تشکیل پرونده سلامت برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران
کد خبر: 4198110
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

تشکیل پرونده سلامت برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، از آغاز برنامه تشکیل پرونده شناسنامه سلامت برای بیش از 2 هزار دانشجوی بین‌الملل این دانشگاه خبر داد.

مهدی مقتدایی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایرانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهدی مقتدایی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم آغاز برنامه تشکیل پرونده شناسنامه سلامت دانشجویان بین‌الملل که با حضور عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه و عبدالوهاب برادران، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در این برنامه سلامت روان و جسم نودانشجویان و دانشجویان شاغل به تحصیل دیگر کشورها پایش و ارزیابی می‌شود، گفت: اجرای این برنامه از امروز 16 بهمن 1402 کلید خورد و تا اردیبهشت 1403 ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزانه 40 دانشجو بین‌الملل از نظر شاخص‌های سلامت روان و جسم غربالگری و نتایج در پرونده شناسنامه سلامت دانشجویان ثبت می‌شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه این برنامه در راستای سیاست‌های مصوب دانشگاه در خصوص بین‌المللی کردن دانشگاه و متعاقب آن جذب دانشجویان از دیگر کشورها انجام شده است، افزود: شاید دانشگاه علوم پزشکی ایران بیشترین شمار نودانشجو و دانشجویان شاغل به تحصیل خارجی را در سطح کشور داشته باشد.

مقتدایی، ادامه داد: دانشجویان بین‌الملل با فرهنگ‌های مختلف جدای از خانواده و خارج از وطن شاید توجه جدی نسبت به مسائل مرتبط با سلامت روان و جسم خود نداشته باشند، از این‌رو معاونت بین‌الملل این دانشگاه بر آن شد تا برنامه تشکیل پرونده شناسنامه سلامت دانشجویان را در دستور کار خود قراردهد.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب همه دانشجویان بین‌الملل از طریق پرسشنامه و هم از طریق معاینات فیزیکی وضعیت سلامت جسم و روان آنها سنجش و ارزیابی و عوامل تهدیدکننده سلامت آنها شناسایی و پیگیری می‌شود تا در همه دوران تحصیل از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشند.

تشکیل پرونده سلامت برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ادامه توضیح داد: به همین‌منظور از 9 ماه پیش کارگروهی در دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شد تا پرسشنامه‌ها و طرح‌های غربالگری دانشگاه‌های بین‌الملل دنیا را مطالعه و بررسی کنند در نهایت تیمی متشکل از روانشناس، جامعه‌شناس، دندانپزشک، پزشک، متخصص بهداشت به فرم واحدی برای غربالگری رسیدند.

مقتدایی، با بیان این‌که این فرم در سه نسخه به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی ترجمه شده است، افزود: بدین‌ترتیب دانشجویان با زبان اصلی خود در بخش خوداظهاری به پرسش‌های مربوطه پاسخ می‌دهند و در ادامه مراقبان سلامت معاینات لازم را برای کنترل فشارخون، اندازه‌گیری BMI، چک قند خون، سنجش قدرت شنوایی و بینایی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ادامه فرآیند غربالگری سلامت روان و جسم نودانشجویان و دانشجویان شاغل به تحصیل بین‌الملل بهداشت‌کاران دهان و دندان هم سلامت آنها به‌لحاظ دهان و دندان را ارزیابی می‌کنند، گفت: در نهایت پزشک معاینات فیزیکی را انجام داده و در صورت لزوم برای پیگیری‌های بیشتر پس از ثبت اطلاعات در فرم ارجاع به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه مرکز مشاوره سلامت روان دانشگاه هم سلامت روان این دانشجویان را از طریق تکمیل پرسشنامه ارزیابی و در صورت نیاز پیگیری می‌کند، یادآور شد: همه 2000 دانشجوی شاغل به تحصیل و نودانشجوی بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران تحت‌پوشش این برنامه هستند.

انتهای پیام
captcha