کتاب‌های درسی که نماد جنبش دانش‌آموزان در مبارزه با رژیم شاهنشاهی شد
کد خبر: 4176930
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
بازخوانی حماسه 30 مهر همدان

کتاب‌های درسی که نماد جنبش دانش‌آموزان در مبارزه با رژیم شاهنشاهی شد

یک مبارز انقلابی گفت: در حادثه 30 مهر 1357 در همدان که موجب شکل‌گیری وقایعی در سایر نقاط کشور در آبان‌ماه همان سال و شکل‌گیری روز دانش‌آموز شد، رژیم شاهنشاهی رسماً دست به اسلحه برد و بر روی مردم آتش گشود که در این تظاهرات کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در دستانی گره کرده به نشانه و نماد جنبش دانش‌آموزی در آسمان بالا می‌رفت.

محمد‌جواد بیات، دبیر ستاد امر به معروف استان همدانمحمد‌جواد بیات، فعال سیاسی و اجتماعی‌ در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه افتخار حضور در صحنه حماسی 30 مهر 1357 در جنبش دانش‌آموزی همدان در کنار حماسه‌سازان این رخداد بزرگ تاریخی را دارم، گفت: قبل از 30 مهر آن سال پس از پخش خبر اهانت به مقدسات قرآن‌سوزی در مسجد کرمان و هتک حرمت به دانش‌آموزان دختر از طرف رژیم ستم‌شاهی، در شهر آتشی زیر خاکستر پنهان شد که ساعاتی پس از طلوع خورشید سی‌امین روز از ماه مهر در معابر و خیابان‌های شهر همدان، حرکت خودجوش در عین‌ حال سازمان‌یافته دانش‌آموزی دبیرستان‌های پسرانه به طرف میدان مرکزی شهر شعله‌ور شد؛ وقوع این حرکت زمانی شکل گرفت که دانش‌آموزان در صف صبحگاهی آماده حضور در کلاس درس بودند که با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده مسیر کلاس تغییر و با هدایت شخصیت‌های فرهنگی مانند استاد رحیم نداف به سمت میدان مرکزی حرکت کردند. 

وی با اشاره به اینکه در این روز دانش‌آموزان هر یک از دبیرستان‌های استان همدان به طرف میدان امام(ره) به راه افتادند، تصریح کرد: دانش‌آموزان دبیرستان علویان هم با شعار «بگو مرگ بر شاه» «مسجد کرمان را شاه به آتش کشید، کتاب قرآن را شاه به آتش کشید» «تا مرگ شاه خائن نهضت ادامه دارد» خود را به خیابان شهدا رساندند، در مقابل نیز استقرار عوامل نظامی شاه در میدان امام(ره)، حضور دستگاه تانک در کنار حوض بزرگ میدان، سیم‌های خاردار حلقوی اطراف مجسمه شاه و وجود مأموران مسلح در اطراف، صحنه‌ای کاملاً نظامی بود. ناچار دانش‌آموزان در مواجهه با این صحنه با تغییر مسیر از کوچه‌های اطراف خود را مقابل کوچه مدرسه آخوند رساندند که جمعیتی متفاوت در رده سنی 15 تا 20 سال بودند.

این مبارز انقلابی در ادامه گفت: این اجتماع عوامل امنیتی رژیم شاه را بهت‌زده و در عین حال عصبانی کرد و کم‌کم اساتید، طلاب، بازاریان و قشرهای مختلفی از مردم به آنان پیوستند، بنابراین خشم مأموران مسلح صدچندان شد و با پرتاب کردن گلوله‌های اشک‌آور و ضرب‌وشتم، شعله آتش تظاهر‌کنندگان را برمی‌افروختند.

وی اظهار کرد: چند ماه قبل از این جنبش، تشییع پیکر ملاعلی معصومی همدانی که یکی از بزرگترین تظاهرات علیه رژیم بود، تجربه‌ای برای جنبش دانش‌آموزی بود، اما در حادثه 30 مهر رژیم رسماً دست به اسلحه برد و بر روی مردم آتش گشود، کتاب‌های درسی بچه‌ها در دستانی گره کرده به نشانه و نماد جنبش دانش‌آموزی در آسمان بالا می‌رفت.  

این مبارز انقلابی با بیان اینکه این جنبش با تفکر عاشورایی بر قله عزت و شرف ایستاد، تأکید کرد: پس از این جریان سرنوشت‌ساز ایران یکپارچه خروشید؛ علما و مراجع عظام آیت‌الله گلپایگانی، مرعشی نجفی، کارکنان شرکت نفت، قضات، وکلای دادگستری و انجمن روزنامه‌نگاران ایران و همچنین شهرهای متعدد کشور به حمایت از این حرکت تاریخی اعلام حمایت و همبستگی کردند. امام خمینی(ره) در دیدار با دانشجویان مسلمان در پاریس از حماسه 30 مهر از جنبش دانش‌آموزی حمایت، و رفتار خشن و ضدحقوق بشری رژیم را در نادیده گرفتن کرامت ذاتی انسان آزادی و استقلال محکوم کرد.

وی بیان کرد: خبرگزاری‌های مشهور جهان به انعکاس سخنان امام خمینی(ره) و واقعه 30 مهر پرداختند؛ همچنین واقعه به شهادت رسیدن جمعی از دانش‌آموزان تهرانی در دانشگاه تهران در حمایت از قیام دانش‌آموزان همدان در 13 آبان 1357 ریشه در 30 مهر دارد که امروز در تقویم رسمی کشور مزین به روز دانش‌آموز است. بنابراین، مبارز با استبداد و طاغوت زمان و مکان نمی‌شناسد تا کفر است مبارزه هم وجود دارد و تا مبارزه وجود دارد ما نیز هستیم همان‌گونه که در جنگ برای یک لحظه نادم و پشیمان نیستیم، به گذشته انقلاب و خلق حماسه‌هایی مانند 30 مهر مباهات می‌کنیم.

بصیرت لازمه مبارزه است

بیات با تأکید بر اینکه امروز نیز شیوه مبارزه تغییر کرده‌ است، گفت: باید تجربه آن روزها را با بهره جستن از عقلانیت و دانش روز و تقویت بنیه اعتقادی، علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنبال کنیم، زیرا باید فرزند روز بود و به روز حرکت کرد، بنابراین داشتن بصیرت لازمه مبارزه است. امروز در جبهه مقاومت و جهاد تبیین باید ایستاد که جایی جلاد و شهید عوض نشود. 

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که در 13 آبان سال گذشته خطاب به دانش‌آموزان فرمودند: «دانش‌آموزان باید نقش خود را در نظم نوین جهانی ایفا کنند»، افزود: غرب با پروژه جهانی‌سازی و عرفی‌سازی فرهنگی به دنبال منافع خود در سرتاسر جهان است و تغییر هویت و ماهیت ملل را در دستور کار خود دارد، البته دوران یک جانبه‌گری و تک‌قطبی در جهان به سرآمده است و امپراتوری رسانه‌ای به دنبال القای اهداف و تأمین منافع مستکبران در نظام لیبرال دموکراسی و جهان سرمایه‌داری است و شایسته است که دانش‌آموز کنشگر با رصد امور بین‌الملل و درک نیاز داخلی در رفع تهدیدات و تحریمات در سکوی علمی و المپیادهای جهانی با قامتی رشید بدرخشد و با دو بال علم و ایمان در سپهر علم و دانش به پرواز درآید و فتح قله‌های تزکیه و تهذیب نظم نوین جهانی را در پرتو تعالیم انسان‌ساز اسلام رقم زند.

این مبارز انقلابی تأکید کرد: دانش‌آموز ایرانی باید باور ما می‌توانیم را در خود بارور کند و هوش، زکاوت، خردورزی و کار جمعی را در عمل به سیره 36 هزار دانش‌آموز شهید که خداپسندانه از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند در برقراری نظم نوین جهانی با پیمودن گام دوم انقلاب در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی در عرصه بین‌المللی در دستور کار خود قرار دهد.
 
وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمودند: «اگر دانش‌آموزی درس نخواند حرام است که در مدرسه بماند»، تصریح کرد: آینده این مردم از سرمایه‌هایی است که بر نیمکت‌های درس تکیه زدند و قرار است آینده کشور را رقم زنند، نظامی که با ارائه مدل جدیدی از حکومت مبتنی بر اصل ولایت فقیه تمام معادلات پیچیده استکبارات جهانی را برهم زده‌ است؛ امروز تمامیت کفر در مقابل تمامیت اسلام ایستاده است. منازعه ما عقیدتی است، میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی میراث‌دار نسلی است که از سرمایه جان با ایثار و از خودگذشتگی گذشته است تا اسلام عزیز و ایران اسلامی همیشه در تاریخ سرافراز بماند و این رسالت بر عهده دانش‌آموزانی است که باید به وظیفه انقلابی خود تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنند، در صف مردان خدا و حفظ حماسه 30 مهر و سایر ایام‌الله با عزمی جزم تلاش کنند.

زهرا کرمی

انتهای پیام
captcha