اعتراف وزیر سابق هلندی به جاسوسی از مسلمانان و تبعیض
کد خبر: 4170557
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

اعتراف وزیر سابق هلندی به جاسوسی از مسلمانان و تبعیض

کارین ون جینپ، وزیر پیشین امور اجتماعی و استخدامی هلند ضمن اعتراف به جاسوسی مسئولان این کشور از مسلمانان در مساجد هلند، از وجود تبعیض علیه مسلمانان در این کشور انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کارین ون جینپ، وزیر پیشین امور اجتماعی و استخدامی هلند به وجود تبعیض علیه مسلمانان این کشور در بخش‌های متعدد در طول سال‌های گذشته اعتراف کرد و گفت: مسئولان این کشور از طریق مساجد از مسلمانان جاسوسی می‌کنند و باید در این اقدام تجدید نظر صورت گیرد.

کارین ون در نامه عذرخواهی به پارلمان هلند که روز دوشنبه، ۲۷ شهریور ارسال شد، نوشته است که از همکاری ناخواسته با دولت در تبعیض علیه مسلمانان متأسف است. وزارتخانه او تحقیقات ویژه‌ای را درباره افراد، سازمان‌ها و شبکه‌های داخل جوامع اسلامی در طول سال‌های گذشته در هلند انجام داده است.

وی افزود: تحقیقات در همه موارد شفاف نبود و در برخی از موارد بررسی داده‌ها مانند نام، محل سکونت و اعتقادات مذهبی بدون اینکه وزارتخانه عهده‌دار آن باشد، انجام شده است.

کارین ون همچنین خواستار توجه بیشتر به پدیده تبعیض و جاسوسی از مسلمانان و تجدید نظر در این اقدامات از جمله وارد آوردن خسارت به مسلمانان مانند امتناع برخی از بانک‌های هلند در تعامل با آنها شده است.

این وزیر پیشین هلند در نامه خود اعلام کرد: اطلاعات شخصی که جمع‌آوری شده است، از یکم آوریل ۲۰۲۴ از بین خواهد رفت. بنابراین افرادی که تمایل دارند، بدانند که آیا اطلاعات و داده‌های آنها در پرونده امور اجتماعی بررسی و پردازش شده است، می‌توانند از این وزارتخانه استعلام بگیرند.

این وزیر پیشین هلندی، «رابین بالدوسینگ» سیاستمدار هلند و هماهنگ کننده ملی پیشین مبارزه با تبعیض و نژادپرستی در شهرداری لاهه را به نوشتن مطلبی در پلتفرم «X» تشویق کرد. به طوری بالدوسینگ نوشت که تحقیقات محرمانه‌ای که توسط وزارت امور اجتماعی و استخدامی هلند در مساجد و درباره افرادی که به آنجا تردد داشتند، انجام شده، مسئله مذموم و محکومی است.

وی افزود: آنچه مسلمانان درک می‌کنند، مسئله‌ای غم‌انگیز است. پس از بسیاری از اقدامات نژادپرستانه علیه آنها، این رفتار دولت با مسلمانان است.

این مسئله به سال ۲۰۲۱ میلادی برمی‌گردد، زمانی که شورای پناهندگان نروژ فاش کرد که دست‌کم ۱۰ شهرداری هلند، آژانس‌های تحقیقات ویژه را در سال‌های اخیر برای تحقیق در مساجد و سازمان‌های مذهبی به کار گرفتند و برای این کار از روش‌های محرمانه غیرمجاز استفاده شده است.

 

انتهای پیام
captcha