مسلمانان با وحدت مانعی برای تکرار اهانت به مقدسات باشند
کد خبر: 4153924
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مسلمانان با وحدت مانعی برای تکرار اهانت به مقدسات باشند

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه بخشی از علت تکرار اهانت به ساحت قرآن ناشی از ضعف وحدت مسلمانان است، گفت: اگر مسلمانان در برابر هرگونه اهانت پشت به پشت هم می‌ایستادند و با انسجام و هماهنگی، موضع‌گیری‌ها و اقدامات سریع، دقیق، محکم و هوشمندانه اتخاذ می‌کردند، هیچ شخص غیرمسلمان جرئت اهانت به مقدسات را پیدا نمی‌کرد.

حمید نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری با اشاره به اینکه سابقه کینه‌توزی نسبت به اسلام به زمان ظهور این دین در شبه جزيره عربستان باز می‌گردد در بیان چرایی آن، اظهار کرد: این کینه‌توزی‌ها و غرض‌ورزی‌ها به علت خطراتی بود که اسلام برای منافعشان ایجاد می‌کرد؛ درواقع از زمانی که عَلم اسلام در جهان برافراشته شد، منافع بسیاری به خطر افتاد و لذا با تمام وجود به دشمنی با اسلام و قرآن برخاستند و از جمله‌ قائل بودند که قرآن جادو است، پیامبر(ص) و یاران ایشان را تحریم می‌کردند و کارشکنی‌های فراوانی در قبال مسلمانان داشتند.

وی با ذکر اینکه اسلام از بدو ظهور یک رقیب جدی برای جبهه باطل بوده است، ادامه داد: درواقع مکتب انسان‌ساز اسلام هم از حیث اعتقادی و هم در زمینه منافع، به‌عنوان یک رقیب جدی برای کفار و مشرکان به‌شمار می‌رفت. آنان با سوءاستفاده از اعتقادات خرافی رایج، مشغول برده‌داری و استثمار و تأمین منافع خودشان بودند حال آنکه اسلام آیینی بود که با تمامی مظاهر جاهلیت به‌شدت مبارزه می‌کرد و طرحی نو در انداخته بود. 

نادری بیان کرد: در عصر کنونی نیز به اذعان خود غربی‌ها، اسلام در چند سال آینده به‌عنوان گفتمان و دین غالب در اروپا و بلکه سراسر عالم مطرح خواهد بود و در اینجاست که مسیحیت به خطر می‌افتد لذا باید تمام تلاششان را به‌کار گیرند تا از اعتبار و حیثیت اسلام کاسته شود و مسیحیت سرپا بماند. 

چرایی اهانت به قرآن 

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه تکرار اهانت‌ها به ساحت نورانی قرآن نشان از برحق بودن مصحف شریف است، ادامه داد: قرآن در بدو امر صریحاً و آشکارا همگان را به تحدی طلبید و خواست کسانی که می‌توانند کتابی یا سوره‌ای یا حتی آیه‌ای مانند قرآن بیاورند. امروز نیز یقیناً غربی‌ها اگر تا کنون توانسته بودند مانند قرآن کریم را بیاورند دیگر نیازی برای به مقابله برخاستن با آن احساس نمی‌کردند و اینکه از صدر اسلام تا کنون کسی نتوانسته مانند قرآن را خلق کند، برای اثبات حقانیت این کتاب آسمانی کفایت می‌کند. پیداست که در چنین شرایطی، جبهه باطل راهی جز توهین و خدشه به ساحت مقدس قرآن نمی‌یابد تا بدین وسیله به اهداف و منافع خود برسد.

نادری تأکید کرد: جریاناتی که در غرب و اروپا در اهانت به قرآن کریم و مقدسات دینی شاهدیم درواقع تحقق وعده‌هایی است که در قرآن مطرح شده و از جمله در آیه ۳۰ از سوره مبارکه یس می‌فرماید: «يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ ۚ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» یعنی وای بر حال این بندگان (گمراه لجوج) که هیچ رسولی برای هدایت آنها نیامد جز آنکه او را به تمسخر و استهزا گرفتند. لذا این دست توهین‌ها تداعی‌گر پیش‌بینی درست قرآن کریم است که قرن‌ها پیش به این تمسخرها و استهزاها نسبت به پیامبران الهی و سایر مقدسات اشاره داشته است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌و‌بختیاری افزود: رسولی که با منطق و استدلال به میان مردم آمده است و تمام کلامش برخاسته از کلام خدا و قرآن است، اگر حرف‌هایش بی‌اساس و بدون منطق بود نیازی نبود که جبهه باطل به مقابله با ایشان و مکتب و کتابش برخیزند. درواقع جبهه باطل از هیمنه و سیطره قرآن می‌ترسد و تلاش دارد این هیمنه را از بین ببرد تا به اهدافش برسد. 

نادری با اشاره به اینکه بخشی از علت تکرار این توهین‌ها به ساحت قرآن و اسلام ناشی از ضعف وحدت مسلمانان است، توضیح داد: اگر مسلمانان در برابر هرگونه اهانت پشت به پشت هم می‌ایستادند و با انسجام و هماهنگی، موضع‌گیری‌ها و اقدامات سریع، دقیق، محکم و هوشمندانه اتخاذ می‌کردند، هیچ شخص غیرمسلمان جرئت اهانت به مقدسات مسلمان را پیدا نمی‌کرد.

ضرورت وحدت مسلمانان در برابر اهانت به مقدسات 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: اگر مسلمانان در قبال این حرکت‌های توهین‌آمیز ضعف و انفعال نشان نمی‌دادند این اتفاقات تکرار نمی‌شد، از جمله اینکه مسلمانان سرتاسر عالم در واکنش به هتک حرمت قرآن در کشوری مثل سوئد، باید با وحدت و انسجام ساز و کاری را پیش بگیرند که کالاهای این کشور را تحریم کنند، اگر این اتفاق بیفتد، دیگر کشورهای غربی جرئت تکرار این حرکت‌های اسلام‌ستیزانه را نخواهند داشت و به شهروندانشان نیز مجوز چنین اقدامی را نمی‌دهند.

نادری با اشاره به واکنش تند و محکم‌ امام خمینی(ره) در قبال سلمان رشدی، بیان کرد: ایشان سلمان رشدی را به علت توهین به مقدسات اسلامی و قرآن کریم مرتد خواندند و قتل او را جایز دانستند که تا امروز نیز این حکم پابرجاست. امروز مشاهده موج اسلام‌هراسی در غرب و اهانت به مقدسات که گاه و بیگاه تکرار می‌شود به ما یادآوری می‌کند که موضع قاطع امام راحل(ره) تا چه اندازه دقیق و هوشمندانه بوده است.

وی افزود: امام راحل(ره) در آن دوران به درستی نقشه غرب را پیش‌بینی کرده و فهمیده بودند که اقدام سلمان رشدی یک حرکت کور نیست بلکه نقطه آغازی است که اگر جلوی آن با قاطعیت گرفته نشود، ممکن است با شدت و حدت بیشتر و در موارد متعدد دیگر باز هم تکرار شود. حرکت غرب در راستای اسلام‌هراسی و استهزا و اهانت به مقدسات مسلمانان در سال‌های اخیر با مصادیقی همچون انتشار کاریکاتورهای موهن و قرآن‌سوزی بیش از گذشته مشهود است.

نادری بیان کرد: این اهانت‌ها با انتشار کاریکاتورهای موهن وارد مرحله جدیدی شد و وقتی غربی‌ها مشاهده کردند که مسلمانان موضع سخت و محکم و تنبیه در خور توجهی در قبال این توهین‌ها نشان نمی‌دهند، جری‌تر شده و امروز اقدام به قرآن‌سوزی می‌کنند که این حرکت‌ها با حمايت و مجوز دولت‌ها به بهانه آزادی بیان اتفاق می‌افتد. 

این حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: به تصریح آیه ۳۰ سوره مبارکه روم موسوم به «آیه فطرت»، دین و قرآن براساس فطرت انسان هستند لذا زبان قرآن در اختیار تک‌تک انسان‌ها قرار دارد و زود نشر می‌یابد، همانطور که دین اسلام توانست در قلوب و اذهان عده بی‌شماری از انسان‌ها نفوذ بیابد و روز به روز در حال گسترش است. زبان فطرت قرآن، زبانی است که به آرامی با همگان سخن می‌گوید و آنان را به حق دعوت می‌کند و کتابی که با این منطق در بین انسان‌ها نشر یابد، قطعاً به مذاق جبهه باطل خوش نخواهد آمد و لذا به مقابله با آن برمی‌خیزند تا حیثیت آن را خدشه‌دار کنند. 

انتهای پیام
captcha