شرط مفتی سنگاپور برای جواز مصرف گوشت‌های آزمایشگاهی
کد خبر: 4197893
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶

شرط مفتی سنگاپور برای جواز مصرف گوشت‌های آزمایشگاهی

مفتی سنگاپور اعلام کرد مسلمانان این کشور می‌توانند در صورتی که فرایند تولید گوشت‌های آزمایشگاهی مطابق با قوانین اسلامی باشد از آن استفاده کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایندیاتودی، مفتی سنگاپور اعلام کرد در صورتی که سلول‌های سازنده گوشت‌های آزمایشگاهی از حیوانات حلال گرفته شده باشد و ترکیبات نهایی حاوی اجزای غیر حلال نباشد مسلمانان مجاز به مصرف این نوع گوشت هستند.

 
نذیرالدین محمد نصیر، مفتی سنگاپور گفت که این تصمیم نمونه‌ای از چگونگی سازگاری تحقیقات مربوط به فتوا با فناوری مدرن و تغییرات اجتماعی است.
 
او در مراسم افتتاح یک کنفرانس بین‌المللی دو روزه درباره فتوا در جوامع معاصر سخنرانی می‌کرد. ماساگوس ذولکفلی، وزیر امور مسلمانان این کشور نیز در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت: موضوع گوشت کشت شده در آزمایشگاه از سال 2022 توسط شورای اسلامی دینی سنگاپور (MUIS) مورد بررسی قرار گرفته است.
 
وی افزود: ما می‌توانیم یکی از اولین کشورهای جهان باشیم که در این زمینه نه تنها گوشت پرورشی تولید می‌کنیم، بلکه مصرف آن را برای مسلمانان حلال می‌کنیم.
 
MUIS روز شنبه در یک بیانیه اعلام کرد: غذاهای جدید که می توانند از طریق روش‌های پایدارتر از نظر زیست محیطی در مقایسه با کشاورزی سنتی و آبزی پروری تولید شوند، راهی عملی برای کمک به پایداری زیست محیطی ارائه می‌دهند.
 
وی اضافه کرد که این دستورالعمل مذهبی به این دلیل بیان شده است که سؤالاتی در مورد مجاز بودن آن برای مصرف مسلمانان مطرح شده است. سنگاپور فروش محصولات گوشتی کشت شده را در سال 2020 تأیید کرد و اولین کشور در جهان شد که چنین کاری را انجام می‌دهد.
 
نذیرالدین، مفتی سنگاپور گفت که مقامات دینی باید اجازه دهند که احکام با پیشرفت‌های تکنولوژیک و تغییرات اجتماعی به‌روز شود.
این مقام اسلامی عالی‌رتبه سنگاپور گفت: ما قطعاً می‌توانیم به‌جای داشتن دیدگاهی انحصارگرا در جهت حفظ و حراست از جان تمام انسان‌ها و حفاظت از همه گونه‌ها کار کنیم.
 
او گفت که در حالی که کسانی هستند که استدلال می‌کنند که نیازی به چنین منابع غذایی وجود ندارد و جامعه مسلمانان باید همچنان از غذاهای طبیعی مانند گوشت واقعی لذت ببرند، کمیته فتوا به دقت بررسی کرده است که آیا گوشت آزمایشگاهی کشت شده برای مصرف مسلمانان مجاز است.
 
وی گفت که کمیته‌ای که او ریاست آن را بر عهده دارد از آزمایشگاه‌هایی که گوشت در آنها در بیوراکتورها کشت می‌شود بازدید کرد. او گفت: در حالی که این سلول‌ها در اصل سلول‌های حیوانی هستند، ما با محصولی اساساً متفاوت سروکار داریم. وی افزود: این کمیته تصمیم گرفت که مصرف گوشت‌های آزمایشگاهی در جایی که سلول‌های آن از حیوانات حلال در اسلام و مواد نهایی آن فاقد اجزای غیر حلال باشد، جایز و حلال است. 
انتهای پیام
captcha