طرح حفظ جزء ۳۰ در مدارس اصفهان تقویت می‌شود
کد خبر: 4210120
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

طرح حفظ جزء ۳۰ در مدارس اصفهان تقویت می‌شود

مدیر مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان اصفهان از تقویت و گسترش طرح حفظ جزء ۳۰ در مدارس استان خبر داد و گفت: بر این باوریم که دانش‌آموزان با شرکت در این طرح ضمن انس با قرآن، صفات و اخلاقیات نیکو را نیز فرامی‌گیرند.

مرضیه میرشمسی مدیر مراکز قرآن و عترت آموزش و پرورش استان اصفهانمرضیه میرشمسی، مدیر مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره فعالیت‌های قرآنی این مجموعه اظهار کرد: در مراکز آموزش و پرورش استان حدود 50 دارالقرآن فعالیت می‌کنند. 41 منطقه آموزش و پرورش در سطح استان وجود دارد که در هر کدام یک مرکز دارالقرآن راه‌اندازی شده است؛ ولی در بعضی از مناطق مثل نجف‌آباد، دهاقان و شهرضا به‌دلیل استقبال بیشتر، دو یا سه مرکز وجود دارد. فعالیت اصلی این مراکز، برگزاری مسابقات قرآن و نشست‌ها و دوره‌های تخصصی برای دانش‌آموزان و همکاران علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی است.

وی به برگزاری دوره‌های توانمندسازی در مراکز دار‌القرآن‌ آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در این مراکز به منظور آموزش شیوه‌های جذب دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به فعالیت‌های قرآنی، دوره‌های مقدماتی، میانی و پیشرفته برای همکاران شاغل در آموزش و پرورش برگزار می‌شود و پس از اینکه افراد در دوره‌های یادشده شرکت کردند، فراگیری آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد و سپس کار خود را آغاز می‌کنند. این دوره‌ها با عنوان «طرح اتقان» تابستان هر سال برگزار می‌شود.

مدیر مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: این مراکز برای هر مدرسه گروه‌های تواشیح تشکیل می‌دهند تا در مناسبت‌های گوناگون به اجرای برنامه‌های قرآنی در مدارس بپردازند. همچنین هر سال از هر منطقه، گروهی را برای جشنواره تواشیح و مدیحه‌سرایی معرفی می‌کنند که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و یک گروه به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

وی در خصوص مدارس حفظ ضمن تحصیل در آموزش‌ و پرورش استان گفت: در حال حاضر، در نواحی یک، دو و پنج شهر اصفهان هر کدام یک مدرسه و در نجف‌آباد، سه مدرسه حفظ ضمن تحصیل فعالیت می‌کنند. اگرچه در دیگر شهرستان‌ها نیز درخواست تأسیس چنین مدارسی وجود دارد، ولی ابتدا باید زیرساخت‌های مربوط به آنها فراهم شود. دانش‌آموزانی که مایل به حضور در این مدارس باشند، باید در تابستان در مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش دوره‌ای را بگذرانند تا توانایی آنها در انجام دو کار همزمان، یعنی حفظ قرآن و درس خواندن سنجیده شود؛ بنابراین از بین متقاضیان، تعدادی که توانایی بیشتری داشته باشند، برای حضور در این مدارس انتخاب می‌شوند و سایرین را به سمت دیگر فعالیت‌های آموزشی در زمینه قرآن سوق می‌دهیم و به هیچ وجه، چنین مشتاقانی را از دست نمی‌دهیم. این مدارس مخصوص دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه است؛ یعنی دانش‌آموزان پایه چهارم تا نهم می‌توانند حافظ کل قرآن شوند.

میرشمسی بیان کرد: مدیران و مربیان مراکز دارالقرآن در نوبت‌های صبح‌ به منظور تبلیغ و ترویج و معرفی فعالیت‌های این مراکز در مدارس حاضر می‌شوند و در نوبت‌های بعدازظهر، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند. در ابتدای هر دوره نیز جلسه‌ای برای والدین برگزار و شرایط مربوط به‌طور کامل برای آنها توضیح داده می‌شود. همچنین کلاس‌ها و دوره‌هایی که والدین به آنها اقبال نشان دهند، از جمله دوره‌های روانشناسی، تربیت دینی، فرزندپروری و ورزش نیز برای آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش، مهدقرآن‌هایی با عنوان «نوگلان قرآنی» وجود دارد که برای سنین پیش از دبستان، سه روز در هفته کلاس آشنایی با قرآن برگزار می‌کند. سال گذشته طرح حفظ جزء 30 را برای دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی به‌صورت آزمایشی اجرا کردیم تا ایرادات آن آشکار شود و بتوانیم آنها را حل کنیم. مدیران مراکز دارالقرآن این طرح را بررسی و تعداد دنبال‌کنندگان یا درصد ریزش مخاطبان را شناسایی می‌کنند. جلسه تکمیلی این طرح خردادماه سال جاری برگزار می‌شود تا تصمیم نهایی برای اجرای آن گرفته شود.

مدیر مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در سال تحصیلی جدید از مدارسی که دانش‌آموزانشان علاقه‌مند به آشنایی با قرآن و حفظ جزء 30 باشند، تقدیر خواهد شد. البته اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در این طرح نیست و معیار، علاقه‌مندی آنهاست. در سال جاری، این طرح را تقویت می‌کنیم و گسترش می‌دهیم؛ چون بر این باوریم که دانش‌آموزان با شرکت در این طرح ضمن انس با قرآن که هدف اصلی آموزش و پرورش است، صفات و اخلاقیات نیکو را نیز فرامی‌گیرند.

وی به حضور آموزش و پرورش استان در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: ما در این نمایشگاه تلاش کردیم تا با رویکرد دانش‌آموزمحور در 6 غرفه، همه فعالیت‌های قرآنی ویژه دانش‌آموزان را ارائه و آنها را با این کتاب آسمانی آشنا کنیم. در غرفه قصه‌گویی و بازی، همکاران به بیان داستان‌های قرآنی می‌پرداختند و مخاطبان درباره آن داستان نقاشی می‌کشیدند یا با خمیر بازی، چهره شاخص آن قصه را می‌ساختند. همچنین سوره‌های قرآن به‌صورت کلمه‌های جداگانه در اختیار بچه‌ها قرار می‌گرفت و آنها با کنار هم قرار دادن این کلمات و مرتب کردن آیه‌ها جایزه دریافت می‌کردند.

میرشمسی بیان کرد: دانش‌آموزان هنرستانی نیز در نمایشگاه آثار قرآنی خود را در رشته‌هایی مانند خوشنویسی، گرافیک، نقاشی، طراحی و... ارائه دادند. در غرفه حفظ ضمن تحصیل، مراکز دارالقرآن‌ شهر اصفهان به نوبت حضور داشتند و مراحل مربوط به این طرح را به‌صورت کلاس درس برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دادند. در سکوی تلاوت نیز دانش‌آموزان صاحب رتبه‌های برتر به تلاوت آیات قرآن می‌پرداختند. در غرفه استعدادیابی، دانش‌آموزان می‌توانستند در حضور مربی تلاوت قرآن انجام دهند تا اگر زمینه‌ تلاوت یا حفظ قرآن را داشتند، با راهنمایی وی به مؤسسات تخصصی معرفی شوند. غرفه نهج‌البلاغه نیز به معرفی شیوه‌های ترویج و خوانش نهج‌البلاغه اختصاص داشت. فعالیت تمام غرفه‌ها به‌صورت زنده از رسانه آموزش و پرورش پخش می‌شد و به همه همکارانی که در این فعالیت‌ها مشارکت داشتند، گواهی حضور اعطا می‌شود.

انتهای پیام
captcha