برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) در پیشاور
کد خبر: 4158556
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵

برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) در پیشاور

مراسم و شب شعری با نام «حسین(ع) از آن همه است» به همت خانه فرهنگ ایران در «پیشاور» پاکستان و مشارکت کاروان بانوان ادبی «حوا» ایالت خیبرپختونخوا و بخش بانوان نهضت «منهاج القرآن» ایالت خیبرپختونخوا برگزار شد. 

برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) در پیشاور

به گزارش ایکنا از پاکستان، علی بنفشه‌خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، اصغرخسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در پیشاور و شخصیت‌های مذهبی و اقلیت‌های دینی مسیحی و هندو، ادبیان، فرهیختگان، مقامات محلی، علما و مشایخ شیعه و سنی، شخصیت‌های علمی، تعداد زیادی از محبان و دوستداران حضرت سید الشهداء امام حسین(ع) و تعدادی از کارکنان سرکنسولگری ایران در پاکستان در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و نعت و منقبت‌خوانی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) آغاز گردید.

سخنرانان در این کنفرانس درخصوص لزوم حفظ و مراقبت از وحدت بین مسلمانان و هماهنگی بین ادیان به‌ویژه در ماه محرم به ایراد سخنرانی پرداخته و به تبیین واقعه کربلا، فلسفه قیام عاشورا، حقانیت، جهاد و شهادت امام حسین(علیه السلام) پرداختند.

شهزاد مراد، کشیش و رئیس کلیسای آل‌سینت پیشاور با تاکید بر امنیت جامعه برای هر شهروند اظهار داشت: امنیت برای هر فرد شهروند بومی و غیربومی بدون در نظر گرفتن مذهب و دین وی ضروری بوده و بدون امنیت هیچ کشوری نمی‌توان راه پیشرفت و توسعه را ادامه داد و همچنان که نمی‌توان تعظیم به شعائر و عبادات خود را انجام داد.

وی افزود: عیسی(ع) در قدس به صلیب کشیده شد تا گناهان مسیحیان بخشیده شود و امام حسین(ع) نیز برای نجات بنی آدم و برای بقا و حفظ انسانیت، خون خود را هدیه نمود. لذا تشابه زیادی میان این دو شهید که برای حق، عزت و آبروی بشریت خون خود را در راه حق ریختند، وجود دارد و ای کاش تمام انسان‌ها این قربانی‌ها را پاس داشته و از ریختن خون ناحق دست می‌کشیدند.

شهزاد مراد گفت: بر اساس اعتقاد مسیحیان، خون تمام شهدا جلوی تخت خدا زیر قربان‌گاه منتظر عدالت خداوند متعال بوده و ما بر این عقیده هستیم هیچوقت خون شهید به هدر نمی‌رود.

هارون سربدیال، رهبر سیاسی و روحانی هندوهای پیشاور نیز در این مراسم گفت: امام حسین(ع) با شهادت خود در تمام ملت‌های جهان یک جنب و جوش و حرکت و بیداری را به وجود آورد و به تمام مستضعفان همت اعتراض بر حاکمان ظالم را آموخت و به تمام انسان‌ها جرأت خیزش علیه حاکمیت جابر و منحرف را داد.

رهبر سیاسی و روحانی هندوهای پیشاور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهب هندو که با دین اسلام پیوند داشته، تجلیل و بزرگداشت دهه نخست ماه محرم است و بنده به‌عنوان یک روحانی هندو با افتخار می‌توانم بگویم که ما نیز عزاداران امام حسین(ع) در ماه محرم هستیم.

وی گفت: گاندی، رهبر مذهبی و ملی مردم هند برای آزادی کشور از  چنگال انگلیس، بنده از ایشان به عنوان یک رهبر  مذهبی در این نقطه آموخته‌ام که تفحص زندگانی امام حسين(ع) و علت جاودانگی و پايداری آن يک مسأله مهم بوده و درس است برای تمام آزادگان جهان و بایستی از  امام حسین(ع) سرمشق گرفته و پیروی نمود.

 علی بنفشه‌خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز با توجه به اعلام خبر عملیات انتحاری در حین اجرای برنامه شب شعر که در منطقه «خیبر اجنسی»(مسجد علی) اتفاق افتاد، این عملیات ناجوانمردانه که منجر به کشته‌شدن رئیس پلیس منطقه شد را به شدت محکوم کرد و برای آرامش و امنیت مردم دعا کرد.

در بین سخنرانی‌ها، بیش از 15 شاعر اشعار خود را به زبان اردو و پشتو قرائت کردند.

خسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در پیشاور در پایان مراسم ضمن محکوم‌کردن هتک حرمت به ساحت قرآن و حمله تروریستی و انتحاری انجام‌شده در منطقه از حضور همه اقشار مردم اعم از شیعه، سنی، هندو، مسیحی حاضر در سالن و جمع شاعران که با قرائت اشعارشان حال و هوای خاصی به محفل بخشیدند  تشکر و قدردانی کرد و سپس با ذکر مصیبت و مداحی  و دعاخوانی به سبک پاکستانی توسط منصور جمیل از علمای اهل‌تسنن  و با پذیرایی میهمانان که بیش از 100 نفر بودند، مراسم پایان پذیرفت.

انتهای پیام
captcha