جهادددانشگاهی و وزارت نیرو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
کد خبر: 4149908
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

جهادددانشگاهی و وزارت نیرو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری میان جهادددانشگاهی و وزارت نیرو امروز، سوم تیرماه با حضور مسئولان دو نهاد به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری میان جهادددانشگاهی و وزارت نیرو به امضا رسیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت نیرو امروز، سوم تیرماه با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، احمد حیدری، معاون وزیر و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو و علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در محل حوزه ریاست جهاددانشگاهی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: خون شهید بهشتی و یاران باوفایش جان تازه‌ای به انقلاب اسلامی داد و شکوفه انقلاب را احیا کرد. 

وی افزود: یکی‌ از اهداف جهاددانشگاهی، پیگیری موضوعات فرهنگی و تبلیغاتی است و خود بنده نیز در همین راستا وارد جهاد شدم. جهاددانشگاهی بیش از یکصد واحد دارد که ۲۰ تا ۳۰ واحد آن مانند ایسنا، ایکنا، ایسپا و ... به امور فرهنگی می‌پردازند. 

مسلمی‌نائینی اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا با 22 زبان به امور قرآنی و فرهنگی می‌پردازد و برنامه‌های زیادی در این حوزه داشته و دارد. فعالیت‌های قرآنی از جمله موضوعاتی است که زمینه همکاری دو نهاد در این زمینه را فراهم  می‌کند.

در ادامه، کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: امیدواریم این نشست اسباب خیر برای جامعه و هر دو نهاد شود. ما در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی به لحاظ ساختار دارای پنج مرکز تخصصی شامل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مرکز افکارسنجی، سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد، سازمان دانشجویان و گردشگری هستیم که در هر مورد زمینه همکاری بین دو نهاد وجود دارد.

کلانترمهرجردی اظهار کرد: به لحاظ دیگر جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس تا به امروز دو مأموریت جدی داشته است. اول اینکه جهاد به عنوان نهاد دانشگاهی‌ در بستر دانشگاه‌ها وجود داشته و دارد که در این راستا جهاددانشگاهی ضمن حضور در دانشگاه، نسبت به اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی اقدام می‌کند. 

وی بیان کرد: مأموریت دیگر جهاددانشگاهی فرهنگ عمومی است که در این راستا با نهادهای مختلفی همکاری داشته و در شوراهای مختلف فرهنگی نیز عضویت دارد. وزارت نیرو نیز به عنوان یکی از ذی‌نفعان این قضیه در مورد فرهنگ عمومی فعالیت داشته و در نهادها و شوراهای فرهنگی عضویت دارد. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی  بیان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در وزارت نیرو بحث فرهنگی است. لذا یکی از مأموریت‌های مهم وزارت نیرو توجه به فرهنگ عمومی در نظام‌ مسائل انرژی است. جهاددانشگاهی نیز در این زمینه کمک‌رسان وزارت نیرو خواهد بود و امیدواریم این‌همکاری مؤثر باشد. شکل دادن به فعالیت‌های تخصصی نیز از دیگر زمینه‌های همکاری دو نهاد است و جهاددانشگاهی می‌تواند ایده‌های منسجم‌تری‌ برای همکاران وزارت نیرو ارائه کند. 

وی تصریح کرد: در گذشته با همکاری ادارات کل وزارت نیرو طرحی با عنوان «دانا» را در استان‌های مختلف اجرا کردیم که تمرکز آن حوزه دانش‌آموزی بود و این‌ مسئله پشتوانه‌ای برای همکاری‌های فرهنگی دو‌ نهاد خواهد بود. پوشش‌های خبری وزارت نیرو در حوزه کاهش مصرف انرژی زمینه خوبی برای همکاری دو‌ نهاد است. همچنین، آشنایی دانشجویان با ظرفیت‌های وزارت نیرو نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 

در ادامه، حیدری، معاون وزیر نیرو نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بیان کرد: جهاددانشگاهی نهادی مقدس، علمی، دینی و برگرفته از اندیشه‌های انقلابی و اعتقادی جامعه با پشتوانه دانایی است و خدمات فراوانی داشته است. 

جهاددانشگاهی؛ موتور محرک حرکت به سوی علم و دانایی

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی موتور محرک حرکت به سوی علم و دانایی با محوریت انقلاب اسلامی است، گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای انقلاب و اسلام مانا است و قسمت اعظم این‌ حرکت نیز به دلیل بیانات و توجهات مقام معظم رهبری است. وزارت نیرو در قبل و بعد از انقلاب بسیار متفاوت است. قبل از انقلاب هفت هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شد اما امروز ۹۲ هزار مگاوات برق در کشور تولید شده و جریان دارد. امروز بیش از ۹۵ درصد صنعت برق کشور خودکفاست و صادرات فنی و مهندسی به تمام دنیا داریم. 

حیدری اظهار کرد: نیروگاه گازی یکی از لبه‌های مهم انرژی در جهان است. کشور روسیه که در حوزه برق حرارتی قدرتمند است از ما خواسته تا نیروگاه گازی در آن ایجاد کنیم. همچنین، در سدسازی نیز امروز جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم. قسم اعظم این فعالیت‌های وزارت نیرو جزو افتخارات انقلاب اسلامی است. آب و برق مسئله بسیار مهمی است که امروز به فضل الهی این‌ مقوله به دستان نیروی انسانی وزارت نیرو رخ داده است.

وی تصریح کرد: آموزش قرآنی کارکنان وزارت نیرو در همه حوزه‌های قرآن کریم، پوشش رعایت الگوی مصرف از سوی خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی و ... از جمله زمینه‌های همکاری دو نهاد است. امروز الگوی مصرف در کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد و تبلیغ الگوی صحیح مصرف از سوی نهادهای فرهنگی جهاددانشگاهی موضوعی است که می‌توان در راستای آن‌ همکاری کرد. 

حیدری اظهار کرد: سال گذشته ما هفت هزار مگاوات برق تولید کردیم که نشان دهنده افزایش تولید در کشور است. فرهنگ‌سازی مصرف، نقطه قوت این تفاهم‌نامه است و فرهنگ‌سازی مصرف آب و برق از مفاد بسیار خوب آن است. سال گذشته هیج‌گونه قطعی برق در خانه‌ها وجود نداشت و این امر با برنامه‌های تشویقی وزارت نیرو انجام شد. اگر فرهنگ‌سازی در این‌زمینه از سوی جهاددانشگاهی به خوبی صورت گیرد، نقطه قوتی برای دولت و جامعه خواهد بود. 

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مصرف انرژی کشور را که سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار است، به نصف کاهش دهیم، بودجه زیادی به دست آمده و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در حوزه افکارسنجی نیز جهاددانشگاهی می‌تواند به خوبی به ما کمک کرده و به این موضوع بپردازد که چه راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم میانبر زده و به الگوی بهتری در حوزه فرهنگ‌سازی الگوی مصرف برسیم. 

حیدری بیان کرد: اگر در الگوی مصرف بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم، ده‌ها میلیارد دلار برای کشور سودآوری دارد که با آن می‌توانیم نوسازی کرده و درآمد زیادی را عاید دولت و مردم کنیم. از جهاددانشگاهی درخواست داریم که این‌ حرکت را به خوبی پیش ببرد. جهاددانشگاهی همواره به نیازهای کشور می‌پردازد و این امر نیز جزو نیازمندی‌های کشور است و باید به خوبی پیش برود.

انتهای پیام
captcha