صبح سی و چهارسالگی نمایشگاه کتاب تهران دمید
کد خبر: 4139987
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
گزارش ایکنا از آغاز بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور

صبح سی و چهارسالگی نمایشگاه کتاب تهران دمید

سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» و با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار کرد.

صبح سی و چهارسالگی نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ رسماً آغاز به کار کرد.

جالب است دوره سی و چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به ‌واسطه میزان مشارکت ناشران، وسعت و استقبال میلیونی مردم در صدر رویداد‌های فرهنگی کشور تعریف می‌شود از همان دقایق آغازین با استقبال خوب مردم همراه شده و تعداد قابل‌توجهی از کتاب‌دوستان روز و ساعت اول شروع نمایشگاه را برای بازدید انتخاب کرده‌اند که یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، با انتشار تصویری از حضور قابل توجه مردم یک ربع پس از شروع نمایشگاه در حساب کاربری خود در توئیتر این استقبال را به نمایش گذاشت.

صبح سی و چهارسالگی نمایشگاه کتاب تهران

دوره سی‌وچهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش حضوری با مشارکت دو هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب روزهای ۲۰ و تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلی امام(ره) میزبان علاقه‌مندان کتاب خواهد بود.

مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطابق دوره‌های پیشین، بعدازظهر روز آغازین نمایشگاه برقرار است اما در شیوه برگزاری نسبت به سال‌های قبل متفاوت است و به گفته قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه امسال شاهد مراسم «افتتاحیه مردمی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب خواهیم بود.

البته فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران که برای دومین سال پیاپی هم‌زمان با نمایشگاه حضوری در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود ساعاتی پیش از آغاز بخش حضوری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت رسمی آغاز شد و علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه با انتشار پیامی در توئیتر به شرح زیر، از ثبت اولین خرید کتاب در این نمایشگاه در ساعت شش و پنج دقیقه صبح امروز خبر داد.

«الهی به امید تو

اولین خریدار بخش مجازی نمایشگاه  کتاب از بابل ۶:۰۵ صبح، خرید خود را به پایان رساند. ناشران حاضر در مصلی هم از ساعت ده صبح میزبان مردم خواهند بود. افتتاحیه مردمی هم از ساعت ۱۷ در صحن مصلی برگزار می‌شود.

از ketab.ir مجازی خرید کنید و از ketab.tv نمایشگاه را زنده ببیند.»

صبح سی و چهارسالگی نمایشگاه کتاب تهران

مزیتی که برای نمایشگاه مجازی کتاب عنوان شده این است که ارائه خدمات ۲۴ ساعته بوده و علاقه‌مندان در هر ساعتی از شبانه‌روز که اراده کنند می‌توانند کتاب‌های خود را خریداری کنند و به صورت رایگان کتاب خود را در هر منطقه شهری و روستایی تحویل بگیرند.

لازم به ذکر است که مانند دوره سی‌و‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی این رویداد ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند.

همچنین طبق آئین‌نامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران در بخش حضوری ملزم به عرضه کتاب‌های منتشر شده از سال 1398 به بعد هستند، اما کاربران در بخش مجازی نمایشگاه می‌توانند از کتاب‌های منتشر شده از سال 1392 ناشران بازدید و خرید کنند.

پاسخی به مهم‌ترین نقد نمایشگاه کتاب تهران

«آسیب بزرگ به کتابفروشی‌ها» شاید مهم‌ترین نقد وارده به سی و سه دوره پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که در دوره سی‌و‌چهارم با تغییر راهبرد و سیاست‌های جدید متولیان امر علاوه‌ بر حفظ الگوی برگزاری هم‌زمان دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی، کتابفروشان هم فرصت حضور در بخش مجازی نمایشگاه و فروش کتاب در کنار ناشران را پیدا کردند.  

بر این اساس و طبق اعلام مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، 200 کتابفروشی به عنوان نخستین ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران، در قالب «سامانه خرید از کتابفروشی» به‌ مدت 10 روز می‌توانند با بهره‌مندی از یارانه دولتی، بر اساس شرایط فروش نمایشگاهی که با ناشران یکسان است، با مخاطبان سراسر کشور در تعامل باشند.

درواقع با پیوند سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سامانه خرید از کتابفروشی، درگاه مشترکی ایجاد شده تا کاربران به کتاب ناشران و کتابفروشان دسترسی داشته باشند.

 بین‌المللی‌های نمایشگاه کتاب تهران!

در بخش بین‌الملل سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران هم 100 ناشر با حدود 45 هزار عنوان کتاب حضور دارند که بر اساس اعلام قائم‌مقام نمایشگاه، میزان مشارکت در این بخش در مقایسه با دوره پیش، 40 درصد در تعداد عناوین و 20 درصد در تعداد ناشران و غرفه‌ها افزایش داشته است.

«تاجیکستان»؛ کشور مهمان ویژه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  هم با 20 نفر از ناشران، نویسندگان و شخصیت‌های شاخص این کشور در این رویداد حضور دارند.

تخفیف‌های آقای نمایشگاه کتاب  

«تخفیف» اگرچه مهم‌ترین عامل استقبال از نمایشگاه کتاب تهران نیست اما همواره یکی از عوامل کتاب‌دوستان در نمایشگاه و خرید کتاب در این رویداد بزرگ بوده و هست. امسال میزان تخفیف در بخش حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سقف ۲۰ و در بخش مجازی درصد ۱۰ درصد تعیین شده است.

بُن‌های خرید کتاب، خرید مشارکتی مردم و ارشاد

در بخش اختصاص بن خرید از نمایشگاه کتاب تهران هم امسال مطابق دوره‌های قبل بن خرید به دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهل قلم اختصاص پیدا  کرده است.

طبق اعلام سخنگوی نمایشگاه کتاب، در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  600 هزار تومان است که  360 هزار تومان آورده مشمول و 240 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

همچنین سقف یارانه اعتباری اعضای هیئت علمی، 700 هزار تومان تعیین شده که 350 هزار تومان آورده اعضا و  350 هزار تومان سهم  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

علاوه بر این در مجموع به 9 هزار و 145 نفر از اعضای سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران یعنی مؤلف، مترجم، مصحح، محقق و همچنین افرادی که نقشی در تولید اثر داشته‌اند از‌جمله ویراستار و تصویر‌گر، بین 400 تا 800 هزار تومان اعتبار خرید کتاب تخصیص داده شده است.

در این دوره از نمایشگاه کتاب همانند سال گذشته یارانه خرید کتاب در قالب «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص داده شده است؛ با این تفاوت که سال گذشته مشمولان تنها امکان استفاده از این اعتبار در بخش مجازی و خرید کتاب از سامانه مجازی نمایشگاه کتاب را داشتند اما امسال طبق اعلام قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استفاده از مشمولان یارانه نمایشگاه در بخش حضوری هم فراهم شده است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌ کار کرد و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

گزارش از مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha