عدالت اجتماعی در سایه امر به معروف محقق می‌شود
کد خبر: 4167945
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

عدالت اجتماعی در سایه امر به معروف محقق می‌شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد گفت: عدالت اجتماعی یکی از مهمترین اثرات امر به معروف و نهی از منکر است و بواسطه این فریضتین، عدالت در فضای جامعه ایجاد می‌شود.

مهدی دادآفرین، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی دادآفرین، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد، امروز، 19 شهریورماه در ویژه برنامه همیشه باران با محوریت امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از غریب‌ترین و مظلوم‌ترین افراد خدمتگزار و خادم در جامعه مرزبانان کشور ما هستند.

وی ادامه داد: وقتی به تعابیر و روایات نگاه می‌کنیم، نسبت به امورات مختلف قید به مرزبانی شده است، به عنوان مثال درباره علما و بزرگان که امام صادق(ع) می‌فرماید: «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ، علمای شیعه ما مرزبان هستند.» آنان مراقب هجوم لشکر شیطان بر مرزهای ایمان هستند و آنان را از تسلط بر مستضعفان اعتقادی و فکری باز می‌دارند. یکی از مواردی که جزو مرزبانی حساب می‌شود و بواسطه آن یک کشور و جامعه حفظ می‌شود، واجبی به نام امر به معروف و نهی از منکر است که بواسطه آن اثرات فردی و اجتماعی آن را می‌توان ملموس دید.

دادآفرین با اشاره به خصوصیات این مرزبانی بواسطه امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: این مهم اثرات فردی و اجتماعی بر جامعه دارد که از اثرات فردی می‌توان به سلامت دنیا و آخرت اشاره کرد. امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: «مَن کانَ فیهِ ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدّنیا و الآخِرَةُ: یَأمُرُ بِالمَعروفِ و یَأتَمِرُ بِهِ، و یَنهى عَنِ المُنکَرِ و یَنتَهی عَنهُ؛ و یُحافِظُ عَلى حُدودِ اللّه جلَّ و عَلا، هر کسی سه خصلت داشته باشد، دنیا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف کند و خود به آن عمل کند، نهى از منکر کند و خود از آن باز ایستد و از حدود خداوند عز و جل پاسدارى کند.»

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد ادامه داد: آنچه می‌توان در قالب اثرات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین اثر یاد کرد، و یکی از مواردی که امروز همه جوامع و مردم سراغ آن را می‌گیرند و به دنبال آن هستند، عدالت اجتماعی است که بواسطه امر به معروف و نهی از منکر، عدالت در فضای جامعه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان (ع) در این زمینه می‌فرماید: «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ... وَ قِسْمَةِ الْفَی ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا، امر به معروف و نهی از منکر، تقسیم عادلانه بیت‌المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات‌های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می‌شود».

دادآفرین بیان کرد: بر اساس بیان امام علی(ع)، امر به معروف و نهی از منکر باعث می‌شود تقسیم عادلانه بین بیت‌المال و غنائم شکل گیرد و امیداریم همه ما در اقامه این فریضه واجب که نسبت به آن کوتاهی شده، گام‌های مؤثری برداریم.

انتهای پیام
captcha