اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس
کد خبر: 4212004
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

سخنگوی بهزیستی فارس از اجرای طرح «خانواده میزبان» ویژه مراقبت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست در این استان خبر داد.

خانوادهبه گزارش ایکنا از فارس، عبدالرحمن سلیم حقیقی، سخنگوی بهزیستی فارس امروز، 4 اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: طرح «خانواده میزبان» با عنوان طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در ۱۳ استان کشور اجرایی شده که استان فارس هم از این جمله است و مجموعاً در کل کشور تاکنون ۸۷ کودک وارد خانواده‌های میزبان شده‌اند.

وی تصریح کرد: این طرح که به دنبال اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر(مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است و تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است.

سلیم حقیقی بیان کرد: در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه‌روزی نگه‌داری نمی‌شد، جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه‌اندازی شد و گسترش یافت.

سخنگوی بهزیستی فارس یادآور شد: اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگه‌داری شبانه‌روزی جلوگیری می‌کند.

وی همچنین با بیان این موضوع که بهزیستی فارس در سال گذشته جزو 5 استان برتر در حوزه فرزندخواندگی بوده است، گفت: این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

سلیم حقیقی همچنین گفت: صلاحیت خانواده‌های میزبان در کارگروه‌های شهرستانی و استانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن با طی کردن دوره آموزشی، در صورت آمادگی میزبان، کودکان به صورت موقت تا زمان تعیین تکلیف آنان برای ورود به خانواده دائمی خود(بازپیوند به خانواده زیستی، نگهداری در خانواده خویشاوندان و یا فرزندخواندگی) به عنوان مهمان در خانواده میزبان حضور خواهند داشت.

سخنگوی بهزیستی فارس ادامه داد: این طرح به ویژه برای حضور کودکان نیازمند مراقبت ویژه که اقبال کمتری برای حضور در فرزندخواندگی دارند، حائز اهمیت است.

مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس در پایان اظهار کرد: خانواده‌های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند. 

انتهای پیام
captcha