آنچه که صنعت بازی‌های رایانه‌ای را با چالش مواجه کرده است
کد خبر: 4191274
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
حاجی‌هاشمی بیان کرد:

آنچه که صنعت بازی‌های رایانه‌ای را با چالش مواجه کرده است

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پیش‌رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: تا وقتی اقتصاد حوزه بازی‌های رایانه‌ای پنهان باشد و به دنبال اعلام جذابیت‌های آن نباشیم، این حوزه، رشد پیدا نخواهد کرد.

اقتصاد پنهان بازی‌های رایانه‌ای مانع رشد صنعت گیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین پیش‌رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با موضوع بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی ایران صبح دوشنبه ۱۱ دی با حضور ناشران، نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نمایندگان ۵۰ شرکت بازی‌ساز برگزار شد.

سیدمحمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای مأموریتی و فعالیتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دستور کار وزارت ارشاد است تا بتواند مجموعه باز‌ی‌ها و سرگرمی‌ها را رهبری کند و به زودی نتایج آن مشخص می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در این حوزه افزود: یکی از نقاط قوت فرهنگی ما، بازی‌های رایانه‌ای است و پیشرفت‌هایی که در این زمینه در سال‌های اخیر وجود داشته است، امیدواریم، سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری انجام شود تا شاهد رشد بیش از پیش صنعت بازی در کشورمان باشیم.

محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این پیش‌رویداد با اشاره به دغدغه مهم نهاد سیاستگذار و حاکمیت گفت: وقتی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، در نهایت اعلام می‌کنند که ۴۰۰ میلیارد تومان کتاب به فروش رفته است یا در رابطه با فیلم‌های سینمایی می‌بینید که یک فیلم به فروش چند میلیاردی می‌رسد. این عدد و رقم‌ها برای سرمایه‌گذار و سیاستگذار حس خاصی ایجاد می‌کند تا به یک حوزه خاص ورود کنند.

وی افزود: یک مشکل بزرگ در صنعت بازی این است که هرکسی می‌خواهد مسیر خود را به تنهایی طی کند و هر یک از بازی‌سازان و ناشران فرایند رشد را طی و مسیر خود را پیدا کرده‌اند و اکنون هم درآمد خود را دارند و سرمایه‌گذار و سیاستگذار هم نتوانسته چندان ارتباطی با آن‌ها برقرار کند. بنابر این نقطه پیوند بازی‌سازی با رسانه‌ها باید به درستی طراحی شود.

حاجی‌هاشمی ادامه داد: بخشی از بازار که قابل معرفی است و می‌خواهد سرمایه‌گذار جذب کند، باید اعداد و ارقام آن را اعلام شود. وقتی در رسانه این عدد و رقم‌ها بازتاب می‌یابد، نگاه سرمایه‌گذار به سمت آن جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعت بازی‌سازی ما مانند دهه ۸۰ نیست و اکنون در بسیاری از بخش‌ها درآمد خوبی دارد و برخی از بازی‌ها درآمدشان از صادرات هم بیشتر است، ولی کسی آن را نمی‌داند. بنابر این تا وقتی اقتصاد حوزه بازی پنهان باشد و به دنبال اعلام جذابیت‌های آن نباشیم، این حوزه، رشد پیدا نخواهد کرد. این رویداد در پی این است که بخش‌های جذاب صنعت بازی را به نمایش بگذارد و درآمد ایجاد شده را معرفی کند تا در سال‌های آینده، سرمایه‌گذار جذب کند.

حاجی‌هاشمی بیان کرد: ما سعی داریم این حوزه را معرفی کنیم، چرا که هنوز دید خاصی در حاکمیت نسبت به بازی وجود ندارد و این اکوسیستم باید این بازخورد را به حاکمیت دهد و نقش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این است که واسطه‌ای برای ایجاد این ارتباط برقرار کند.

به گزارش ایکنا، علی سدیفی، مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارج از کشور علاقه‌مند هستند در جایی منابع‌شان را درگیر کنند و امیدواریم در سکوی پرتاب غزال نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، مجموعه ۱۰۰ استارتاپ نقش مؤثرتری در راستای پیشبرد اهداف کلی ایفا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه یک ناشر، تجربه کافی در رابطه با استارتاپ‌ها را دارد، از این رو می‌تواند سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای انجام دهد و به همین دلیل است که امروز برخی ناشران سرمایه‌گذار هستند و گاهی سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم در این زمینه ورود می‌کنند.

محمد زهتابی، مدیرعامل استودیو پاییزان در ادامه این پیش‌رویداد گفت: ما در این استودیو سعی می‌کنیم، به صورت انتخابی دست به ساخت بازی‌ها بزنیم و آنها را منتشر کنیم و همچنین سعی داریم، بازی را نشر دهیم که ارزش افزوده‌ای داشته باشد. البته در دنیا هم مرسوم است که برخی از ناشران به هیچ بازی نه نمی‌گویند و گروه انتخاب قوی ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه میلیون کاربر فعال داریم و بیش از پنج میلیون نصب داریم که تاکنون هشت بازی منتشر کرده‌ایم و ۸۰ نفر در استودیو پاییزان فعالیت می‌کنند.

حسن مهدی‌اصل، مدیرعامل سورناگیمز نیز با اشاره به دو دهه فعالیت در حوزه بازی‌سازی گفت: یکی از سخت‌ترین پلتفرم‌های بازی، پی‌ سی است. در سال‌های گذشته به عنوان تولیدکننده بودیم و راه‌های سختی را انتخاب می‌کردیم و این کار روند ساخت بازی را طولانی‌تر می‌کرد، اما باید مسیر دیگری که نشر بود، انتخاب می‌کردیم و در آنجا مجبور بودیم با ناشرنما‌هایی مواجه باشیم که اسمشان را سی‌ دی‌ کپی‌کن می‌نامم که ارزش افزوده‌ای هم ندارند.

وی افزود: وقتی حمایت از بازی‌های خارجی قطع شد، آن‌ها با چالش مواجه شدند و از وقتی که فروش خارجی را شروع کردیم، درآمد حاصل از آن را صرف نشر کردیم و باید رویه نشر دیجیتالی را فراهم می‌کردیم. از این رو سه بازی دیجیتالی را منتشر کردیم.

وی تصریح کرد: اگر مخاطب را درنظر نگیریم کارمان ارزشی نخواهد داشت؛ چرا که در حوزه پلتفرم پی‌ سی، برخی تصور می‌کردند که زمان این بازی‌ها به سر رسیده است، اما ما بر روی آن سرمایه‌گذاری کردیم و کشورمان ظرفیت‌های بالایی در این زمینه دارد و مخاطبان زیادی از گروه کودک و نوجوان و جوان در این پلتفرم بازی می‌کنند.

سیدحسام نوربخش، مدیرعامل خانه خلاق و نوآور ستاپ که به عنوان سرمایه‌گذار شرکت کرده است، گفت: حوزه تخصصی ما گیم نیست، اما فعالیتش به گونه‌ای است که مخاطب کودک و نوجوان را جذب کند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: قرار بود این سند شرایط سنتی آموزش و پرورش را متحول کند، اما نشد و از این پس هم نباید انتظاری از آموزش و پرورش داشت؛ از این رو باید با کمک شبکه نوآور این تحول را ایجاد کرد و این تحول، فقط تحول در حوزه دیجیتال و با استفاده از ابزارهای دیجیتال ممکن خواهد بود.

یادآور می‌شود، این پیش‌رویداد تا عصر ادامه خواهد داشت و گروه‌هایی که برای شرکت در رویداد سرمایه‌گذاری این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند در حضور نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشران به ارائه رویکرد‌ها و معرفی روند فعالیت‌های خود می‌پردازند.

تبیین سازوکار سرمایه‌گذاری به شرکت‌کنندگان در رویداد، بیان تجربیات تعدادی از ناشران و شرکت‌های بازی‌ساز منتخب در حوزه‌های سرمایه‌پذیری و تبیین دیدگاه‌های نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به رویکرد‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بازی ایران از محور‌های برگزاری دومین پیش‌رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر است.

پیش از این و در اولین پیش‌رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نیز با حضور جمعی از بازی‌سازان، ناشران و مدیران شتابده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع خلاق و دانش بنیان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات در این حوزه در یک دورهمی تخصصی بررسی شد.

انتهای پیام
captcha