تربیت فرزندان در قرآن بر اساس طبیعت آفرینش است
کد خبر: 4159007
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

تربیت فرزندان در قرآن بر اساس طبیعت آفرینش است

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران بندر انزلی گفت: تقسیم وظایف بین پدر و مادر در رسیدگی به امور کودک در نگاه قرآن دل بخواه و فاقد بنیان‌های معرفتی و انسان شناختی نيست بلکه برآمده از متن طبیعت آفرینش و استعدادهای متفاوتی است که برای هر یک از زن و مرد وجود دارد.

تربیت قرآنی کودکان

پروانه ایوبی‌بالا، مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص نگاه قرآن به تربیت کودکان اظهار کرد: قرآن نهاد خانواده را کانونی برای تربیت و پرورش استعدادهای درونی و رشد توانایی‌های بالقوه فرزندان می‌شناسد و برای سامان‌یابی و ثمربخش بودن کودک پروری نقش و کارکرد هر یک از پدر و مادر را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آیه 233 سوره مبارکه بقره به تقسیم بندی وظیفه پدر و مادر در قبال نوزاد پرداخته است، افزود: تقسیم وظایف بین پدر و مادر در نگاه قرآنی دل‌بخواه و فاقد بنیان‌های معرفتی و انسان شناختی نيست بلکه برآمده از متن طبیعت آفرینش و استعدادهای متفاوتی است که برای هر یک از زن و مرد وجود دارد. استعدادهای طبیعی مرد همچون توانایی جسمی، سخت کوشی او را در جایگاه نان آور و پاسبان خانواده قرار داده و در مقابل با توجه به‌ ظرافت، لطافت، صلح‌جویی و شکیبایی زن به او وظیفه مادری، تربیتی و پرورشی بخشیده است.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به علت طفره رفتن برخی بانوان از نقش مادرانه خود در فرزندآوری و راهکارهای رفع آن، گفت: در واکاوی علل کم رغبتی بسیاری از خانواده‌ها به فرزندآوری موضوع مشکلات اقتصادی و کم توانی زوج‌ها در تأمین هزینه‌های زندگی صحبت زیادی می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۳۱ از سوره مبارکه اسرا گفت: «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا؛ فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید؛ ما به آنان و شما روزی می‌دهیم، یقینا کشتن آنان گناهی بزرگ است»؛ برخی نیز فرزندآوری را به سال‌های بعدی زندگی مشترک حواله می‌دهند و معتقد هستند چند سالی دو نفری زندگی کنیم بعد فرزند می‌آوریم در حالی که زوجین به ویژه بانوان باید به تبعات این مسئله از جمله بالا رفتن سن خود و فاصله سنی والدین با فرزند توجه داشته باشند.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران بندر انزلی تصریح کرد: با توجه به چنین شرایطی که جامعه ایران رو به سالمند شدن حرکت می‌کند و آهنگ دل انگیز جوانی جمعیت تغییر صدا داده و نگرانی در خصوص پیر و فرتوت شدن جمعیت ایران روز به روز بیشتر شده است به نظر می‌رسد دست اندرکاران باید با حمایت بیشتری در این زمينه والدین را ترغیب به فرزندآوری کنند.

وی افزود: البته این روزها در کنار عوامل اقتصادی کمرنگ شدن تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری به دلیل وجود فرهنگ به جامانده از دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان «فرزند کمتر زندگی بهتر» است که به غلط در جامعه طنین انداز شده و هنوز در ذهن بسیاری وجود دارد.

این مدرس حوزه علميه با اشاره به ارائه راهکارهای کاربردی برای کاهش سن ازدواج، گفت: تخصیص مشوق‌های فرزندآوری از جمله وام‌های فرزندآوری، کمک هزینه فرزندآوری، بیمه‌ هزینه‌های بارداری و زایمان را می‌توان از عواملی است که می‌تواند باعث کاهش سن ازدواج شود؛ با توجه به اینکه در بخشی از زوج‌های جوان با معضل ناباروری روبه رو هستیم لذا با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی درمانی و بیمه‌های درمان برای اين زوجین نیز می‌توان گامی در جهت تشویق فرزندآوری برداشت.

ایوبی حفظ ارزش مادری و خانه‌داری و ارج نهادن به زحمات مادران را از دیگر مؤلفه‌های تشویقی در جهت فرزندآوری عنوان کرد و گفت: کنترل مؤلفه‌هایی که ازدواج را به سمت طلاق می‌برد، جلوگیری از سقط جنین با ارائه اطلاعات صحیح درباره پیامدهای جسمی و روحی سقط همچنین برجسته کردن حرمت سقط فرزند، رصد کارشناسانه وضعیت جمعیت همچنین جلب مشارکت مردم در درک مسئله جمعیت را می‌توان نام برد.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران بندر انزلی تصریح کرد: از سوی دیگر شاهد بالا رفتن سن ازدواج در جامعه ایران شده‌ایم و هر روز نیز این وضعیت حادتر می‌شود و همه اینها را در کنار دوران طلایی سن باروری برای زنان به لحاظ پزشکی و زیستی باید لحاظ کرد.

ایوبی تأکید کرد: دور از ذهن نیست فرزند‌آوری و بزرگ‌کردن کودک سختی‌هایی دارد ولی از مزایا و محسنات فرزنددار شدن نباید غافل بود که از آن جمله سلامت روح و روان زن و مرد به عنوان پدر و مادر، افزایش میل و امیدواری به ادامه زندگی به دلیل وجود فرزند، داشتن یار و همراه در دوره سالمندی که والدین نیاز به مراقبت و توجه دارند، زندگی با داشتن فرزندان رنگ و بوی بهتری به خود می‌گیرد و آرامش بیشتری به دنبال خواهد داشت چراکه والدین پناهگاه مطمئنی برای خود از سوی فرزندان احساس می‌کنند.

انتهای پیام
captcha