طالبان از ایجاد مشکل جدی در روابط ایران و افغانستان پیشگیری کند
کد خبر: 4142170
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
قالیباف در نطق پیش از دستور:

طالبان از ایجاد مشکل جدی در روابط ایران و افغانستان پیشگیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی اجرای توافق درباره «حقابه هیرمند» را غیر قابل خدشه و یک مسئله حیاتی دانست و گفت: من از مسئولان افغانستان می‌خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی در این باره پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دو کشور پیشگیری کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، محمدباقر قالیباف در ابتدای نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، یکشنبه 31 اردیبهشت، مجلس شورای اسلامی با تبریک بازگشت غرورآفرین ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از 8 ماه مأموریت دریانوردی به دور دینا را به دلاورمردان قهرمان نیروی دریایی، گفت: ملت ایران به شما فرزندان شجاع خود افتخار می‌کند. این مأموریت حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی با پیامی صلح‌آمیز را به سراسر جهان مخابره کرد.

وی با اشاره به مسئله «حقابه هیرمند» گفت: توافق درباره این حقابه بخشی از تاریخ بلند همسایگی دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان و غیر قابل خدشه است.

قالیباف تأکید کرد: اجرای کامل و دقیق این توافق به نفع هر دو ملت و تضمین‌کننده منافع متقابل و همچنین حافظ وضعیت اقلیمی، جغرافیایی و مردمی بخش‌های بزرگی از غرب افغانستان و شرق ایران است. این یک مسئله حیاتی است و در مورد آن اغماضی وجود نداشت.

رئیس مجلس اظهار کرد: من از مسئولان افغانستان می‌خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی در این باره پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دو کشور پیشگیری کنند.

انقلاب اسلامی؛ فرصتی شگرف برای پیشرفت دختران

وی با تبریک و تهنیت آغاز دهه کرامت گفت: این دهه امسال به عنوان «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی» نامگذاری شده است. مردم و کشور ما ریزه‌خوار خوان نعمت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) هستند و با همه باور خود آماده هر نوع خدمتی در جهت رضایت این امام رئوف هستند.

قالیباف با اشاره به فرارسیدن عید بابرکت ولادت چشم و چراغ ایران، حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، این روز به تمامی دختران آینده‌ساز این مملکت و آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت گفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرصت شگرفی برای رشد دختران در تمامی سطوح و به طور خاص پیشرفت در زمینه‌های علمی فراهم کرد، گفت: در چهار دهه از میان دختران با استعداد ایرانی برترین دانشمندان علوم محض، پرشکان برجسته، مدیران بخش خصوصی، هنرمندان، معماران، معلمان و مهندسان توانمند در مدارس و دانشگاه‌های کشور با هزینه دولت تحصیل کردند و با افتخار در حال خدمت به کشور و مردم خود هستند.

تلاش مجلس برای رفع تبعیض‌های ناروا علیه دختران 

وی تصریح کرد: ما با قاطعیت نگاه ابزاری به زنان و دختران را ظلم به آنها و مانع رشد استعدادهای دختران می‌دانیم. پرت کردن حواس دختران از علم‌آموزی و ظهور استعدادهای خود و تصدی مشاغل مهم جامعه و البته تشکیل خانواده سالم و مشغول کردن آنها به حواشی، طراحی جریان‌های قدرت و ثروت در دنیا است تا علاوه بر تبدیل کردن زنان به ابزار تجارت و سودجویی در صنعت فرهنگ و عقب نگه داشتن آنها از لحاظ علمی و فکری، نهاد خانواده و روابط عمیق خانوادگی را در سراسر دنیا در هم شکنند و جوامع را تضعیف کنند.

قالیباف یادآور شد: تسلط بر کشوری که در آن خانواده تضعیف شده باشد کاری به مراتب ساده‌تر از شکست دادن کشوری است که در آن خانواده کانون تربیت فرزندانی شجاع، پایبند به اصول اخلاقی، علاقه‌مند به کشور و دلبسته ارزش‌های انسانی و دینی است.

رئیس مجلس بیان کرد: ما در مجلس یازدهم تلاش خواهیم کرد تا تبعیض‌های ناروا را از سر راه پیشرفت زنان و دختران برداریم و با تصویب لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در عمل حساسیت خود را در این‌باره نشان دادیم تا زنان این کشور بدانند باور نظام اسلامی به حقوق زنان به تبعیت از رهبر حکیم خود مبتنی بر نگاه‌های عمیق اسلام به زن، واقعی و مبنایی و به دور از نگاه‌های ابزاری است.

ترسیم تصویر خلاف واقع از ایران؛ دستورکار خائنان

وی در ادامه با اشاره به روز «ملی جمعیت»، گفت: مجلس یازدهم با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گام مهمی در مسیر چاره‌اندیشی برای مقابله با تهدید پیش روی کشور یعنی پیری جمعیت برداشت. انشالله با اهتمام ویژه دولت تکالیف بر زمین مانده در راستای اجرای این قانون نیز رفع شود و زمینه حمایت حداکثری از خانواده‌ها فراهم شود.

قالیباف در پایان با گرامیداشت روز «ایرانگردی و ایران‌شناسی» گفت: به تمامی کسانی که در راه شناساندن گنج‌های پنهان ایران به گردشگران فعالیت می‌کنند، خداقوت می‌گویم. امروز دستور کار خائنان و وطن‌فروشان ترسیم تصویر خلاف واقع از ایران در سطح جهان است. شناساندن زیبایی‌های این کشور و مهربانی مردم ایران خدمتی بزرگ به سرزمین مادری است. 

انتهای پیام
captcha