روزه‌داری برای کدام گروه از بیماران منعی ندارد + فیلم
کد خبر: 4204327
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
روزه‌داری در نوروز/ 8

روزه‌داری برای کدام گروه از بیماران منعی ندارد + فیلم

متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تأکید بر لزوم مشورت بیماران با پزشکان در خصوص روزه‌داری، گفت: افراد مبتلا به کبد چرب، چاقی و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مشکلی با روزه گرفتن ندارند.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه‌ توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در نوروز مطرح کرده‌اند.

در بخش هشتم این کلیپ‌های آموزشی احمد اسماعیل‌زاده در خصوص بیماری‌هایی که موجب می‌شود افراد نتوانند روزه بگیرند، صحبت کرده است که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

این سؤال همیشه مطرح می‌شود که آیا افراد بیمار از جمله کسانی که مشکل کبد چرب، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، دیابت و ... دارند می‌توانند روزه بگیرند یا خیر؟ توصیه ما به این افراد این است که هر فردی با توجه به بیماری و شرایط خاص بدنی خود باید در خصوص روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد و در این زمینه باید به پزشک معالج و متخصص تغذیه خود مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کند.

کلیاتی را اینجا مطرح می‌کنم اما این کلیات ممکن است همه افراد را شامل نشود و برای همه افراد صدق نکند، چراکه هر فردی شرایط متفاوتی دارد و طبیعتاً باید به پزشک معالج خود مراجعه کند.

در خصوص افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دارو مصرف می‌کنند مثلاً در روز یک عدد قرص می‌خورند طبیعتاً این افراد می‌توانند روزه بگیرند. اما برخی از بیماران دیابتی تکرر مصرف دارو دارند و یا انسولین تزریق می‌کنند. برای این افراد متناسب با شرایطی که دارند تصمیم گرفته می‌شود که آیا روزه بگیرند یا خیر.

ما به بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می‌کنند، به خاطر نوسانات قندی که دارند اجازه نمی‌دهیم روزه بگیرند. یا به افرادی که مبتلا به بیماری‌های گوارشی خاص هستند هم اجازه روزه‌داری داده نمی‌شود. بسیاری از افراد در جامعه ما دچار رفلاکس معده هستند و نباید معده آنها خالی بماند. وقتی معده این افراد به صورت طولانی مدت خالی بماند دچار سوزش یا ترش کردن معده می‌شوند که این مسائل برای سلامت آنها مضر است به همین دلیل به آنها توصیه می‌کنیم که روزه نگیرند.

البته نه همه درجات رفلاکس؛ برخی درجات رفلاکس بسیار خفیف هستند که افراد مبتلا به این درجه از رفلاکس می‌توانند روزه بگیرند اما برخی درجات رفلاکس شدید هستند که طبیعتاً افراد مبتلا به این نوع رفلاکس از روزه گرفتن منع می‌شوند.

افراد مبتلا به کبد چرب و افراد مبتلا به چاقی، هیچ مشکلی با روزه گرفتن ندارند. افرادی که لاغر هستند اگر می‌توانند از پس گرسنگی 12 تا 14 ساعته بربیایند می‌توانند روزه بگیرند اما بسیاری از این افراد به دلیل اینکه افت قندهای مکرر در طول روز پیدا می‌کنند شاید از ساعت یک بعد از ظهر به بعد دچار سردرد، حالت تهوع و ضعف‌های بیش از حد شوند که در این صورت طبیعی است که نمی‌توانند روزه بگیرند و باید به برنامه غذایی عادی خود ادامه دهند.

افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند هیچ مشکلی با روزه گرفتن ندارند و چه بسا روزه گرفتن برای آنها بسیار هم خوب است. افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستند و کولیت روده دارند هم مشکلی با روزه گرفتن ندارند. افرادی که نوع خاصی از بیماری‌های کلیوی و یا قلبی دارند بهتر است حتماً با پزشک خود در خصوص روزه گرفتن مشورت کنند.

در مورد بیماران کلیوی، به افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند توصیه می‌کنیم که روزه نگیرند، سایر بیماران کلیوی حتماً باید تحت نظر پزشک روزه بگیرند و در صورتی که پزشکشان تأیید نکند، نباید روزه بگیرند.

انتهای پیام
captcha