دفاع مقدس؛ نیازمند تاریخ‌نگاری منسجم
کد خبر: 4170918
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸

دفاع مقدس؛ نیازمند تاریخ‌نگاری منسجم

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مسئولان کشور گردآوری تاریخ دقیق دفاع مقدس و ثبت و ضبط آن است. اگر در این حوزه تاریخ نگاری منسجمی داشته باشیم، قبل از اینکه خاطرات افراد به فراموشی سپرده شود‌ ثبت و ضبط خواهد شد و جلوی بسیاری از تحریفات گرفته خواهد شد.

علی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناعلی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه گردآوری تاریخ دقیق دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مسئولان است، اظهار کرد: برای آیندگان و جوانان کشور باید تاریخ دقیق دفاع مقدس گردآوری شده و پیش زمینه‌های شکل گیری هشت سال دفاع مقدس به طور واضح بیان شود. اینکه صدام با چه انگیزه‌ای به کشور حمله کرد، حامیان او چه کسانی بودند، چرا جنگ هشت سال طول کشید و پس از آن اتفاقات به چه سمت و سویی رفت، باید کاملا مشخص شود و به طور دقیق ثبت و ضبط شود تا برای آیندگان به سندی تبدیل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر زمان زیادی از جنگ تحمیلی نگذشته و اکثر فرماندهان و بسیاری از رزمندگان، ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس در قید حیات هستند. از ظرفیت این افراد برای روشنگری می‌توان بهره جست. به هر میزان که زمان می‌گذرد ممکن است گرد و غبار غفلت و فراموشی بر روی برخی مسائل بنشیند و دشمنان از این موقعیت استفاده کرده و شبهات بیشتری را مطرح کنند. بنابراین وظیفه مسئولان و دست اندرکاران دفاع مقدس این است که در حوزه جهاد تبیین در این راستا وارد شوند و متولیان امر شبهات وارد شده را بررسی کنند و از واقعیات غبار زدایی کنند.

عروتی تأکید کرد: افرادی که در جنگ حضور داشتند باید با روشنگری و جهاد تبیین عالمانه، حکیمانه و مبتنی بر واقعیات، شبهات و اشکالات وارده به این حوزه را نقد کنند و به روشنگری بپردازند. اگر در این حوزه تاریخ نگاری منسجمی داشته باشیم، قبل از اینکه خاطرات افراد به فراموشی سپرده شود‌ ثبت و ضبط خواهد شد و جلوی بسیاری از تحریفات گرفته خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس ظرفیت‌های بسیاری را در عرصه‌های مختلف برای کشور ایجاد کرده و موجب رشد و شکوفایی شده است، افزود: در زمان جنگ، کشور ما حتی برای وارد کردن سیم خاردار هم با مشکل روبه رو بود اما اکنون شاهد رشد در عرصه‌های بسیاری به ویژه عرصه نظامی و فناوری موشکی هستیم و توانسته‌ایم به عنوان اهرمی بازدارنده به خوبی از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم‌ و در عرصه مدیریت جنگ حرفی برای گفتن داشته باشیم چراکه با دست خالی وارد جنگ شدیم اما امروزه از جمله کشورهای تأثیرگذار در منطقه هستیم.

همدلی و وفاق؛ دستاورد مهم دفاع مقدس

عروتی موفق همدلی و وفاق را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس خواند و گفت: هشت سال دفاع مقدس توانست وحدت و انسجام خاصی در بین آحاد جامعه ایجاد کند‌‌. یک بررسی اجمالی از کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند نشان می‌دهد از یک نوجوان ۱۳ ساله گرفته تا یک پیرمرد ۸۰ ساله وظیفه خود می‌دانستند که از کیان اسلام و ایران دفاع کنند. به جبهه‌های جنگ بروند از هر قومیتی از لر، کرد، فارس، ترک، بلوچ و... گرفته تا پیروان مسیحیت، اهل سنت، اهل کتاب و... همگی با هم متحد شده و از مرزهای کشور دفاع کردند.

وی با تأکید بر اینکه از این وحدت و انسجام شکل گرفته باید الگو بگیریم، امروزه برای حل مشکلات کشور بیش از هر چیز دیگری نیازمند وحدت و انسجام هستیم. همه کسانی که دوستدار اسلام و ایران و همچنین خواهان رشد و بالندگی هستند باید به وحدت و انسجام ملی روی بیاورند چراکه رشد و بالندگی جامعه اسلامی در پناه این همدلی و وفاق است و اگر دچار تفرقه شویم قطعا آسیب خواهیم دید.

عروتی یادآور شد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید، دفاع مقدس همان حبل الهی بود که مردم به آن چنگ زدند و وحدت در بین آنها شکل گرفت و انسجام ملی در بین همگان ایجاد شد، همین وحدت ملی بود که موجب شد ما در جنگ تحمیلی پیروز باشیم و علی رغم اینکه سلاح و مهمات خاصی نداشتیم حتی یک سانتی متر از خاک کشور را به دست دشمنان ندادیم. به عبارتی اگر استقلال و تمامیت ارضی خود را در دفاع مقدس حفظ کردیم به برکت همین انسجام ملی بود.

عضو هئیت علمی دانشگاه بوعلی سینا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس پیام‌های متعددی را به ارمغان اورده است، افزود: دفاع از اسلام و انقلاب و ارزش‌های اسلامی و انقلابی از جمله این دستاوردها و پیام‌ها به جهانیان بوده، این پیام پیامی برای همیشه تاریخ است، که مردم ایران جان بر کف همیشه آماده جان فشانی برای حفظ باورها و ارزش‌های خود هستند.

ظلم‌ستیزی؛ پیام دفاع مقدس برای تاریخ بشریت

عروتی یکی دیگر از پیام‌های دفاع مقدس را ظلم ستیزی عنوان کرد و گفت: مردم ایران هیچگاه در برابر ظلم و ستم ساکت نمی‌نشینند و اگر احساس کنند به آنها ظلمی شده در برابر آن می‌ایستند و برای از بین بردن ظلم و ظالم هر مجاهدتی را به جان می‌خرند. در آن برهه نیز احساس کردند که صدام و لشگریان او که عمال و دست نشاندگان استکبار جهانی بودند در حال ظلم کردن به مردم کشور هستند در برابر ظلم ظالم ایستادگی کردند.

وی همچنین استکبارستیزی را از دیگر پیام‌های دفاع مقدس خواند و اظهار کرد: دفاع مقدس با تمامی عظمت و بزرگی‌اش حکایت از روحیه استکبار ستیزی مردم ایران را دارد، ایثار و مقاومت نیز از دیگر پیام‌های دفاع مقدس است، مردم با ایثار و جان فشانی و تحمل تمام سختی‌ها سعی کردند فضایی برای نسل اینده ایجاد کنند که در آن فضا امروزه شاهد زمینه‌هایی از رشد و پیشرفت در عرصه‌های مختلف هستیم. اگر ایثار ایثارگران، شهدا و رزمندگان نبود امروزه ما در امنیت کاملا و رفاه نسبی زندگی نمی‌کردیم.

عروتی حریت و آزادگی را یکی از مهم ترین درس های شهدا، ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس برای تمامی ملت ها دانست وگفت: در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه‌های بسیاری رقم خورد که باید به تمام مردم به ویژه جوانان انتقال پیدا کند.شاهدان عینی روایتگران موثق و مطمئنی برای نسل جوان هستند. از نیروهای ساده بسیجی تا فرماندهان دوران دفاع مقدس می‌توانند حقایق جنگ و ایثارگری های آن زمان را به خوبی بیان کنند.

وی تصریح کرد: تألیف کتب مربوط به خاطرات رزمندگان، پرداختن به فعالیت‌های هنری در زمینه دفاع مقدس، ساختن فیلم ها و سریال‌های متنوع همگی تاثیر بسیاری در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت داشته اما کافی نیست. 0هنرمندان ما باید در این زمینه سعی بلیغ داشته باشند‌ و از همه ابزارهای هنری همچون تئاتر، نقاشی، طراحی، مجسمه سازی و... برای جاودانه ساختن هشت سال دفاع مقدس استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به رسالت‌های مسئولین در این راستا اشاره کرد و گفت: بسترسازی لازم برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس اعم از اختصاص بودجه و فراهم کردن دیگر شرایط‌ و با تکریم و بزرگداشت ایثارگران با برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها، نشست‌ها و... در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha