اشتباه امام جماعت مصری در نماز عید قربان قاهره جنجالی شد
کد خبر: 4151490
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

اشتباه امام جماعت مصری در نماز عید قربان قاهره جنجالی شد

فراموشی قرائت سوره مبارکه حمد از سوی امام جماعت در نماز عید قربان قاهره در حالی که مقامات رسمی و دینی این کشور هم در صف اول نماز حاضر بوده و امام را آگاه نکردند، موضوعی بحث برانگیز شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، پس از انتشار کلیپ‌هایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مصر که نشان می‌دهد امام جماعت نماز عید قربان در قاهره سوره مبارکه فاتحه را در رکعت دوم نماز نخوانده است، جنجال بر سر صحت نماز بالا گرفته است.

نماز عید قربان در مسجد نیروی هوایی قاهره با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر، محمد مختاز جمعه، وزیر اوقاف و شمار دیگری از مقامات این کشور برگزار شده بود.

شمار قابل توجهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر ویدئویی از نماز را به اشتراک گذاشتند و از حکم نماز خواندن بدون قرائت فاتحه در آن سؤال کردند.

کامل منصور نوشت: حکم نماز عید بدون قرائت فاتحه توسط امام جماعت در رکعت دوم آن چیست در حالی که هیچ کدام از نمازگزارانی هم که پشت سر امام جماعت ایستاده و وزیر اوقاف و شیخ الازهر نیز در صف اول نماز بودند او را از این اشتباه مطلع نکردند.

احمد جمع اشرف، پزشک سرشناس مصری نیز نوشت: بدترین نماز نمازی است که با حاکم به جا آوری و بزرگ‌ترین آن نمازی است که با رعیت مطمئن بخوانی.

وی افزود: نماز عید امسال عجیب‌ترین نمازی بود که در پنجاه سال گذشته تجربه کردم که در آن وحشت و ترس از مخلوق بر ترس از خالق و تعصب بر شعائر خدا و کمال آن سایه افکنده و نماز را به یک مأموریت رسمی در برابر دوربین‌ها تبدیل کرد.

پزشک مصری افزود: حضوری ناآرام که انگار ترسیده‌اند، شیوخی هراسان که  با چشمانی منحرف به راست و چپ نگاه می‌کنند، حتی قاری هر دقیقه طوری می‌چرخد ​​که انگار به کسی نگاه می‌کند تا دستور بگیرد، همه ترسان و لرزانند و ترس در چشمان همه است. ترس، تفکر را فلج می‌کند و ثبات روانی شما را از بین می‌برد، قاری نابجا در قرائت خود توقف می‌کند و امام جماعت نماز را با فراموش کردن قرائت فاتحه باطل می‌کند، در حالی که شیوخ ارشدی همچون شیخ الازهر هم در پشت او ایستاده‌اند و هیچ کدام اشتباه امام جماعت را اصلاح نکردند.

ماهی حماده کاربر دیگری نوشت: متوجه نمی‌شوم چرا امام جماعت مسجد نیروی هوایی در منطقه مصر الجدیده برای مردم نماز عید قربان را می‌خواند در حالی که در رکعت دوم قرائت فاتحه را فراموش کرده است و تنها به قرائت هر آنچه که توانسته بود کفایت داد و نماز را تمام کرد، بدون اینکه یکی از نمازگزاران پشت سر او از جمله شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر یا مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر او را از این اشتباه آگاه کنند.

مصطفی القلیوبی، استاد فقه و اصول در دانشگاه های مصر درباره حکم صحت این نماز می‌گوید: بسیاری از من درباره حکم فراموش شدن قرائت فاتحه از سوی امام جماعت در نماز عید در حالی که اقتدا کنندگان به وی مطلع شدند، می‌پرسند و غالب فقها جز حنیفه بر این عقیده‌اند که قرائت سوره فاتحه رکنی از ارکان نماز است، همان طور که بخاری و مسلم از قول پیامبر(ص) آمده است که کسی که در نماز ام الکتاب را نخواند نمازی نداشته است.

وی افزود: در عین حال فقهای حنفی بر این باورند که قرائت فاتحه از واجبات نماز و نه رکن نماز است. رکن نماز قرائت آیه کوچکی از قرآن است و بنا بر قول حنفیه، قرائت فاتحه واجب است و رکن نیست و کسی که یکی از واجبات نماز را ترک کند، نمازش باطل نمی‌شود و نمازگزار اگر سهواً آن را فراموش کند، واجب است که پس از سلام نماز سجده سهو به جا آورد و اگر آن را عمداً نخوانده باشد، باید نمازش را از اول بخواند و اگر نخواند نمازش با گناه صحیح است.

این استاد دانشگاه در مصر گفت: اگر مبنا را مذهب حنفیه در نظر بگیریم، نماز صحیح است؛ اما کسی که حکم را بداند و امام جماعت را آگاه نکند گناه کرده است، به قول کسانی که می‌گویند نماز جماعت فریضه فردی یا جمعی است؛ اما الازهر، اوقاف و همه نهادهای دینی مصر در مسئله عبادات بر مبنای مذهب شافعی هستند و بر این مبنا نماز باطل است.

انتهای پیام
captcha