مهدویت را از فضای عاطفی صرف به سمت عقلانیت ببریم
کد خبر: 4180499
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهشی:

مهدویت را از فضای عاطفی صرف به سمت عقلانیت ببریم

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد گفت: حوزه مهدویت باید با نگاه علمی، پژوهشی و عقلانیت تقویت شود تا کمتر شاهد چالش و انحراف باشیم و مهدویت را از فضای عاطفی و شور صرف به سمت حوزه شعور و عقلانیت ببریم.

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهشیبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام الهی‌نژاد، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهشی در نشست خبری همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبرد‌های مواجهه با آن‌ها» که امروز، ۱۶ آبان‌ماه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی این همایش ملی را برگزار می‌کند و این پژوهشکده در راستای مباحث حوزه مهدویت فعالیت‌های علمی پژوهشی بنیادین، راهبردی و مسئله‌محور را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه مهدویت ۷۰۰ مقاله و ۱۰۰ نشست و کرسی‌های علمی نیز برگزار شده و رسالت اصلی پژوهشکده، مباحث مهدویت با رویکرد آینده‌نگری است؛ ۲۰ همایش بین‌المللی و ملی در خصوص مهدویت به‌ همت این پژوهشکده برگزار شده است و هم‌اکنون در آستانه برگزاری ۲۱ همایش هستیم که همه این همایش‌ها در قالب سلسله «همایش‌های نظریه انتظار» می‌گنجد.

الهی‌نژاد با اشاره به اینکه از ۲۰ همایش برگزار شده تولیدمحتوا‌هایی انجام شده است، گفت: اندیشه مهدویت مورد توجه مدعیان مختلفی است و زمینه انحرافات و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند؛ لازمه جلوگیری از این انحراف‌ها این است که حوزه مهدویت با نگاه علمی، پژوهشی و عقلانیت تقویت شود تا کمتر شاهد چالش و انحراف باشیم و مهدویت را از فضای عاطفی و شور صرف به سمت حوزه شعور و عقلانیت ببریم.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهشی با اشاره به اینکه ورود علمی متخصصان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه به بحث مهدویت هدف بعدی برگزاری همایش‌های مهدویت است، بیان کرد: عمق‌بخشی و نگاه عالمانه به مباحث مهدویت و فاصله‌گیری از نگاه سطحی و عوامانه از دیگر اهداف برگزاری همایش‌های مهدویت است.

الهی‌نژاد اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی مهدویت در فضای حقیقی در میان مردم از طریق برگزاری چنین همایش‌هایی از دیگر اهداف همایش مهدویت است و با نگاه عقلانی و علمی زمینه‌ساز و بسترساز نظریه‌پردازی درخصوص مهدویت است.

وی تصریح کرد: با انقلاب اسلامی، جهش قابل توجهی در کم و کیف حوزه مهدویت ایجاد شد، با وجود انقلاب، مهدویت عقبه تئوریک نظام مقدس اسلامی شد و با استقرار این عقبه، در مهدویت انفجاری رخ داد و رشد فزاینده و تعالی پیدا کرد. در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه گرایش مهدویت در سطح ۴ حوزه و دکتری دانشگاه متخصص پرورش یافته و با گرایش مهدویت تحویل جامعه می‌شود.

انتهای پیام
captcha