نمایش هنرهای قرآنی ایران در سنت‌پترزبورگ
کد خبر: 4185386
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

نمایش هنرهای قرآنی ایران در سنت‌پترزبورگ

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه، بیش از 70 اثر هنری مرتبط با قرآن کریم در موزه تاریخ ادیان سنت‌پترزبورگ به نمایش درآمد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه «هنرهای ایرانی با تأکید بر آیات کلام‌الله مجید» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مساعدت وزارت فرهنگ روسیه به مدت دو ماه از ٢٢ شهریور لغایت ٣٠ آبان 1402 در موزه تاریخ ادیان سنت‌پترزبورگ برپا شده است.

در این نمایشگاه، بیش از 70 اثر هنری مرتبط با قرآن کریم از جمله فرش قرآنی دو رو اثر هنرمندان دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نمایش درآمد.

آثار هنری ارائه شده در این نمایشگاه طی بیش از دو ماه صدها بازدیدکننده موزه را با هنر اصیل اسلامی و کاربرد مفاهیم و آیات قرآنی در خلق آنها آشنا ساخت و به گفته مدیر موزه بسیار مورد توجه مخاطبان و رسانه‌های روسیه قرار گرفت.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور یفیم رضوان، شرق‌شناس و اسلام‌شناس برجسته و رئیس موزه فرهنگ و تمدن اسلامی سنت‌پترزبورگ، یکاترینا تریوکووا، سرپرست موزه تاریخ ادیان روسیه، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، سایر مسئولان موزه در جمع علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برگزار شد.

نمایش هنرهای قرآنی ایران در سنت‌پترزبورگ

در این مراسم، یفیم رضوان با اشاره به تأثیرات فرهنگ و تمدن ایران بر سایر فرهنگ‌های حوزه تمدنی در طول تاریخ اظهار کرد: تأثیر فرهنگ غنی ایرانی بر فرهنگ و هنر حوزه تمدنی پیرامونی بسیار گسترده بوده و بر مبنای غنای خود توانسته در طول تاریخ، علاوه بر حفظ اصالت و هویت خویش، بر سایر فرهنگ‌ها نیز اثرگذار باشد.

در ادامه، پیامی از معاون بین‌الملل شهرداری سنت‌پترزبورگ پیرامون اهمیت توسعه روابط فرهنگی هنری ایران و روسیه و برگزاری این رویداد بویژه در پایتخت فرهنگی این کشور که مخاطبان را بیش از پیش با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی آشنا خواهد کرد، قرائت شد.

احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان نیز طی سخنانی بر این نکته تأکید کرد که پیوند هنرهای ایرانی و مفاهیم و ارزش‌های معنوی و اخلاقی نهفته در کتاب آسمانی مسلمانان؛ قرآن دیرینه است و این پیوند در بسیاری از هنرهای ایرانی از جمله معماری، خوشنویسی و صنایع دستی جلوه‌گر شده، که در این نمایشگاه نمونه‌هایی از آن در معرض بازدید قرار گرفته‌اند.

نمایش هنرهای قرآنی ایران در سنت‌پترزبورگ

موزه دولتی تاریخ ادیان در سیستم آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی، فعالیت رسمی خود را از 1932 آغاز کرد. این موزه دارای بیش از دویست هزار اثر نمایشگاهی‌ست که قدیمی‌ترین آنها به هزاره ششم قبل از میلاد، به مصر بازمی‌گردد. در این موزه می‌توان بناهای تاریخی و فرهنگی کشورها و اعصار مختلف - از مصر باستان و قرون وسطای اروپایی تا دوران مدرن را مشاهده کرد. در میان بخش‌های مختلف موزه نیز شواهدی وجود دارند که از اعتقادات عصر باستانی و سنتی، ادیان جهان باستان از شرک به خدا تا یهودیت، ظهور مسیحیت، تاریخ ارتدکس روسی، کاتولیک، پروتستان تا ادیان و آیین‌های مربوط به شرق حکایت می‌کنند. امروزه این موزه یکی از مؤسسات فرهنگی در جهان، به ویژه تنها مؤسسه در روسیه است که تاریخ پیدایش و توسعه همه اعتقادات جهان را حفظ می‌کند.

انتهای پیام
captcha