3 میلیارد نفرساعت بازی رایانه‌ای ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارد
کد خبر: 4193714
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
دهقانی فیروزآبادی:

3 میلیارد نفرساعت بازی رایانه‌ای ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ایران روزانه ۳۴ میلیون نفر متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند، این حجم از توجه و وقت را نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر دانست.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوربه گزارش خبرنگار ایکنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: تفاوت بشر با سایر مخلوقات در عقل و روح است. در سایه لطف این دو نعمت، دو موجود و مخلوق وجود دارند که تمام دستاوردهای بشر مربوط به آنها است. 

وی ادامه داد: علم در سایه عقل و فرهنگ در سایه جان به وجود می‌آید. این علم وقتی به عرصه ظهور می‌رسد، فناوری را ایجاد می‌کند. فرهنگ نیز در عرصه عمل، هنر را ایجاد می‌کند؛ هنر محصول فرهنگ است و وقتی فناوری با اقتصاد عجین می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شوند که می‌تواند نوآوری فناورانه ایجاد کند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در این میان یک اتفاق جدید افتاده و فناوری، هنر و کسب و کار با هم ممزوج شده‌اند و موسسه خلاق به وجود آورده‌اند که در آن هنر و کسب و کار را با هم می‌بینید و فناوری در آن پررنگ است. این مسئله مورد توجه ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرار دارد. 

وی همچنین گفت: امروز در صنعت خلاق آنچه مورد توجه است این است که چه قدر از مخاطب زمان و توجه می‌گیریم؟ در ایران روزانه ۳۴ میلیون نفر متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند، یعنی سه میلیارد نفرساعت بازی در روز؛ اگر هر دقیقه بازی قابلیت خلق ارزش ۱۰ تومان داشته باشد، این حجم از توجه و زمان سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد. بنابراین باید به عنوان یک حوزه جدی نرم به بازی‌های رایانه‌ای توجه کنیم. وقتی از بازاری با این حجم حرف می‌زنیم باید توجه سرمایه‌گذاران بیشتر شود. 

وی گفت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای فقط بازار نیست. آموزش، فرهنگ، رفتار، ارتقای شخصیت و ... نیز هست. در بازی اتفاق‌های زیادی موثر بر روح و روان و سلامت می‌افتد. البتها در جاهایی که ظرفیت داریم، آسیب‌هایی هم داریم که نمی‌گذارد آن ظرفیت نتیجه عالی دهد. ما فرهنگ بزرگ و تاریخ کهن و مردم اهل فرهنگ و جوانان پراستعداد داریم که هزینه تولید آثار و بازی‌های آنها کمر از حد جهانی است. 

معاون رئیس جمهور این پرسش را مطرح کرد که چرا نمی‌توانیم موفقیت‌های بزرگ کسب کنیم؟ و پاسخ داد: اگر همه حوزه‌ها را رها کنیم و فقط بر روی سه حوزه سرمایه‌گذاری کنیم تا موفق شویم قدر مسلم یکی از این سه حوزه، حوزه بازی‌های رایانه‌ای است. عادت کرده‌ایم به فردمحوری، ۹۶ درصد شرکت‌های ما کوچک هستند و شرکت‌های بزرگ کم داریم که در بخش بازی این قصه پررنگ‌تر است. با شرکت دو و چند نفره نمی‌توان جریان‌های بزرگ رقم زد. در آینده باید بر روی تجمیع شرکت‌ها و همکاری‌های گستره آنها با هم تلاش کنیم و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد. 

انتهای پیام
captcha