مداحان اهل بیت از فرصت مناسبت‌ها برای تبیین مسائل روز استفاده کنند
کد خبر: 4178751
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
سردار سلیمانی:

مداحان اهل بیت از فرصت مناسبت‌ها برای تبیین مسائل روز استفاده کنند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه جهاد تبیین مورد انتظار در این شرایط بسیار مهم است، گفت: مداحان ظرفیت‌ها و اثرگذاری بسیاری در میان مردم دارند و باید از مناسبت‌های موجود برای تبیین و روشنگری استفاده کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج مداحان، گردهمایی ذاکران و مداحان سراسر کشور صبح امروز دوشنبه، هشتم آبان‌ماه در سالن پنجم آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. 

مصطفی خورسندی، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئت‌های مذهبی کشور در ابتدای این مراسم اظهار کرد: این همایش با هدف ایجاد یک انسجام و وحدت رویه و هماهنگی برای تحقق جهاد تبیین و پیگیری منویات مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: امسال در حوزه آموزش برای نوگلان حسینی، جوانان، بانوان و حتی پیرغلامان برنامه داریم تا منویات مقام معظم رهبری محقق شود.  

همچنین، حسین سازور، مداح اهل بیت(ع) نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: تابلویی که جهان مقابل همه قرار داده است، جایی برای کسی باقی نگذاشته است. صدای اعتراض مردم جهان با هر دین و مسلک علیه جبهه دشمن بلند است. فطرت خدایی مردم جهان آنان را به اعتراض واداشته است اما در این بین طبقات خاص دنیا مانند دانشمندان، سیاستمداران و افراد خاص وظایف مهمی دارند که می‌توانند با مواضع خود جبهه حق را تقویت کنند یا کمک کار جبهه باطل باشند. 

وی ادامه داد: امروز روز امتحان تمام اقشار جامعه است. امروز مؤثرترین اقشار جامعه وظایف سنگینی دارند. این افراد ممکن است خواسته یا ناخواسته آب در آسیاب دشمن بریزند. ما امروز چگونه درباره وقایع بعد از وفات پیامبر(ص)، غربت امام حسن(ع) و عاشورا قضاوت می‌کنیم؟ چگونه لعنت می‌کنیم افرادی را که غربت و مظلومیت جبهه حق را دیدند یا بی‌تفاوت سکوت کردند یا به جبهه باطل پیوستند. در آینده درباره ما هم همین قضاوت‌ها خواهد شد. 

سازور تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دنیا در پیچ تاریخی قرار دارد. وارثان تمام جنایتکاران گذشته در آمریکا و رژیم صهیونسیتی خلاصه شده است، چگونه می‌توان در برابر آن سکوت کرد یا جبهه حق را به بهانه واهی تضعیف کرد. آیا جنایت آمریکا در جای جای دنیا ظلم بین نیست مکر امام زمان با ظلم مقابله نمی‌کند؟ 

این مداح اهل بیت(ع) گفت: چرا عده‌ای نشانی غلط می‌دهند و می‌گویند آنها سنی هستند، این دلیل می‌شود؟ چرا عده‌ای جبهه باطل را بزرگ می‌کند و جبهه حق را خوار می‌کند و علاوه بر تبلیغ این گزاره‌های غلط، نسخه سازش را می‌پیچیند. دوران استقامت پیامبر در بعثت، دوران خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع)، دوران غربت امام حسن(ع)، دوران درس‌آموز عاشورا، دوران مبارزات حضرت زهرا(س) با اندک یاران باقیمانده برای ما تماما درس است. 

وی ادامه داد: با تمام اعتقاد و یقین می‌گویم که امروز صراط مستقیم همان راه و شیوه‌ای است که رهبر انقلاب طی می‌کند. آیت‌الله حسن زاده آملی می‌فرمود گوشتان به دهان حضرت خامنه‌ای باشد که او گوشش به دهان امام زمان(عج) است. 

سازور گفت: امروز جهاد تبیین در جبهه‌های متعدد وظیفه شرعی، قانونی و عشقی برای ماست. ما در جبهه و مسیر رهبر انقلاب از انحراف‌ها به دور خواهیم بود. افراد بسیاری در فتنه‌ها و آشوب‌ها مغلوب شدند و به دامن غرب رفتند که حتی در این میان می‌توان از مرجع تقلید هم نام دارد. شیطان مسئولیت، شیطان طلبکاری از انقلاب، شیطان جمعیت، شیطان متنفذین از جامعه و ... همه در کار هستند تا ما هم از جداافتادگان انقلاب شویم. 

وی گفت: نمی‌توان امروز روضه خواند و بگوییم سیاسی نیستیم و از مظلومان جهان نگوییم. آنچه از آبرو و ... در دستگاه سیدالشهدا به دست آوردیم اگر خرج دفاع از حق نشود، خرج شیطان خواهد شد.  

فلسطین؛ مسئله اصلی جهان اسلام 

همچنین، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدا به‌ویژه شهدای عملیات طوفان الاقصی فلسطین اظهار کرد: حضور شما مداحان، فرصت مغتنمی برای سازمان بسیج است تا در جهت تحقق این شجره طیبه در گام دوم انقلاب اسلامی از شما نخبگان بهره ببرد. 

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله روز در دنیا و جهان اسلام امروز فلسطین است و این مسئله در انقلاب اسلامی از روزهای مبارزه مطرح بوده است، گفت: امام خمینی(ره) در سال ۴۲ درباره توطئه‌های آمریکا و جنایات رژیم صهیونیستی سخن می‌گفتند و بعد از پیروزی انقلاب با تعیین روز قدس، مسئله اصلی جهان اسلام را فلسطین معرفی کردند.  

اوضاع فلسطین؛ محور جهاد تبیین

سلیمانی گفت: امروز دنیا، مسئله اصلی اسلام را فلسطین می‌داند. مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای لرستان فرمودند که مسئله فلسطین در جهاد تبیین و روشنگری با دقت مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: ما باید به پیشینه بحث فلسطین بیشتر بپردازیم تا مشخص شود، چه مسئله‌ای را صهیونیست و غرب در برابر جهان اسلام ایستادند. از ابتدای تولد اسلام در سرزمین حجاز و مبعث پیامبر، یهود در برابر ایشان ایستاد و هرچه اسلام پیشرفت کرد، این صف‌آرایی بیشتر شد. توطئه‌ غرب علیه اسلام ناشی از سیاست‌های یهود است.  

وی افزود: اسلام در سرزمین شرق گسترش پیدا کرد و هیچ مخالفتی با آن نشد چون یهود حضور نداشت، اما در غرب به دلیل حضور یهود، با اسلام مخالفت شد و هدف آن نابودی اسلام بود. آن‌ها هدف واسطی هم داشتند که آن اشغال بیت‌المقدس است. بخشی از اسپانیا و فرانسه را از مسلمانان گرفتند و سپس برای اشغال بیت‌المقدس جنگ صلیبی راه‌ انداختند که بیش از یک میلیون نفر در این جنگ لشکرکشی کردند. آن روز با سلاح‌های ابتدایی زنان و کودکان و حتی نوزادان در شکم مادر را قتل عام کردند.

سلیمانی با بیان اینکه ۲۷۰ سال جنگ‌های صلیبی به طول کشید تا به قلب جهان اسلام بیایند و آن را نابود کنند، اما موفق نشدند، گفت: بعد از این شکست به انتظار نشستن تا در فرصتی اقدام کنند. بعد از فروپاشی دولت عثمانی، سرزمین‌های آن میان فرانسه و انگلیس در قرارداد سایسپیکو تقسیم شدند. فلسطین آن زمان تحت قیومیت انگلیس رفت. ساموئل هرتزل یهودی آن زمان فرماندار فلسطین شد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آن‌ها که نتوانستند ۲۷۰ سال با جنگ، فلسطین را اشغال کنند، با مذاکره و قرارداد، آن را اشغال کنند. بریتانیا کبیر، آن روز امپراتور جهان بود که بعدها اعلام کرد که اینجا محل تشکیل یک دولت یهودی است. 

وی با بیان اینکه این‌ها سازمان‌های بین‌المللی برای تحقق این اهداف و تضعیف جهان اسلام ایجاد کردند گفت: در این سال‌ها حمایت انگلیس برای تحقق سلطه این رژیم صهیونسیتی را مشاهده کنید. سازمان ملل تشکیل این دولت یهود را به رسمیت شناخته است اما براساس چه قوانینی این اتفاق افتاده است؟ تنها به خواست انگلیس و آمریکا و یهودیت بوده است. 

احیای اسلام با انقلاب اسلامی  

سلیمانی با بیان اینکه غرب هرگاه از راه نظامی نتواند بر مسلمانان چیره شود از راه نفوذ و مذاکره اقدام می‌کند که تجربه فلسطین نمونه بارز آن است، گفت: هیچ‌گاه قدرت‌های دارای حق وتو مانند آمریکا اجازه نداده است مه یک قطعنامه علیه صهیونیست‌ها مصوب شود و هیچگاه از مسلمانان دفاع نکرده است.  

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: اسلام در دوره انقلاب اسلامی تولد مجددی پیدا کرد و احیا شد. گفتمان انقلاب اسلامی در حال انتشار است و امروز اسلام در غرب درحال انتشار است.‌ گفتمان تمدن غرب هم درحال میرایی است و گفتمان جذابی نیستند. انقلاب اسلامی باعث شد تا هم موضوع فلسطین احیا شود و موجب آغاز انتفاضه شد. 

وی گفت: آن رژیم کودک‌کش بقای خود را در چهار مولفه می‌دید. اول حمایت غرب، دوم ارتش، سوم قدرت اطلاعاتی و چهارم قدرت ارعاب آنها که همیشه مسلمانان را قتل عام می‌کردند. در جنگ ۳۳ روزه حزب الله آن‌ها را شکست داد و در نهایت عملیات طوفان الاقصی تمام این مولفه‌ها را شکست داد. یک اتفاق بزرگ، استثنایی و خارق العاده نصیب جهان اسلام شد. 

سلیمانی گفت: امام خمینی(ره) روزی فرمود که اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد این رژیم را آب می‌برد. رهبر انقلاب فرمود که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و امسال فرمود این‌ها خودشان هم تعجیل برای نابودی دارند. این اتفاقات امروز فلسطین تحقق این بیانات است. همین اتفاقات موجب شد که آمریکا به اسرائیل بیاید تا شرایط را مدیریت کند زیرا آنها نمی‌خواهند که در اسلام یک قدرت شکل بگیرد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در زمانی که بریتانیا امپراتور جهان بود و عامل اصلی این جنایت ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ آن‌ها بودند و از سال ۱۹۴۸ تا امروز برعهده آمریکاست که باید این را تبیین کرد. بشریت نباید جنایت‌های آمریکا در کشور‌های مختلف را فراموش کنند. ما نباید کودتای ۲۸ مرداد، حمایت از صدام در جنگ هشت ساله، تحریم‌های سنگین که حتی دارو را از ما گرفت، بلوکه کردن پول‌های ایران و حتی دادن آن به یهودیان و ... نباید فراموش کرد. 

وی گفت: یهودیان در آمریکا بخش عمده سیاستمداران را شامل می‌شود تا جایی که رییس‌جمهور این کشور در سرزمین اشغالی گفت من به عنوان یک یهودی اینجا حضور پیدا کردم. 

سلیمانی با اشاره به اینکه جهاد تبیین مورد انتظار در این شرایط بسیار مهم است، گفت: مداحان ظرفیت‌ها و اثرگذاری بسیاری در میان مردم دارند و باید از مناسبت‌های موجود برای تبیین و روشنگری استفاده کنند. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: این تفکر موجود در جریان مقاومت نشئت گرفته از تفکر بسیج است. امروز مردم غزه عاشورایی ایستادگی و عنل می‌کنند. فرهنگ عاشورا میان ملت‌های مسلمان مورد توجه و پذیرش است. این فرهنگ تنها متعلق به اسلام نیست و در یمن، عراق، لبنان و ... از این فرهنگ درس گرفتند. ما در دوران دفاع مقدس به همین فرهنگ عمل کردیم.

همچنین، حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده ولی ‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم اظهار کرد: این ایام بعد از صفر، ایام اشک حضرت زهرا(س) است. در روایت داریم که شیعیان ما در حزن ما محزون و در شادی ما شاد هستند. نباید این ایام حزن زهرا(س) فراموش کنیم. 

وی با اشاره به اینکه اگر امام زمان بیاید تمام مشکلات برطرف می‌شود، گفت: روزگار عجیبی شده است که انتقام ناتوانی و شکست در میدان مبارزه نظامی و جهاد را از کودکان و زنان می‌گیرند. خدا باقی غیبت امام زمان(عج) را بر ما ببخشد و ظهور را محقق کند. 

افتخار نوکری در خانه اهل بیت(ع) 

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه خداوند بر مداحان منت گذاشته است و آن‌ها را به واسطه فیض وصل کرده است، تصریح کرد: هرجایی نوکری ذلت است، اما در دستگاه اهل بیت(ع)، نوکری مقامی رفیع است. در این خانه که تجلی بخشان توحید ربوبی در زمین هستند، نوکری افتخار است. امام عسکری(ع) فرمود ما حجت‌های خدا بر مردم هستیم و حضرت زهرا(س) حجت خدا بر ماست. در ولایت تکوینی حجج الهی می‌گویند که فاطمه(س) واسطه فیض خدا برماست. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: وقتی باور داریم که رنج‌ها و دردهای انسان برای هدایت و رسیدن به حیات طیبه است، اگر از ما سوال شود فایده دین در زندگی ما چیست؟ پاسخ می‌دهیم که دین انسان را از حیات حیوانی به حیات انسانی می‌رساند. اولین گام در دین، تبلیغ آن است یعنی پیام خدا را ابلاغ کنند. در این مسیر راهی بهتر از هنر و زبان شعر نیست. 

وی گفت: اگر این بیان با معرفی اسوه‌های دینی باشد، بسیار بااهمیت‌تر است. قدردان این نعمت خود باشید. براساس آیات قرآن، ادبیات مومن، ادبیات بدهکاری به خداست و هرچه توفیق او بیشتر شد نباید هیچگاه طلبکار از خدا شود. همیشه خود را بدهکار بدانید و منت‌کش خدا باشید که شما را در این خانه آورده است. 

حاجی‌صادقی گفت: طبق آیات قرآن بگویید تا اینجا را تو آوردی زیرا من کجا و نوکری اهل بیت کجا؟ اما خدا کار را کسی کرد که تمام کرد. ما را تا آخر در همین دستگاه نگهدار. خدا زبان و قلم شما را به جایی رسانده است که همواره از جایی نور بگیرید. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: هر زمان به توانایی خود اکتفا کردیم، شکست خوردیم. خدا هم به قارون و هم به سلیمان(ع) ثروت داد اما ادبیات هر کدام متفاوت بود. قارون گفت که من این ثروت را خودم و با قدرتم به دست آوردم که خدا او را در زمین فرو برد. اما حضرت سلیمان(ع) بیش از قارون بر همه موجودات مسلط شد اما هربار می‌فرمود هذا من فضل ربی. امروز خدا به شما قدرتی داده است. 

حاجی‌صادقی گفت: اشعار و نوع مدیحه‌سرایی باید طوری باشد که جبهه امام حسینی بودن شلوغ شود. علائم ظهور دست ما نیست اما شرایط ظهور دست ماست. کاری کنید که نوحه و شعر شما در زمینه‌سازی ظهور نقش داشته باشد. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: به شهید حججی گفتند چرا اینقدر آرزوی شهید بودن می‌کنی آرزو کن تا در رکاب امام زمان شهید شوی و او گفت من دو آرزوی شهادت کردم اول شهادتی که زمینه ساز ظهور باشد و در رجعت و بازگشت زمان ظهور، شهادت در رکاب امام زمان را خواستم. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست. بدانید شما می‌توانید در نهضت ظهور تاثیرگذار باشید. 

جهاد تبیین را رسالت خود بدانید 

وی با بیان اینکه تمام دشمن آمده است تا با انقلاب اسلامی مقابله و مبارزه کند، گفت: دشمنان می‌دانند که موتور حرمت این انقلاب دین‌داری، نهضت عاشورا و فرهنگ حسینی است و ولایت این موتور حرکت را جلو می‌برد و جهت می‌دهد. مردم سوخت رسان این موتور حرکت هستند. رسالت خود بدانید تا از این زبان گویا و هنر برای جهادتبیین استفاده کنید. 

حاجی‌صادقی گفت: جهاد ارکانی دارد. اول تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر است. دوم علیه دشمن باشد یعنی وقتی می گویید با حسین، نه یزید هم بگویید. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار با مداحان تذکرهایی فرمودند که می‌توان از آن به بایدها و نبایدهای مداحی نام برد. مطالبی بگویید که باورپذیر، متقن و معقول باشد. امروز با نسلی مواجه هستیم که باید اقناعی عمل کرد. هر چیزی را برای هرکس نگویید. ظرفیت‌ها را امروز مورد توجه قرار دهید و براساس ظرفیت سخن بگویید. 

وی ادامه داد: رهبری می‌فرماید اهداف اهل بیت(ع) را مد نظر قرار دهید. در فاطمیه حضرت زهرا(س) و اهدافش را معرفی کنید که تلاش کرد تا دین مردم از بین نرود. به معرفت و محبت مخاطب چیزی اضافه کنید. در هر جلسه با هر زمانی که می‌روید تلاش کنید یا معرفت یا محبت مستمع را افزایش دهید.  

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند که هیئت سکولار نداریم گفت: اگر به هیئتی دعوت شدید که گفتند حرف سیاسی نزنید، به آن مجلس نروید. اجازه ندهید که حماسه را عاشورا حذف کنند.‌ نمی‌شود از امام حسین(ع) گفت اما از جبهه مقابلش سخن نگفت.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: تلاش کنید گفتمانی از جنس مقاومت و فرهنگ بسیجی بسازید. رهبری می‌فرماید از جاذبه‌های دین هم بگویید تا تصور نکنند که دین تنها برای عزاداری است. کلام شما نباید بدآموزی داشته باشد. باور ما این است که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند نباید از هر وسیله‌ای استفاده کرد. 

انتهای پیام
captcha