نگرانی مسلمانان ایتالیا از قانون محدودکننده مراکز عبادی
کد خبر: 4150495
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۱

نگرانی مسلمانان ایتالیا از قانون محدودکننده مراکز عبادی

مسلمانان و برخی سیاستمداران ایتالیا قانون بحث‌برانگیز پیشنهادی از سوی ائتلاف راست افراطی حاکم بر این کشور که نمازخانه‌ها را هدف گرفته است، تبعیض‌آمیز خوانده و خواستار لغو آن شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، قانون بحث‌برانگیز پیشنهادی از سوی ائتلاف راست افراطی ایتالیا، عبادتگاه‌های مسلمانان را با خطر تعطیلی روبرو کرده است.

در صورت تصویب، این قانون می‌تواند صدها مکان عبادی اسلامی را تعطیل کند؛ چشم‌اندازی که زنگ خطر را برای جامعه 2.5 میلیون نفری مسلمان این کشور به صدا درآورده است.
 
سیاستمداران مخالف دولت نیز با این لایحه که به عقیده آن‌ها خلاف قانون اساسی و نوعی تبعیض غیر قابل قبول است، مخالف هستند.
 
این لایحه که حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور ارائه کرده است، نمازخانه‌هایی را که مسجد نیستند یا مکان‌هایی که مجوز رسمی برای استفاده به منظور عبادت دریافت نکرده‌اند، مانند اماکن سازمان‌های مختلف فرهنگی اسلامی را هدف قرار می‌دهد.
جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا
 
 
یاسین لافرام، رئیس اتحادیه جوامع و سازمان‌های اسلامی در ایتالیا (UCOII) می‌گوید: این یک قانون پوچ است. این لایحه در تضاد با آزادی ادیان است، در حالی که دولت باید در واقع شرایطی را ایجاد کند که به مردم اجازه دهد از حق خود برای انجام آداب هر دینی استفاده کنند.
 
طبق یک گزارش که در سال 2017 منتشر شد، در آن زمان 1217 نمازخانه در ایتالیا وجود داشت. از این میان تنها شش مسجد که ویژگی‌های معماری معمول مساجد مانند مناره‌ دارند و تقریباً 50 مورد دیگر مجاز به استفاده برای عبادت بودند.
 
طبق این گزارش بقیه مراکز عبادی عمدتاً به عنوان انجمن‌های فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند، اما به‌عنوان فضاهای نماز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آنها در گاراژها، انبارها، آپارتمان‌ها و زیرزمین‌ها مستقر شده‌اند. این لایحه که هدف آن محدود کردن این مکان‌ها است، مقرراتی دارد که تنها اجازه می‌دهد فعالیت‌های مذهبی مورد نظر با توافق با دولت ایتالیا برگزار شود.
 
اقامه نماز مسلمانان ایتالیا در فضاهای باز
سیاستمدارانی که این پیش‌نویس قانون را تبلیغ می‌کنند نیز اذعان کرده‌اند که قصد دارند فضاهای عبادت اسلامی را ممنوع کنند. پیش‌نویس این قانون اکنون در کمیته محیط زیست  مجلس سفلای پارلمان ایتالیا در حال بررسی است.
 
فابریزیو روسی، سیاستمدار ایتالیایی که پیش‌نویس این لایحه را تهیه کرده است، گفت که اگر مراکز فرهنگی بخواهند از فضاهای خود برای نماز استفاده کنند، باید مجوز بگیرند.
 
وی مدعی شد که طبق صورتجلسه اولین بحث در کمیته پارلمانی، این قانون به آزادی‌های مذهبی عمومی که توسط قانون اساسی ایتالیا محافظت می‌شود، احترام خواهد گذاشت.
 
از سوی دیگر، قانونگذاران مخالف، این قانون را تبعیض‌آمیز و خلاف قانون اساسی خوانده‌اند.
 
آنجلو بونلی، یکی از اعضای ائتلاف سبزها و چپ در نامه‌ای به رئیس پارلمان گفت: در ایتالیا، بسیاری از کلیساها و سخنرانی‌ها در ساختمان‌هایی وجود دارد که با قوانین شهری مطابقت ندارند و تعطیل نشده‌اند. وی افزود: این یک تبعیض غیرقابل قبول است.
 
کارشناسان می‌گویند اخذ مجوز برای استفاده از یک ساختمان به عنوان مکان عبادت همیشه فرآیندی بسیار طولانی، دست و پا گیر و پرهزینه در ایتالیا بوده است. تلاش برای ساخت مساجد اغلب با خصومت مقامات محلی و مردم مواجه شده است که باعث شده چندین پروژه در سراسر کشور در بلاتکلیفی بوروکراتیک باقی بماند.
 
به گفته رهبران مذهبی و کارشناسان، به همین دلیل است که مسلمانان در ایتالیا مجبور به افتتاح چنین مراکز فرهنگی و استفاده از آنها به عنوان مکان نماز شدند. فابریزیو سیوکا، محقق دانشگاه لا ساپینزا در رم هم گفت: اگر همه این مراکز را ببندید، باید جایگزین معتبری به جوامع مسلمان بدهید. وی خاطرنشان کرد که بیش از 1000 مرکز در معرض خطر تعطیلی قرار دارند که غالباً مراکزی برای آموزش زبان عربی یا قرآن‌آموزی هستند.
 
انتهای پیام
captcha