همکاری‌ میان دانشگاه‌های ایران و عراق با نگاه راهبردی همراه است
کد خبر: 4173530
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
رئیس دانشگاه فردوسی:

همکاری‌ میان دانشگاه‌های ایران و عراق با نگاه راهبردی همراه است

احد ضابط گفت: نگاه ما به همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و عراق، نگاهی راهبردی، علمی و فرهنگی است و امیدواریم جنس همکاری‌ها درازمدت و پایدار باشد.

احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در مراسم افتتاحیه رویداد بزرگ بین‌المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که با حضور بیش از ۶۰ دانشگاه دو کشور به همت مرکز همکاری‌های علمی بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروز ۱۵ مهرماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این همایش، فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات بین دو کشور دوست و برادر در شهر منسوب به علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است و امیدواریم با نتایج خوب و مؤثری که دارد منجر به همکاری‌های پایدار و ماندگار شود.

وی بیان کرد: به‌عنوان رئیس دانشگاه فردوسی با حضور در دانشگاه‌های عراق و ملاقات‌هایی که با رؤسای آ‌ن‌ها در ایران داشتیم، چند نکته در رابطه با تعاملات مشخص و بارز است، نخست تمایل جدی و قلبی دو طرف به تعاملات علمی و همکاری بین دانشگاه‌هاست، علاوه بر آن موضوعات مشترک و مورد علاقه دو طرف، توسعه روابط است و سوم آنکه به لحاظ زمانی و شرایط سیاسی فرصت بسیار مغتنمی است که در جهت مباحث علمی و اقتصاد دانش‌بنیان ارتباط‌مان را بیشتر کنیم.

ضابط درباره اهداف عالی مشترک این اجلاس اظهار کرد: نگاه ما به همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و عراق، نگاهی راهبردی، علمی و فرهنگی است و امیدواریم جنس همکاری‌ها درازمدت و پایدار باشد. ما در ایران پس از گذشت بیش از 40 سال بعد انقلاب فرهنگی، در چنین جایگاهی از کسب‌و‌کارهای دانش‌‎بنیان قرار داریم که اگر در ابتدای این راه، دوستانی داشتیم که تجربیات‌شان را به ما انتقال می‌دادند، بسیار زودتر از امروز به این جایگاه در مباحث علمی می‌رسیدیم، لذا این فرصت مغتنمی است که در این ارتباط، تجربیات خود را منتقل کنیم و از ظرفیت‌های بزرگ علمی و فرصت‌های دانشگاه‌های عراق و جوانان مستعد و روابطی که می‌‍‌تواند منجر به نتایج بسیار مبارکی باشد، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه، تربیت انسان است، ادامه داد: رسالت پیامبر(ص) تربیت انسان و مکارم اخلاق است، لذا امروز تداوم رسالت بر عهده دانشگاه‌هاست، بنابراین تعاملات ما باید منجر به تحقق این رسالت شود تا رسالت انبیاء محقق شود. کار باید با کیفیت انجام شود و کاری باکیفیت است که رضایت مشتری (از دانشجو، جامعه مخاطب، ... تا خداوند) را به همراه داشته باشد، بنابراین برای این کار باید عزم‌مان جزم و رابطه‌مان صادقانه باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها از نسل اول تا نسل چهارم بیان کرد: امروز دانشگاه را با تأثیرگذاری اجتماعی می‌سنجند و به نظر می‌رسد در این تعریف رسالت دانشگاه را کوچک کرده‌اند، زیرا رسالت دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت انسان بود و این تربیت انسان، منجر به ایجاد تمدن اسلامی می‌شود، فقط تأثیرگذاری اجتماعی نیست، بلکه تمدن اسلامی، رسالت دانشگاه است، بنابراین همکاری‌های دانشگاه‌های دو کشور مسلمان باید با جهت‌گیری نهایی و عالی برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به فرازی از دعای صحیفه سجادیه گفت: «وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا هُوَ أَرْضَی ...؛ مرا به کاری وادار که بیش از هر چیز به آن خشنود هستی» و امیدواریم نتایج این اجلاس و ادامه این فعالیت‌ها همگی در جهت رضایت حق تعالی قرار گیرد. 

نگاه راهبردی به همکاری‌ دانشگاه‌های ایران و عراق

انتهای پیام
captcha