یادی از شیخ شعبان صیاد، شهسوار تلاوت قرآن + صوت
کد خبر: 4196868
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

یادی از شیخ شعبان صیاد، شهسوار تلاوت قرآن + صوت

روز گذشته 29 ژانویه، بیست و ششمین سالگرد وفات شیخ شعبان صیاد از قاریان برجسته مصری و مشهور به «شهسوار تلاوت قرآن کریم» بود.

یادی از شیخ شعبان صیاد، شهسوار تلاوت قرآن + صوت

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، روز گذشته، 29 ژانویه، بیست و ششمین سالگرد وفات شیخ شعبان صیاد، قاری مشهور مصری و از قاریان برجسته جهان اسلام بود. او به دلیل مهارت در تلاوت  به «شهسوار تلاوت قرآن» بین قاریان مصری مشهور شد.

زندگینامه

شیخ شعبان عبدالعزیز الصیاد 20 سپتامبر 1940 در روستای صراوه، از توابع بخش اَشمون استان منوفیه به دنیا آمد و در 29 ژانویه 1998 چشم از جهان فروبست.

او در کودکی به مکتب‌خانه قرآنی رفت و در هفت‌سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شد، از نوجوانی در محضر شیخ مصطفی اسماعیل، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های تلاوت قرآن کریم در تاریخ معاصر تلاوت قرآن در مصر و جهان اسلام تلاوت قرآن کریم و فنون مختلف آن را آموخت. بعدها وارد دانشکده اصول دین در الازهر شد و در سال 1975 میلادی در ماه مبارک رمضان به کشورهای مختلفی سفر کرد و در این کشورها به تلاوت قرآن پرداخت. وی همچنین به عنوان قاری مسجد شعرانی در قاهره منصوب و سال‌ها در این مسجد به تلاوت قرآن می‌پرداخت.

شیخ شعبان صیاد فرزند شیخ عبدالعزیز صیاد است که او نیز قاری بزرگی بود و برخی صوت او را شبیه به صدای شیخ محمد رفعت توصیف کرده‌اند. او نیز از سوی رادیو قرآن کریم قاهره به عنوان یکی از قاریان عضو انتخاب و تأیید شد اما نامه پذیر پدر در روز درگذشت وی به خانه آنها رسید. شعبان صیاد در آن زمان یعنی در سال 1944 کودکی چهارساله بود و بعدها که در سال 1975 وارد رادیو قرآن مصر شد این‌گونه آرزوی ناکام پدر را محقق ساخت.  

در ادامه صوت اذان شیخ شعبان را مشاهده می‌کنید.

 استاد شعبان صیاد پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت و در این دوران نیز ارتباط نزدیکی با شیخ مصطفی اسماعیل داشت. در مورد این دوران داستانی بر سر زبان‌ها است. می‌گویند، روزی شیخ مصطفی اسماعیل او را دید در حالی که از فرط خستگی با کتابی در دست به خواب رفته بود، شیخ به اطرافیانش گفت «این جوان را که در مقابل شما خوابیده است بنگرید که آینده بزرگی دارد.» و همچنین گفته می‌شود روزی شیخ مصطفی اسماعیل به او گفته است: «شما مرا یاد دوران جوانی می‌اندازید.»

یادی از شیخ شعبان صیاد، شهسوار تلاوت قرآن + صوت

شیخ شعبان در سال 1966، با نمرات عالی دوران تحصیل خود در دانشگاه الازهر را به پایان رساند و به دلیل نمرات عالی، از او دعوت شد تا در دانشگاه تدریس کند، بااین‌حال  به دلیل آنکه تدریس در دانشگاه را مانعی برای پرداختن به موضوع اصلی مورد علاقه خویش یعنی تلاوت قرآن می‌دانست، این پیشنهاد را نپذیرفت. سپس به عنوان معلم در برخی مؤسسات الازهر به کار پرداخت و سپس وارد اداره اوقاف شد و تا مقام معاونت پیش رفت.  

 ویژگی‌های تلاوت

شیخ شعبان صیاد در هفت‌سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و در دوازده‌سالگی آوازه شهرت او در منطقه زادگاه خود بالا گرفت و از وی دعوت می‌شد تا در مجالس مختلف به تلاوت قرآن کریم بپردازد.

سبک تلاوت او در ابتدا متأثر از شیخ مصطفی اسماعیل بوده اما در ادامه او شیوه خاص خویش را یافت.  تلاوت او از  آیه شریفه: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا : آيا در [معانى] قرآن نمى‏ انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسيارى می‌یافتند»(نساء: ۸۲)  را مشهورترین تلاوت از این آیه شریف توصیف کرده‌اند.

تحصیل شیخ شعبان صیاد در دانشگاه الازهر او را در زمینه تسلط به علوم تلاوت بسیار برجسته کرده است.

 

انتهای پیام
captcha