مصحف قرآن به خط بانوان خوشنویس در قم رونمایی می‌شود
کد خبر: 4193177
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

مصحف قرآن به خط بانوان خوشنویس در قم رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از اولین قرآن کریم کتابت شده به قلم بانوان خوشنویس ایرانی، 21 دی‌ماه، ساعت 9:30 در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود.

رونمایی مصحف قرآن به خط بانوان خوشنویس در قمبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، «قلم»، رازدار بشر، خزانه‌دار علوم، و جمع‌آورى‌کننده تجربیات قرون و اعصار است و اگر قرآن به آن سوگند یاد مى‌کند به همین دلیل است؛ زیرا همیشه سوگند به یک امر بسیار عظیم و پرارزش یاد مى‌شود و همین امر نیز بر اهمیت کتابت به‌ویژه کتابت قرآن می‌افزاید.

طبق مطالعات محققان اسلامی و گروهی از خاورشناسان، شمار کاتبان وحی که در زمان پیامبر(ص) به کتابت وحی اشتغال داشته‌اند، به 43 یا 45 نفر می‌رسد که نخستین آنها حضرت علی(ع) است و البته در برخی کتب از جمله «پژوهشی در تاریخ قرآن» اثر سیدمحمدباقر حجتی، در میان کاتبان قرآن از یک زن هم به نام فاطمه سدوسی نام برده شده است.

در میان خوشنویسانی که مفتخر به کتابت کلام‌الله مجید شده‌اند، به نام زنان هنرمند و خوش ذوق ایرانی برمی‌خوریم که موفق شده‌اند این آیات الهی را در نهایت زیبایی و کمال نوشته و هنر خوشنویسی را با قدرت و غنای بسیار به دنیای فرهنگ و هنر عرضه و آثار نفیس و ممتازی از خود به یادگار بگذارند که نمونه‌هایی از آثار نفیس و گرانبهای این زنان هنرمند اکنون در کتابخانه‌های بزرگ به چشم می‌خورد که از باارزش‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کشور ما محسوب می‌شوند. نام برخی از این هنرمندان بر صفحات تاریخ ماندگارتر شده است که می‌توان به زُمرد مَلَک دختر سلطان محمود و خواهرزاده سلطان سنجر و فاطمه سلطان بنت مقصود علی از زنان خوشنویس صفویه و مرجان الکاتب و دختران فتحعلی‌شاه قاجار به نام‌های شاه بیگم ملقب به ضیاء‌السلطنه و ام‌السلمه مشهور به گلین خانم و خیرالنساء بیگم و مریم بانو نائینی از اساتید خط سده قرن 14 ه.ق که همگی تاریخ زنان خوشنویس ایران را به زیبایی رقم زده‌اند، اشاره کرد.

اسماعیل رهدار، رئیس ستاد مردمی کتابت نور در سایه شمس‌الشموس با اشاره به این پیشینه تاریخی بیان کرد: با توجه به رشد و پیشرفت بانوان در عرصه خوشنویسی و به‌ویژه کتابت قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم گرفته شد برای اولین بار در تاریخ کشور، قرآن کریم به قلم جمعی از بانوان خوشنویس برجسته ایران اسلامی کتابت شود تا آنان با عشق و ایمانی که نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) دارند با کتابت کلام وحی و اهدا آن به حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، گنجینه‌ای بس با ارزش را برای نسل‌ها و قرون به یادگار گذارند.

وی انتخاب بانوان خوشنویس را توسط دارالکتابه قرآن کریم و با راهنمایی اساتید مطرح کشوری نظیر سیدمهدی سیف، محمدعلی قربانی و علیرضا بخشی و با نظارت عالیه احمد عبدالرضایی بیان کرد و ادامه داد: این پروژه حدود یک سال طول کشیده است و سعی شده است که کلیه امور مربوط به این قرآن اعم از کتابت، صفحه‌آرایی، تصحیح، صحافی و تجلید توسط بانوان صورت پذیرد که این امر نیز در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

معصومه فلاحیان، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این مورد اظهار کرد: با حمایت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای اولین بار در کشور این قرآن کریم به قلم بانوان خوشنویس برجسته ایران اسلامی از استان‌های تهران، قم، اصفهان، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی و فارس کتابت شده که هر جز مصحف شریف به قلم یک بانوی کاتب، است.

وی افزود: یک نسخه از این قرآن به مقام معظم رهبری اهدا شده و نسخه دیگر آن در تاریخ 21 دی‌ماه در حرم مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور شخصیت‌های دینی، بانوان خطاط، اساتید، دست‌اندرکاران عرصه قرآنی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و مسئولان امر رونمایی و به آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) اهدا خواهد‌ شد.

یادآور می‌شود، این رویداد قرآنی با حمایت‌ دارالکتابه قرآن کریم، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ستاد کتابت نور در سایه شمس‌الشموس صورت پذیرفته است.

انتهای پیام
captcha