احیای مراکز سنتی آموزش قرآن زیر سایه جنگ سودان
کد خبر: 4172185
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

احیای مراکز سنتی آموزش قرآن زیر سایه جنگ سودان

جنگ داخلی سودان با وجود مشکلات بسیار منجر به رونق دوباره «تکایا»، مراکز سنتی آموزش قرآن و علوم دینی و همچنین از مهم‌ترین مظاهر انسجام اجتماعی در سودان منجر شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربیه، جنگ داخلی سودان اگرچه پیامدهای سوء اجتماعی و سیاسی فراوان داشته است اما موجب احیای تکایا شده است.

 در تاریخ سودان تکیه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حفظ و تلاوت قرآن و همچنین از مراکز مهم ارتباط اجتماعی در سودان، برای سال‌ها رو به فراموشی می‌رفت اما اخیراً پس از جنگ داخلی در این کشور شاهد رونق دوباره این مراکز هستیم.

در گذشته تکایا همواره در ارتباط مستقیم با مراجع مذهبی و شیوخی قرار داشت که قرآن را حفظ و تلاوت می‌کردند.

در کنار حفظ و تلاوت قرآن در این مراکز وعده‌های غذایی برای فقیران و نیازمندان نیز توزیع می‌شد، برای سال‌ها توزیع خیرات و صدقات در کنار تلاوت قرآن مهم‌ترین فعالیت‌های این مراکز بوده است.

پس از جنگ داخلی سودان بار دیگر این مراکز با تمرکز بر کمک‌رسانی به نیازمندان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند چرا که شرایط سخت اقتصادی منجر به از دست رفتن منابع درآمد بسیاری از مردم سودان شده است.

امروزه تکایا به مراکزی برای کمک به پناهندگان و آوارگان جنگی در سودان تبدیل شده و به صدها هزار نفر به صورت رایگان غذا و خدمات ارائه می‌دهد.

بسیاری وجود تکایا را میراثی از دوره عثمانی‌ها در سودان می‌دانند، تکیه در عثمانی خود میراثی ایرانی است. تکایا به طور عمومی متشکل از فضاهای برای اقامه نماز در کنار اتاق‌هایی برای توزیع غذا است که در کنار آرامگاه‌های برای شیوخ و پیران مورد احترام است.

این تکایا در سودان همواره بخشی از نظام آموزش علوم دینی و قرآن نیز بوده است، اما پس از جنگ داخلی سودان، کارکرد این مراکز به توزیع غذا و کمک به پناهندگان و آوارگان جنگی اختصاص دارد.

انتهای پیام
captcha