برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه ارومیه
کد خبر: 4186406
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه ارومیه

مراسم روز دانشجو با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در سالن شهید چمران دانشگاه ارومیه با استقبال بی‌نظیر دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی ۱۵ آذرماه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو اظهار کرد: مطالبه‌گری باید در مسیر قانون و حفظ حرمت‌ها انجام شود و ما به عنوان نماینده دولت از دغدغه‌مندان استان حمایت می‌کنیم و با فساد برخورد می کنیم، اما اجازه نمی‌دهیم عده ای بدون سند و مدرک با آبروی افراد بازی کنند و امنیت استان را با مخاطره مواجه سازند.

وی افزود: آینده کشور در اختیار دانشجویان است و با وجود اینکه بودجه ملی برای دانشگاه‌ها تخصیص می‌یابد اما با توجه به خواسته دانشجویان کمک دیگری نیز در راستای رفع مشکلات خواهیم داشت تا این عزیزان با آرامش بیشتر و خیال آسوده‌تری به تحصیل بپردازند.

معتمدیان بیان کرد: در تمامی تولیدات محصولات استراتژیک از جمله گندم، سیب و چغندر قند دارای رتبه هستیم اما نباید محصولات بومی خام فروشی شوند بلکه به سمت فرآوری آن پیش رویم و 57 مجوعه فرآوری در استان فعالیت دارند و یکی از سیاست‌های دولت تبدیل این استان به قطب فرآوری محصولات است و از این رو در حال ایجاد بزرگترین مجموعه فرآوری در آذربایجان‌غربی هستیم.

وی ادامه داد: 140 هزار هکتار توسعه کشاورزی در استان طی سال‌های گذشته صورت گرفته و مصرف آب در این بخش به ویژه مصرف 57 درصد آب صرفا برای سه محصول کشاورزی از دلایل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه است و 37 درصد از آب کشاورزی استان صرف یونجه می‌شود و این امر از دلایل اصلی در این مسیر کم آبی دریاجه ارومیه است.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: 25 درصد از پایانه‌ها در آذربایجان‌غربی است و تنها مسیر ورود به اروپا از این استان است بنابراین توسعه بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه اقتصاد بین‌المللی‌ از سیاست‌های‌ دولت سیزدهم برای آذربایجان‌غربی بوده و یک میلیارد دلار سهم صادرات مرز تمرچین در سال گذشته بود.

وی گفت: مجموع صادرات استان در سال جاری رشد 30 درصدی داشته و در تعاملات با ترکیه و اقلیم کردستان عراق، شاهد اتفاقات خوبی هستیم  و امسال فقط از مرز تمرچین یک میلیارد دلار صادرات انجام شد.

معتمدیان عنوان کرد: وضعیت فعلی دریاچه به عوامل اقلیمی از جمله کاهش بارندگی‌ها و کاهش 60 درصدی ذخایر برفی استان و مداخلات انسانی از جمله حفر چاه‌های غیر مجاز، توسعه کشاورزی و باغات بستگی دارد و فصل رهاسازی آب از اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد شد و امسال نیز چنین خواهد بود.

ضرورت افزایش و تقویت روحیه دینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: نام و یاد شهدای دانشجو را در این روز گرامی می‌داریم و از خداوند برای شهدا علو درجات و برای خودمان نیز افتخار گام نهادن در مسیر آن‌ها خواستاریم و مقام معظم رهبری در سخنان متعددشان از دانشجویان مطالباتی بیان فرمودند.

وی افزود: حضرت در بیانات خود فرمودند:« کلمه دانشجو از لحاظ بار معنایی، از جهت دیگری معنای خیلی جالب توجه و مهمی دارد، دانشجو یعنی جوان طالب علمی که آینده در دست او است و این خصوصیات، در کلمه دانشجو بوده  و دانشجو، یعنی جوان؛ چون دانشجویی، قهرا مربوط به دوران جوانی است، طالب علم بودن و جستجوی از دانش هم در کلمه دانشجو وجود دارد، دانشجو یعنی کسی که ناظر به آینده، و متعلق به آینده است؛ آینده هم متعلق به او، ببینید، این عناوین و مفاهیمی که در کلمه دانشجو گنجانده شده، خیلی مهم است، اگر دانشجو از لحاظ جهت‌گیری فکری و سیاسی دچار انحراف باشد، مصیبت بزرگی خواهد بود».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب با بیانی لطیف مطالبات خود از دانشجویان را فرمودند: «اهل علم باشید، پرهیز از افراط و تفریط در بیان، آرمان‌گرایی، واقع‌بینی، مطالبه‌گری درست دانشجویان، شاد و در صحنه بودن» از جمله مطالبات ایشان است.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند که دو عامل درس و تحصیل و جهت فکرب، سیاسی و انقلابی دانشگاه در ایفای نقش دانشجویان بسیار مهم و موثر است، دانشجویان شهید در مسیر فکری سیاسی و انقلابی به شهادت رسیدند و دانشجو باید در عرصه علمی و سیاسی در صحنه حاضر باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: دانشجو پرچمدار مبارزه با با استکبار است و روز دانشجو در کشور ما به عنوان روز مهمی در عرصه استکبارستیزی و دشمنی با استکبار شناخته می‌شود و امروز باید دانشجویان پرچمدار این عرصه باشند و افزایش و تقویت روحیه دینی و اسلامی در میان قشر تحصیل‌کرده به‌ویژه دانشجویان امری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: همه دانشجویان و دانشگاهیان باید در کنار داشتن روحیه مطالبه‌گری از مسئولان از خود نیز مطالبه کنند و هرچند همه مطالبات در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد اما داشتن این روحیه به کارها سرو سامان می‌دهد و مسئولان باید درخواست‌ها و مطالبات دانشجویان را شنیده و در صدد برطرف کردن آن‌ها بر بیایند.

خوابگاه متاهلی دانشگاه ارومیه سال آینده افتتاح می‌شود

احمد علیجانپور، رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: روز دانشجو را تبریک عرض کرده و یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌داریم، از سال 1401 همه زیرساخت‌های خدمات دانشجویی بعد از سه سال کرونا با مشکلات متعددی مواجه بود که با صرف وقت و هزینه بیش از 17 میلیارد تومان تعمیرات اساسی صورت گرفت و به سیکل خدمات بازگشت.

وی افزود: برای احداث خوابگاه متاهلی 54 واحدی بیش از 55 میلیارد تومان هزینه خواهد شد و طبق زمانبندی در حال تکمیل پروژه هستیم و پیش‌بینی می‌شود سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و حدود 50 میلیارد تومان نیز کسری تخصیص از منابع بودجه امسال داریم که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: در دو سال اخیر افتخارات فراوانی توسط دانشگاه ارومیه کسب شده که می‌توان به دریافت جایزه ملی ثریا، جایزه ملی سرو، ارتقای 200 رتبه‌ای در رتبه بندی تایمز و ارتقای 150 رتبه‌ای در رتبه بندی شانگهای اشاره کرد که همگی مدیون تلاش دانشجویان و اساتید هستند که با سعی و پشتکار آن‌ها دانشگاه ارومیه رو به رشد و ترقی گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: همه دانشگاهیان برای بازوان پیشران توسعه معرفی شده در استان ازجمله در بحث معدن، کشاورزی، تجارت بین الملل و راه، برنامه ریزی و احصا نیاز کرده‌اند اما برای رفع این نیازها نیازمند آزمایشگاه و تجهیزات بروز هستند و در سال جاری میزان قرار داد منعقد شده دانشگاه با صنعت به 18 میلیارد تومان رسید که اگر آزمایشگاه‌های دانشگاه مجهز به ابزارهای به روزتر باشند این میزان افزایش خواهد یافت.

خبرنگار: الناز نقی زاده

انتهای پیام
captcha