یادی از شیخ محمود علی البناء در سالروز وفات + فیلم تلاوت
کد خبر: 4156582
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

یادی از شیخ محمود علی البناء در سالروز وفات + فیلم تلاوت

امروز پنجشنبه 20 جولای (29 تیرماه) سالروز وفات شیخ محمود علی البناء یکی از مشهورترین قاریان مصر و جهان اسلام است.

به گزارش اخبار الیوم، این قاری بزرگ در 17 دسامبر 1926 در روستای شبرا باص بخش شبین الکوم، در استان منوفیه، واقع در شمال مصر به دنیا آمد. وی قرآن کریم را در مکتب‌خانه روستا در نزد شیخ موسی المنطاش آموخت و در یازده‌سالگی قرآن را حفظ کرد. او سپس برای آموختن علوم دینی به شهر طنطا رفت و در آنجا روایت‌های مختلف قرآن را در مسجد الاحمدی و در نزد ابراهیم بن سلام مالکی آموخت.

او را از کودکی «کودک معجزه» لقب گرفت چرا که استعداد فوق‌العاده‌ای در تقلید تلاوت قاریان بزرگ قرآن به ویژه شیخ محمد رفعت از خود نشان داد که به صدای او شیرینی و حلاوت خاصی می‌بخشید. او همچنین به خوبی از قاریان بزرگی مانند شیخ الشعشاعی، محمد سلامه و السعودی تقلید می‌کرد.

شیخ محمود علی البناء در سال 1945 به قاهره رفت و به زودی آوازه شهرت او در میان قاریان و مشایخ قاهره بالا گرفت و سپس به سرعت مقامات مختلف و علم تجوید را فرا گرفت و در سال 1948 به رادیوی مصر پیوست و نخستین تلاوت او، قرائت سوره مبارکه هود در رادیو در سپتامبر همان سال انتشار یافت.

وی سپس در اواخر دهه 1940 به عنوان قاری در مسجد عین الحیاة و سپس در دهه 1950 در مسجد امام الرفاعی به تلاوت پرداخت و سپس به مسجد الاحمدی در طنطا رفت، جایی که او نخست روایت‌های مختلف قرآن را در آن فرا گرفته بود.

او تا سال 1980 در آنجا ماند و سپس تا زمان مرگ، قاری مسجد امام حسین (ع) در قاهره بود. او میراث گران‌قدری از تلاوت برای رادیوی قاهره باقی گذاشته است و همچنین از دیگر آثار او ترتیل کل قرآن کریم در سال 1967 است و همچنین برای رادیوهای عربستان و امارات نیز به تلاوت قرآن پرداخته است.

شیخ البناء در بسیاری از کشورهای جهان به تلاوت پرداخت، از جمله مشهورترین تلاوت‌های او می‌توان به تلاوت در مسجدالاقصی و شماری از کشورهای عربی و اروپایی اشاره کرد.

در ادامه تلاوت آیات ۱ تا ۱۰ سوره مبارکه نور را با صدا و تصویر محمود علی البنا، قاری به نام مصری که در سال ۱۹۸۰ میلادی در مسجد امام حسین (ع) در مصر اجرا شده است، مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha