بنیاد ایران‌شناسی در ۱۹ استان کشور نمایندگی دارد
کد خبر: 4191112
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴

بنیاد ایران‌شناسی در ۱۹ استان کشور نمایندگی دارد

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: بنیاد ایران‌شناسی در ۱۹ استان کشور نمایندگی داشته و درصدد است در سایر استان‌ها نیز نمایندگی ایجاد کند چرا که فرهیختگان و عالمان هر استان بهتر از هرکس دیگری به زوایای فرهنگ و تاریخ جامعه خود آگاهی دارند.

محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران شناسیمحمدحسین رجبی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ۱۰ دی ۱۴۰۲ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: معرفی و ترویج تاریخ و فرهنگ حوزه تمدنی ایران بزرگ از مدیترانه تا شبه‌جزیره هند از جمله وظایف خاص این بنیاد است که در این راستا آثار فاخری نیز پدید آمده و کتاب‌های زیادی نوشته شده است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه رشته ایران‌شناسی نیز تدریس می‌شود، افزود: در رشته دکترای ایران‌شناسی و چهار گرایش متفاوت ایران‌شناسی ۴۵۰ نفر فارغ‌التحصیل داریم. 

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به اینکه طرح ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی ادوار سه‌گانه تاریخ و فرهنگ ایران را به تصویب رساندیم و اعتبارات که تهیه شود عملی می‌شود، گفت: گنجینه ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی سه گنجینه‌ای است که نمادهای تاریخ فرهنگ و تمدن ایران را به صورت مصور و مجسم عرضه کنیم.

وی از ورود درس ایران‌شناسی در مدارس خبر داد و گفت: وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در هیئت امنای ایران‌شناسی از این موضوع استقبال کرده و قول حمایت دادند.

رجبی با بیان بنیاد ایران‌شناسی جشنواره فیلم اقوام ایرانی را در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد کرد، خاطرنشان کرد: تحقیقاتی از بازار، مساجد و بقاع متبرکه صورت گرفته بوده که در ادامه آنها تحقیقات دیگری در دست اقدام است و بخش بین‌الملل ما رصد مطالعات را دارند.

وی اظهار کرد: بنیاد ایران‌شناسی در ۱۹ استان کشور نمایندگی داشته و درصدد است در سایر استان‌ها نیز نمایندگی ایجاد کند چرا که فرهیختگان و عالمان هر استان بهتر از هرکس دیگری به زوایای فرهنگ و تاریخ جامعه خود آگاهی دارند.

سعید عضدالدینی ملکی، سرپرست بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: نمایندگی استان جزو اولین شعبات تشکیل در سطح کشور بوده و در آن بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه تخصصی، بانک اسناد فرهیختگان و آرشیو عکس‌های قدیمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: تعاملات خوبی سایر دستگاه‌ها و دانشگاه‌‌های استان وجود داشته و اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه ارومیه امضا شده است.

ملکی گفت: تاکنون ۱۰۰ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۵ پایان‌نامه در مقطع دکتری نگاشته شده است.

انتهای پیام
captcha