ضرورت استفاده از تجربیات بانوان معینه و مبلغ در ایام حج
کد خبر: 4197644
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
سرپرست حجاج ایرانی مطرح کرد

ضرورت استفاده از تجربیات بانوان معینه و مبلغ در ایام حج

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر استفاده از تجربیات بانوان معینه و مبلغ در ایام حج، پیشنهاد تدوین کتاب آزموده‌های معینه‌های حج را مطرح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در نشستی مشورتی با چند تن از پیشکسوتان معینه‌های حج تمتع، اهمیت و تأثیر مشورت را یادآور شد و بر استفاده از تجربیات بانوان معینه و مبلغه تأکید کرد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، تصریح کرد: نتیجه مشورت موفقیت در انجام کار است و ما باید برای بهینه شدن برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری از اندوخته‌های علمی و تجربی افراد صاحب مشورت به ویژه کسانی که سال‌ها در خدمت زائران بودند بهره ببریم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه بانوان معینه و مبلغه تأثیرگذار و اثربخش هستند و لازم است تجربیات این افراد ضبط و ثبت شود، پیشنهاد کرد: کتاب آزموده‌های معینه‌های حج با هدف انتقال اندوخته‌های علمی و تجربی بانوان معینه و مبلغه به آیندگان تدوین شود.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به انتشار کتابچه «آزموده‌ها» در دهه هفتاد و هشتاد گفت: این کتابچه که شامل آزموده‌ها و تجربیات پیشکسوتان حج می‌شد، مورد استفاده بسیاری از روحانیان کاروان‌ها قرار گرفت و به نحو مطلوب از این تجربیات استفاده کردند.

وی همچنین درباره تدوین کتاب آزموده‌های معینه‌های حج که نتیجه آن برای آیندگان راهگشا خواهد بود، گفت: با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری، جمعی از بانوان معینه حج جلساتی را تشکیل دهند و با همکاری و تشریک مساعی سر تجربیات و اندوخته‌های علمی خود را ثبت کنند.

حجت‌الاسلام سیدحسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام محمدعلی اخویان، مدیر امورآموزشی و فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست حضور داشتند و دغدغه‌ها و نکات مورد نیاز معینه‌ها در ایام حج تمتع ارائه شد.

حفظ حریم و جایگاه روحانی و معینه، آموزش و ارتقای سطح علمی معینه‌ها، عدم دخالت در امور مدیریت، ارتباط با زائران، هماهنگی با روحانیان، تهذیب اخلاقی، مسئولیت‌پذیری، وظیفه‌شناسی و انضباط فردی از مواردی بود که مورد تأکید معینه‌های حاضر در این نشست قرار گرفت.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست می‌توان به فراگیری آداب حج، روزآمدی و اطلاع‌رسانی مناسب برنامه‌ها، استفاده از معینه‌های با تجربه، حفظ اسرار زائر، سرکشی به چادرهای منا جهت پاسخ‌گویی به سؤالات بانوان، ثبت و ضبط خاطرات و تجربیات معینه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha