پایان یک وضعیت اضطراری در جهان/ ایران آبی بسازیم
کد خبر: 4138771
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

پایان یک وضعیت اضطراری در جهان/ ایران آبی بسازیم

سازمان بهداشت جهانی ۵ مه ۲۰۲۳، اعلام کرد که کووید ۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهانی نیست اما شایسته است با رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، از شیوع دوباره کرونا جلوگیری کرده و رنگ کرونایی ایران را برای همیشه آبی بسازیم.

ویروس کرونابه گزارش ایکنا، حدود سه سال جهان درگیر کرونا شد و با فراز و و فرودهای مختلف در جهان قربانی گرفت. در ایران تا روز گذشته 15 اردیبهشت‌ماه، ۷ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۸۳ نفر به کرونا مبتلا و ۱۴۶ هزار و ۱۵۵ نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست دادند.

اما این روزها کرونا دیگر مثل گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها و البته اظهار نظرهای مکرر پزشکان و متخصصان قرار ندارد. ابتلا به کرونا تا حد زیادی کاهش یافته و آرامش به خانواده‌ها بازگشته و سبک زندگی مردم تا حدود زیادی همانند سال‌های پیش از ورود این مهمان ناخوانده شده است.

شب گذشته سازمان بهداشت جهانی اطلاعیه‌ای صادر و پایان یک وضعیت اضطراری را اعلام کرد. این سازمان ۵ مه ۲۰۲۳، اعلام کرد که کووید ۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهانی نیست. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت طی جلسه کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در روز پنجشنبه، مجوز پایان‌دادن به «وضعیت اضطراری» بیماری کرونا را صادر کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، در این جلسه تأکید کرد: این تصمیم به معنای پایان حیات ویروس کووید ۱۹ نیست، بلکه منظور این است که بیماری کرونا دیگر به عنوان یک تهدید بهداشتی در سطح جهانی محسوب نمی‌شود و با دریافت واکسن و سایر مراقبت‌های بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد.

طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، نرخ مرگ و میر از بالاترین تعداد در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ (که شامل بیش از ۱۰۰ هزار نفر در هفته بود)، به بیش از ۳۵۰۰ نفر (تا اواخر آوریل ۲۰۲۳) کاهش یافته است.

همچنین با استناد بر آمارهای موثق از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون، شمار مبتلایان به این بیماری در دنیا به بیش از ۶۸۰ میلیون نفر رسیده و بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز ثبت شده است.

گرچه خبر خوش است اما بی‌احتیاطی نباید به عاملی برای بازگشت به روزهای سخت و تلخ شیوع کرونا بدل شود. روزهایی که پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه ایستادند و جانانه از سلامت مردم دفاع کردند و مدافعان سلامت متعددی راه به سوی آسمان گشودند. شایسته است با رعایت موارد بهداشتی همچنان زمینه کنترل این ویروس را حفظ کنیم.

پایان یک وضعیت اضطراری در سطح جهان

حسین کرمانپور، از پزشکان کشورمان نیز چندی پیش با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی به کاهش میزان شیوع کرونا واکنش نشان داده و نوشته بود: دیگر کرونا به پیچیدگی قبل نیست و مردم هم به درستی یاد گرفته‌اند که با بروز علائم سرماخوردگی(در موج ابتلا که حالا در موج هشتم کرونا هستیم) به خود دو سه روز استراحت داده و با مایعات، قرص‌ سرماخوردگی، شربت و ویتامین‌ها تیمار شده و مجدداً به محل کار بر ‌گردند. (نظیر آنچه در آنفولانزا اتفاق می‌افتد).

مردم آموزش‌های من و همکارانم را به خوبی فراگرفته‌‌ و با تجربه چندین ابتلای خود درآمیخته‌ و اسب سرکش کرونا را به مهار خود درآورده‌اند. هرجا مردم به خوبی آموزش‌های سلامتی را بیاموزند، با کمترین هزینه بهترین دستاورد حاصل شده است. اگر تا سال قبل ماسک زدن و شست‌وشوی دست نمره اول، واکسیناسیون نمره دوم و فاصله فیزیکی نمره سوم را داشتند امروز در بهار 1402، شست‌وشوی دست مقام اول، ماسک در ازدحام مقام دوم، واکسیناسیون، تهویه و فاصله فیزیکی مقام سوم و حکم پشتیبان مهم دو مورد اول را داراست.

واکسن شامل دو دز اولیه بعلاوه دو یادآور است و اگر این چهار دز را زدید دیگر لزومی به آن نیست. اگر واکسن‌های جدید به روز شده وارد یا ساخته شد، احتمالاً تزریق هر شش ماه و اگر نوع سالیانه ساخته شد (نظیر آنفولانزا) تلقیح سالیانه آن کفایت می‌کند.

پایان یک وضعیت اضطراری در سطح جهان

به گزارش ایکنا، براساس آخرین به‌روزرسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در ایران در حال حاضر صفر است اما تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۹ به ۱۱ شهر رسید. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۱۳ به ۱۴۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۲۶ به ۲۹۱ شهر رسیده است.

با رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، ایران را آبی بسازیم.

انتهای پیام
captcha