مخلوقاتی که آفت صراط مستقیم می‌شوند + فیلم
کد خبر: 4205023
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳
به سوی نور/ 15

مخلوقاتی که آفت صراط مستقیم می‌شوند + فیلم

هدایت به صراط مستقیم موانع و مزاحمت‌هایی دارد که اجازه نمی‌دهد تا ما در صراط مستقیم حرکت کنیم و یکی از این موانع ممکن است مخلوقات عالم باشند.

محمد شریفانیبندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین(ع) بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. در پانزدهمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «اولین مانع؛ مخلوقات» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

«در گفتارهای پیشین به دو محور اصلی اشاره شد که برای رسیدن به صراط مستقیم نیازمند برنامه و روش هستیم. در این گفتارها به 10 روش از خط مشی پیامبر(ص) و هشت روش از خط مشی قرآن برای دستیابی به صراط مستقیم نیز اشاره شد. از این نمونه آیات در قرآن فراوان است. نکته‌ای که باید بدان توجه کنیم، آسیب‌شناسی هدایت است. هدایت به صراط مستقیم موانع و مزاحمت‌هایی نیز دارد که اجازه نمی‌دهد تا ما در صراط مستقیم حرکت کنیم. 

در سوره مبارکه فلق این‌چنین می‌خوانیم: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ؛ بگو پناه مى‌برم به پروردگار سپيده دم». در این آیه اشاره شده است که به خدا و ربوبیت الهی پناه ببر و خود را تحت تربیت خدا قرار بده؛ چراکه آسیب زیاد است! در این سوره به چهار آسیب اشاره شده است. اولین آسیب «مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ؛ از شر آنچه آفريده»  است. یکی از بزرگترین آسیب‌ها خود مخلوقات هستند. هر فردی می‌تواند در هدایت انسان به صراط مستقیم مزاحمت ایجاد کند. انسان از زن و فرزند نزدیکتر به خود ندارد اما قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ؛ زنان و فرزندان شما هم برخی (که شما را از طاعت و جهاد و هجرت در دین باز دارند) دشمن شما هستند». 

تاریخ پر است از کسانی که در مسیر هدایت قرار گرفتند اما همسر و فرزندان آن‌ها مانع این امر شدند. در وصف زبیر بن عوام آمده که او از یاران پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بود اما فرزند او مزاحم او بود. لذا باید ضمن اینکه به همه عالم حسن ظن داشته باشیم، مواظب باشیم که از ناحیه مخلوقات عالم ضربه نخوریم. «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً؛ البته ما آنچه را روی زمين است، زينت برای آن قرار داديم». تمام پدیده‌های عالم می‌توانند در چشم ما خودآرایی کرده و شیطان از آن‌ها برای گمراهی ما استفاده کند. «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ در زمین (هر باطلی را) در نظر فرزندان آدم جلوه می‌دهم».

بنابراین، صراط مستقیم صراط واسع و گسترده‌ای است به شرط آنکه مخلوقات مزاحم انسان نشده و او را پاگیر نکنند. در حدیث آمده است: «لكلِ شيءٍ آفةٌ؛ هر چیزی آفتنی دارد». لذا صراط مستقیم نیز آفت دارد. اولین و کمترین آفت صراط مستقیم، کل مخلوقات هستند. انسان باید با هر کسی برخورد می‌کند، احتمال خطر دهد. فضای مجازی هر لحظه ممکن است انسان را از صراط مستقیم دور کرده و به مسیری انحرافی بکشاند». 

 

انتهای پیام
captcha