بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات قرآن اردن
کد خبر: 4201405
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
روایت زهرا عباسی از بی‌عدالتی داوران

بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات قرآن اردن

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن موفق به کسب رتبه‌ای نشد، او در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان دلایل غیرفنی و مواردی که در شمار بی‌عدالتی و تبعیض داوران شمرده می‌شود، این مسایل را در کسب رتبه‌های برتر و همچنین عدم کسب آن برای خود و دیگر متسابقان بی‌تأثیر ندانست.

بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات قرآن اردن؛ فهرستی از بی‌عدالتی‌ها

به گزارش ایکنا، هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان کشور اردن پنج‌شنبه سوم اسفندماه با معرفی نفرات برتر و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

در مراسم اختتامیه این مسابقات نماینده‌های کشورهای نیجریه، چاد، لیبی، لبنان و عمان رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند و با حضور در جایگاه مسابقات مورد تجلیل برگزارکنندگان قرار گرفتند.

این مراسم در حالی برگزار شد که نام زهرا عباسی، نماینده کشورمان در این رویداد میان پنج برگزیده نخست وجود نداشت. این بانوی حافظ قرآن 20 ساله یکی از جوان‌ترین نمایندگان کشورمان در این مسابقات بود. 

عباسی سال گذشته در چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان موفق به دریافت رتبه دوم رشته حفظ کل شد و براساس قانون به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات قرآن بانوان اردن معرفی شد. 

عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد مسابقات کشور اردن و رتبه‌ای که در این رویداد کسب کرده است، گفت: اعتقاد دارم دلیل قرار نگرفتن نام نماینده ایران میان پنج نفر برتر، مسائل غیرفنی بوده است، البته خود نیز را برای این لحظه آماده کرده بودم. 


بیشتر بخوانید:

وی در ادامه با اشاره به اینکه از قبل مواردی از بی‌عدالتی در مسابقات کشور اردن را شنیده بود، بیان کرد: قصد هیچ قضاوتی در مورد این مسابقات نداشتم اما وقتی در رقابت‌ها حضور یافتم از نزدیک در جریان این بی‌عدالتی‌ها قرار گرفتم و آن را کاملاً احساس کردم.

این حافظ کل قرآن کریم در ادامه به برشمردن برخی از مصادیق بی‌عدالتی در این مسابقات پرداخت و تصریح کرد: از جمله این بی‌عدالتی‌ها تکراری بودن اکثر قرعه‌ها از روز سوم به بعد بود. قرعه شرکت‌کنندگان تنها در دو روز اول که من و تعداد دیگری از متسابقان اجرا داشتیم، تکراری نبود و در سایر روزها قرعه‌های تکراری از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شد و حتی سؤالاتی که از من پرسیده شد چندین بار برای متسابقان کشورهای دیگر تکرار شد. 

عباسی اظهار کرد: موضوع جالب این است که تمام پنج شرکت‌کننده صاحب رتبه جزء کسانی بودند که قرعه تکراری برای آنها انتخاب شده بود. ضمن اینکه هر پنج نفر در زمان اجرا علاوه بر ایرادات صوتی، لحنی و وقف و ابتدا، ایرادات حُسن حفظی نیز داشتند و بارها با تذکر داوران و اعلام اشتباه آنها از سوی داوران مواجه شدند.  

وی افزود: نکته دیگر این بود که در بین گروه داوری یک بانوی داور از کشور لبنان نیز حضور داشت که یکی از شاگردانش در مسابقات شرکت کرده و رتبه چهارم را به دست آورد. این شاگرد و استاد در ایام مسابقات ارتباطات زیادی با هم داشتند. 

نماینده کشورمان در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن اظهار کرد: امسال کشور اردن دو نماینده در مسابقات داشت که یکی از آنها روشندل بود، در مراسم اختتامیه بعد از تجلیل نفرات برتر به این دو نفر نیز هدایایی اهدا کردند. 

عباسی تصریح کرد: زمانی که نماینده‌های اردن و لبنان برای پاسخ به سؤالات گروه داوری به روی جایگاه رفتند، از سوی گروه داوری بسیار تکریم شدند، این رفتار در حالی رخ داد که برای دیگر شرکت کننده‌ها هیچ اهمیتی قائل نبودند، این در حالی است که چند نفر از شرکت‌کنندگان و از جمله من هنوز مستقر نشده بودیم، که پرسیدن سؤالات را شروع می‌کردند و هیچ فرصتی برای استقرار کامل نمی‌دادند. 

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه در مسابقات اردن به کم سن‌ترین شرکت‌کننده مسابقات نیز جوایزی اهدا می‌شود، گفت: در این مسابقات دو شرکت‌کننده از کشور مغرب با 11 سال و کشور هندوستان با 10 سال حضور داشتند، در کمال تعجب به جای تجلیل و معرفی نماینده کشور هند به عنوان کم سن‌ترین شرکت‌کننده از نماینده کشور مغرب که یک سال از نماینده هند بزرگ‌تر بود تجلیل به عمل آوردند. البته در ادامه و بعد از ناراحت شدن نماینده هندوستان از او نیز تجلیل به عمل آمد. 

عباسی با اشاره به اینکه تنها کسانی که در این مسابقات به سبک استاد منشاوی اجرا کردند من و نماینده شیعی کشور عراق بود، گفت: بعد از اجرا در سالن مسابقات مورد تشویق بسیار زیاد حاضران در سالن قرار گرفتم اما چون پیش‌بینی می‌کردم نتایج ممکن است به گونه دیگری رقم بخورد، این تشویق‌ها را زیاد جدی نگرفتم. 

وی افزود: در این مسابقات اجازه اعتراض به افرادی که معترض بودند داده نشد، وقتی رتبه خودم را پرسیدم، تنها به گفتن این جمله که نماینده ایران عالی و ممتاز اجرا کرده است، اکتفا کردند. در ادامه پیگیری کردم و متوجه شدم رتبه نهم را کسب کرده‌ام در حالی که تفاوت نمره من با نفر اول در حد چند صدم بود. 

عباسی اظهار کرد: تلاش زیادی کردم قضاوتی در این زمینه نداشته باشم اما واقعاً با چشمان خود این بی‌عدالتی‌ها را دیدم و درک کردم و متوجه شدم بی‌عدالتی در این مسابقات موج می‌زند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: خدا را بابت نعمت حفظ قرآن شاکرم و شرکت در مسابقات و محافل و ... برای بنده از برکات قرآن کریم است و همه خوب می‌دانیم که هرکس در مسیر قرآن قدم بگذارد، پیروز است. از زحمات پدر، مادر و برادرم کمال تشکر را دارم که در این مسیر خیلی زیاد مشوق بنده بوده‌اند و همچنین از زحمات همسرم و همراهی ایشان کمال تشکر را دارم.

عباسی تصریح کرد: از اساتید خوبم که سالیان برای بنده زحمت کشیدند و مرا حمایت کرده‌اند هم کمال قدردانی و تشکر را دارم، از جمله استاد محمدحسین سبزعلی، استاد معتز آقایی، استاد الهام ماندگارمهر، استاد سمیه حاجعلی و دیگر اساتید بزرگوارم. همچنین از دوست خوبم سما بابایی که در این مدت با بنده تمرین می‌کردند قدردانی، از دوست خوبم رویا فضائلی بابت راهنمایی‌های خوب در این مسابقات سپاسگزارم و آرزوی بهترین‌ها را برایشان از خداوند خواستارم. از خداوند متعال برای همگی این عزیزان سلامتی و عاقبت بخیری را خواستارم و ان شاءالله از عاملین به قرآن باشیم.

یادآور می‌شود، هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن از روز 28 بهمن‌ماه در شهر امان آغاز شد و امروز سوم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. تاریخ بازگشت نماینده کشورمان از این مسابقات، فردا، جمعه چهارم اسفندماه است. 

انتهای پیام
captcha