ضعف حوزه علمیه در مخاطب‌شناسی
کد خبر: 4162504
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه بیان کرد:

ضعف حوزه علمیه در مخاطب‌شناسی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در حال حاضر علی‌رغم همه پیشرفت‌ها و برنامه‌های تحولی، هنوز در امر تبلیغ نسبت به مخاطب‌شناسی دارای ضعف هستیم.

حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، امروز ۲۳ مردادماه در نهمین هم‌اندیشی معاونت تبلیغ حوزه با فعالان عرصه فضای مجازی که در سالن جلسات آیت‌الله حائری ساختمان ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری مسئولیت حوزه در خصوص تبلیغ را سنگین‌تر کرده است، افزود: در این سلسله نشست‌ها از ظرفیت گروه‌های مختلفی بهره‌مند شده‌ایم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ایده‌ها و طرح‌ها در این جلسات اولویت نخست است، عنوان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری جلسات بسیاری در سطح حوزه و معاونت‌های مختلف برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه شورایی در این راستا با حضور معاونت‌های مختلف حوزه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: همچنین جلسات جداگانه معاونت‌ها با مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف خود نیز در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان اینکه در این جلسات گفتمان تبلیغ گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: همچنین در این جلسات از نظرات مثبت برای بازطراحی حوزه، استفاده خواهیم کرد و لذا در معاونت تبلیغ برای استفاده از فکر و تجربیات افراد موفق، گروه‌هایی را دعوت کرده و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: نشست با مدیران میانی حوزه، هنرمندان، اساتید حوزه، مبلغان برگزیده امین، ائمه جماعات برگزیده، مدیران برگزیده گروه‌های تبلیغی، مبلغان برگزیده تبلیغات تخصصی و ... از جمله این جلسات بوده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه ادامه داد: برای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند ایده‌ها و طرح‌های مختلفی هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه در حال جمع بندی این طرح‌ها هستیم، عنوان کرد: این طرح‌ها در حال پیش‌نویس شدن هستند و در این جلسات تکمیل خواهند شد و سپس به تأیید مقام معظم رهبری خواهند رسید تا به مرحله اجرا برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به اینکه این پیشنهادات باید دسته‌بندی شود، خاطرنشان کرد: اگر جلسات این چنینی مستمر و ادامه‌دار باشد، قطعاً با بررسی بیش‌تر به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه با محدودیت منابع مواجه هستیم، تصریح کرد: این محدودیت‌های منابع، محدودیت‌هایی در عملکرد به وجود می‌آورد که باید در طرح‌ها به آن توجه شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حمایت‌های حوزه از تبلیغ افزایش داشته است، یادآور شد: در سال‌های اخیر میزان مبلغین بیش از ۵ برابر افزایش داشته است، اما کافی نیست، لذا اقداماتی صورت گرفته، طرح‌ها و روش‌هایی تدوین شده، ولی تهاجمی نبوده است، درنتیجه رضایت مقام معظم رهبری را به همراه نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به اینکه مشکلات اساسی در حوزه مخاطب‌شناسی داریم، ابراز کرد: اینکه مقام معظم رهبری حوزه علمیه قم را کانون و محور اعلام کردند برای این است که ظرفیت‌های این حوزه را شناسایی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید تبلیغ را تخصصی کرد، خاطرنشان کرد: اگر به سمت تبلیغ‌های تخصصی حرکت کنیم، قطعاً اقدامات بهتری صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰ رشته گرایش حوزه ویژه تبلیغ داریم، تصریح کرد: از این تعداد تنها حدود ۱۰ رشته در حال انجام است و مابقی در حال گذراندن مراحل علمی هستند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: برای تمام آسیب‌های اجتماعی و گرایشات مختلف باید رشته گرایش‌های تبلیغی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha