مشارکت در اجرای 2 طرح ملی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4201744
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
در نشستی مجازی مطرح شد؛

مشارکت در اجرای 2 طرح ملی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی

نشست مجازی مدیران استانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار و طی آن به بحث در مورد اجرا و مشارکت این اتحادیه در دو طرح ملی طی ماه مبارک رمضان پرداخته شد.

اجرا و مشارکت در دو طرح ملی از سوی اتحادیه موسسات قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست مدیران استانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با موضوع بررسی دو برنامه قرآنی این اتحادیه در ماه مبارک رمضان بعدازظهر امروز پنجم اسفندماه در بستر فضای مجازی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان یک برنامه قرآنی با محوریت اتحادیه کشوری اجرایی خواهد شد، گفت: برنامه‌ای که اتحادیه برنامه‌ریزی کرده است، برگزاری محافل قرآنی با رویکرد جدید و موضوع دوم هم بحث هم‌افزایی اتحادیه با مجموعه‌های قرآنی در اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» خواهد بود. 

برگزاری محافل قرآنی با محوریت نوجوانان

انجم‌شعاع در ادامه به تشریح جزئیات اولین برنامه‌ای که در ماه مبارک رمضان از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اجرا می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: با عنایت به رویکرد مقام معظم رهبری در سال جدید و توجه ویژه به نوجوانان و جوانان تصمیم گرفته شد در این محافل رویکرد ویژه‌ای به نوجوانان داشته باشیم. با همین رویکرد و با همین توجهی که معظم‌له داشتند، بخش قابل توجهی از اعتکاف رجبیه به اعتکاف نوجوانان و جوانان اختصاص پیدا کرد. خبرهایی که ما داریم، نشان داد سرمایه‌گذاری مقام معظم رهبری برای این گروه از مخاطبان یک سرمایه‌گذاری اساسی، ماندگار، پایدار و ضروری است که در کشور جای خود را باز می‌کند.

وی بیان کرد: بر همین اساس محافل را با رویکرد نوجوان برنامه‌ریزی خواهیم کرد لذا از مدیران استان‌ها درخواست می‌کنم از امروز که جلسه تمام شد، مسیر هماهنگی این جلسه را با دستگاه‌های زیربط آغاز کنند تا بتوانیم در ماه رمضان امسال، محافل قرآنی را با حضور قاریان و حافظان نوجوان و کسانی که قرار است مستمع این امر شوند، برگزار کنیم.

پشتیبانی وزارت ارشاد از محافل قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: برای پشتیبانی از این محافل هماهنگی‌هایی در سطح ملی انجام شده است. با مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برای پوشش این محافل توافق شده و ایشان هم با استقبال پذیرفت و اعلام کرد دوستان سیمای قرآن قطعاً این برنامه را ضبط می‌کنند تا در ماه مبارک پخش کنند. البته مدیران اتحادیه‌های استانی می‌توانند با توجه به تعاملات خود به سیمای استان‌ها در زمینه پخش این محافل از شبکه‌های استانی هم اقدام کنند. 

انجم‌شعاع اظهار کرد: همچنین برای اولین بار با مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شده است تا ابلاغیه‌ای از سوی این معاونت به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ابلاغ شود و در این ابلاغیه بر فراهم کردن پشتیبانی‌های لازم از اتحادیه‌های استانی برای برگزاری محافل قرآنی تأکید شود. جذب این حمایت و پشتیبانی ارتباط به تعاملات و ارتباطات اتحادیه‌های استانی با مجموعه ارشاد استان دارد. 

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برگزاری یک محفل با حضور علاقه‌مندان دختر و پسر در یک جلسه مقداری سخت خواهد بود، بیان کرد: اگر بتوانیم با مشارکت آموزش و پرورش به صورت مجزا برای دخترها و پسرها محفل اختصاصی داشته باشیم، مطلوب خواهد بود. 

معرفی طرح زندگی با آیه‌ها

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست هر یک از مدیران اتحادیه استانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد این نشست پرداختند و پس از آن حجت‌الاسلام حمیدرضا محمودخانی،‌ مدیر حوزه ریاست سازمان دارالقرآن کریم به معرفی طرح «زندگی با آیه‌ها» پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به بخشی از صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد دوری جامعه از مفاهیم قرآنی و راه حل ایشان در این زمینه اشاره و اظهار کرد: معظم‌له در یکی از دیدارها فرمودند باید مفاهیم قرآنی در جامعه به مسلمات فکری و گفتمان‌های عمومی در بین مردم و واضحات و بینات جامعه اسلامی تبدیل شود.

محمودخانی همچنین به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد حفظ موضوعی و آیات کلیدی و مهم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: معظم‌له روی این نکته تأکید می‌کنند که باید اینقدر روی یک سری از مفاهیم قرآن که مورد نیاز جامعه اسلامی است، تمرکز کنیم تا به گفتمان عمومی تبدیل شوند، به طوری که جوانان این آیات را حفظ باشند.

مدیر حوزه ریاست سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: در طرح زندگی با آیه‌ها با بررسی بیانات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و حاشیه‌های نوشته شده در تفسیر علامه طباطبایی یک کار پژوهشی انجام دادیم و آیاتی که محکمات قرآن بوده است را به ترتیب کمی و کیفی احصاء کرده‌ایم. نگاه ما در این پژوهش این بوده که کدام آیات از نگاه امامین انقلاب مهم بوده که باید در جامعه تبدیل به گفتمان شود. 

وی تصریح کرد:‌ با مباحثه کل قرآن از سوی گروه‌های پژوهشگر این کار صورت گرفت و با توجه به اهمیت موضوع و نیاز جامعه 150 تا 200 آیه را انتخاب کردیم تا طی چند سال این آیات را از طریق ابزارهای مختلف آموزشی، هنری و رسانه‌ای تبدیل به گفتمان عمومی کنیم. بر همین اساس مقرر شد از ماه مبارک رمضان کار را با 50 آیه که مربوط به آیات تغییر نگاه و جهان‌بینی است، شروع کنیم. 

اهداف طرح زندگی با آیه‌ها

محمودخانی در مورد اهداف این طرح نیز بیان کرد: طرح زندگی با آیه‌ها دو هدف کلی را دنبال می‌کند یکی اینکه گفتمان سازی کند و مفاهیم قرآنی مورد نیاز جامعه را به مسلمات فکری تبدیل کند، این موضوع در راستای جهاد تبیین نیز خواهد بود و اصلاً یکی از راه‌های خوبی که می‌توان قرآن‌محور و قرآن‌پایه در موضوع جهاد تبیین انجام داد از طریق همین طرح است.

مدیر حوزه ریاست سازمان دارالقرآن کریم افزود: هدف دیگر این طرح شکل دادن حرکت هم‌افزای ملی بوده است، لذا اسم هیچ سازمان و دستگاهی در این طرح نیامده بلکه همه آرم‌ها را کنار گذاشته‌اند تا آرمان‌ها را بالا بیاورند. 

اجرای زندگی‌ با آیه‌ها در 4 سطح

وی بیان کرد: این طر ح در حوزه عملیاتی در چهار سطح تعریف شده است، در سطح اول 50 آیه در نظر گرفته شده است و با استفاده از آن می‌خواهیم نگاه مردم به قرآن را به سمتی ببریم که به این باور برسند قرآن هدایتگر است و حرف دارد. برای این کار هم از قالب‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. بخشی از این کار از طریق متن برنامه محفل، بخشی هم از طریق پخش پرتکرار موشن‌ها، بیلبوردهای شهری و بین شهری و صورت خواهد گرفت. تلاش خواهیم کرد تا در این سطح پیام‌های این 50 آیه را به گوش 30 میلیون نفر برسانیم.

محمودخانی افزود: در سطح دوم، مردم را به سمت مفاهیم این 50 آیه سوق خواهیم داد، در این سطح درگیری پنج میلیون نفر در نظر گرفته شده است. بخشی از این کار از طریق جزءخوانی صورت خواهد گرفت. در این زمینه کتاب‌هایی برای عموم تولید شده است؛ به عنوان مثال برای 30 آیه از این آیات طرح درس نوجوان و «منبرک» در نظر گرفته شده است. 

مدیر حوزه ریاست سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: در سطح سوم مردم را تشویق خواهیم کرد تا به الفاظ این 50 آیه بپردازند و آن را حفظ کنند. مثلاً دو آیه را از بین این آیات محوری قرار داده‌ایم تا 10 میلیون نفر با آن آشنا شوند. در سطح چهارم نیز با استفاده از دوره‌های آموزشی، مخاطب را دعوت به کنشگری با محوریت تعلیم این آیات خواهیم کرد. این کار برای 200 هزار نفر در قالب برگزاری دوره‌های مختلف صورت خواهد گرفت. 

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: یکی از پایه‌های اصلی و ارکان رکین عملیات زندگی با آیه‌ها، مؤسسات قرآنی هستند. در همین راستا جلساتی با برخی مؤسسات شاخص برگزار شده اما نقش اتحادیه کشوری برای هماهنگی اتحادیه مؤسسات نقش بی‌بدیلی است که امیدواریم آن را به بهترین وجه ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه ما در شورای توسعه این جریان را تقویت خواهیم کرد، گفت: دوستان هم در مجموعه‌های حاکمیتی و مردمی از ماه‌ها قبل تمام توان خود را معطوف به این موضوع کرده‌اند تا تولیدات خوبی با استفاده از محتوای غنی داشته باشند. آرمان ما این بوده به نحوی عمل شود که همه جامعه قرآنی این کار را مربوط به خود بدانند و از این فرصت برای تبلیغ فعالیت‌های خود و ترویج قرآن و جذب قرآن‌آموزان استفاده کنند.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این نشست محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: در طرح زندگی با آیه‌ها مقرر شده است حداقل یک سوم مؤسسات و یک سوم مربیان حضور داشته باشند، این نگاه حداقلی ما هست و امیدواریم شاهد فعالیت همه مؤسسات و همه مربیان در این طرح باشیم.

آزاده حاجی‌غلامی

انتهای پیام
captcha