گفتمان شهری در بین مردم نهادینه شود
کد خبر: 4198639
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
شهردار خرم‌آباد:

گفتمان شهری در بین مردم نهادینه شود

داریوش بارانی بیرانوند با تأکید بر لزوم اعتمادسازی در بین شهروندان و توجه به بحث هوشمندسازی، گفت: گفتمان شهری در بین مردم نهادینه نشده و اغلب گفتمان‌های شهری شهرداری با سازمان‌های مردم نهاد، نخبگان و اساتید دانشگاهی برگزار می‌شود که می‌طلبد در این زمینه آموزش‌های لازم به مردم ارائه شود.

جلسه شهرداری خرم آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، سه سامانه نام‌گذاری میادین، معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر خرم‌آباد «سنم»، سامانه «شهروندسپاری» و سامانه «شفاف‌سازی» (دسترسی به اطلاعات آزاد شهرداری خرم‌آباد)، امروز، ۱۸ بهمن‌ماه با حضور داریوش بارانی‌بیرانوند، شهردار خرم‌آباد و اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در سالن جلسات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری خرم‌آباد رونمایی شد.

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد در این آیین رونمایی با تقدیر از جهاد دانشگاهی لرستان به خاطر تهیه سامانه «سنم»، گفت: با توجه به بی‌انضباطی‌هایی که در بحث نام‌گذاری‌های معابر، میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها داشتیم و این موضوع باعث ایجاد مشکلات و معضلاتی شده بود، شهروندان این انتظار را داشتند در بحث آدرس‌دهی و هویت‌بخشی به معابر شهرداری اقداماتی انجام گیرد که امروز با رونمایی از سامانه «سنم» می‌‌توانیم امیدوار باشیم این مشکلات در بحث نام‌گذاری‌های معابر شهری رفع شود.

شهردار خرم‌آباد، هوشمندسازی و فناوری اطلاعات را یک مسئله مهم در هر سازمان و نهادی دانست و گفت: همه ارگان‌ها و بخش‌ها و واحدهای شهرداری مکلف هستند به بحث هوشمندسازی ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت، مقابله با فساد، کاهش بروکراسی اداری، شفافیت، گزارش‌دهی به مردم و معرفی اقدامات محسوس، هوشمندسازی یک معیار و یک شاخص است، افزود: یک موضوعی که مهم به نظر می‌‎رسد و باید به آن پرداخته شود، این است که گفتمان شهری هنوز نهادینه نشده و شهرداری نمی‌تواند با عامه مردم وارد گفت‌وگو شود لذا اغلب گفتمان‌های شهری با سازمان‌های مردم‌نهاد، نخبگان و اساتید دانشگاهی برگزار می‏‌شود که می‌طلبد در این زمینه آموزش‌های لازم به مردم ارائه شود.

بارانی‌بیرانوند با تأکید بر اینکه شهروند آموزش دیده و مطالبه‌گر اجازه نمی‌‎دهد شهرش با مشکل مواجه شود، از کارکنان شهرداری خواست انتقادپذیر باشند و با مردم شفاف صحبت کنند تا اعتماد مردم به شهرداری‌ها بیشتر شود.

شهردار خرم‌آباد به اجرای برخی پروژه‌های شهرداری با مشارکت دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است دانشگاه‌ها را به یکی از بزرگ‌ترین طرف‌های قراردادهای خود تبدیل و از ظرفیت دانشگاه‌ها در راستای توسعه شهری استفاده کنیم.

بارانی‌بیرانوند گفت: لازم است در بین شهروندان اعتمادسازی کنیم و شهروندان را در منافع عمومی شهر سهیم کنیم و با آنها وارد گفت‌وگو شویم تا شهر ما به سمت توسعه سوق داده شود.

وی با اشاره به سامانه شفافیت شهرداری به نشانی https://shafafiat.favakh.ir/ افزود: در حوزه سلامت، مبارزه با فساد، شفافیت، گزارش به مردم و کاهش بروکراسی‌های اداری، هوشمندسازی یک معیار است و دستگاه‌ها نحوه گام برداشتن‌شان در حوزه هوشمندسازی نشان‌دهنده تمایل آن‌ها به شاخص شفافیت است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید نتایج این سامانه را به صورت شفاف ببینند، اضافه کرد: اغلب مردم اطلاعات کاملی از فعالیت‌های این نهاد دارند، به عنوان مثال درخصوص املاکی که واگذار و قراردادهایی که برون‌سپاری و پیمانکارهایی که به کارگیری می‌شود، اطلاع چندانی ندارند که لازم است مردم در جریان این امور قرار بگیرند، ضمن اینکه این اقدام مطالبه‌گری مردم را افزایش داده و وظایف ما را نیز سنگین‌تر می‌کند.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه باید منابع اطلاعاتی در دست خود را به شهروندان مطالبه‌گر ارائه دهیم تا دچار سیر قهقرایی نشویم، تصریح کرد: در حوزه انضباط مالی شهرداری ابهاماتی برای شهروندان وجود داشت که با این سامانه شفافیت رفع می‌گردند.

وی اظهار کرد: عوارض شهری، مصوبات و جلسات شورای شهر، نحوه تماس با مدیران شهرداری و شورا، بودجه شهرداری، صورت حساب مالی شهر، گزارش عملکرد و سایر اطلاعات مالی شهرداری برای شهروندان در این سامانه بارگذاری شده است.

بارانی بیرانوند با اشاره به سامانه شهروندسپاری، گفت: شهروندان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به سایت شهرداری خرم‌آباد و دسترسی به سامانه شهروندسپاری می‌توانند خدمات عمومی همچون ثبت استعلامات و درخواست‌های لازم را در این سامانه بارگذاری نمایند.

شهردار خرم‌آباد افزود: ادامه داد: بعد از قریب صد سال از یک فضای مالی و تشکیلات سنتی، پوست‌اندازی کرده و وارد یک فضای مالی جدید دیگر شده‌ایم که مردم حق دسترسی آزاد به این اطلاعات را دارند و این امر می‌تواند نقش مهمی در اعتمادسازی و شریک کردن آن‌ها در منافع عمومی شهر و توسعه شهری با همکاری و تعامل مردم داشته باشد.

تهیه سامانه «سنم» توسط جهاد دانشگاهی لرستان

فرهاد فرامرزیان، رئیس جهاددانشگاهی واحد لرستان در معرفی سامانه نام‌گذاری میادین، معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر خرم‌آباد، گفت: این سامانه با پیگیری‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری خرم‌آباد ارائه پروپوزال از سوی جهاد دانشگاهی واحد لرستان و بررسی در کمیته‌های علمی با نام «سنم» تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه این سامانه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد و می‌توان گفت یک سامانه اختصاصی است، افزود: از اهداف این سامانه می‌توان به ایجاد بانک اطلاعات جامع، کامل و به‌هنگام از شبکه ماهواره‌ای شهر خرم‌آباد برای جلوگیری از اسامی تکراری و هویت‌بخشی به معابر شهری اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه در سایر سامانه‌های مربوط به نام‌گذاری معابر، میادین و خیابان‌ها که در کشور انجام گرفته جست‌وجو در همه مکان‌ها را شامل می‌شود اما این سامانه فقط مختص شهر خرم‌آباد است، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این سامانه این است که جست‌وجوی شبکه معابر بر اساس منطقه شهری نام خیابان، نام مزین(اسامی شهدای والامقام) امکان‌پذیر است.

فرامرزیان با اشاره به اینکه اطلاعات این سامانه به دو صورت هم در نقشه و هم در فایل اکسل قابل جست‌وجو است، اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه این است که هم در گوشی و هم در سیستم قابلیت جست‌وجو را دارد.

انتهای پیام
captcha