از دکتر خطیب و‌ حجت‌الاسلام پسندیده تقدیر می‌شود. چراکه چنین کاری باعث افزایش کیفیت کتب اساتید هم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha