طب کلاسیک بیشتر به دنبال رفع مشکلات جسمی است/ حصول آرامش در سایه توکل
کد خبر: 1405975
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
سیادتی:

طب کلاسیک بیشتر به دنبال رفع مشکلات جسمی است/ حصول آرامش در سایه توکل

گروه سلامت: یک متخصص طب اسلامی گفت: بیشتر بیماری‌های جسمی ریشه در مشکلات روحی و روانی دارند، این اصل تفکیک ناپذیری جسم و روح را پزشکی امروز پذیرفته، اما طب کلاسیک بیشتر به دنبال ترمیم و رفع مشکلات جسمی بوده و از روح غافل شده، بدین جهت آرامش پدیدار نشده است.

سید محمد سیادتی، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه امروزه برخی افراد در پی بهره‌مندی از روش‌هایی همچون مدیتیشن و یوگا برای رسیدن به آرامش هستند گفت: آرامش حلقه مفقوده سبک زندگی امروز است.
وی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی نیز گویا هنوز نتوانسته است انسان را به آرامش برساند، گفت: بیشتر بیماری‌های جسمی ریشه در مشکلات روحی و روانی دارند و این اصل تفکیک ناپذیری جسم و روح را پزشکی امروز پذیرفته است، اما طب کلاسیک بیشتر به دنبال ترمیم و رفع مشکلات جسمی است و از روح غافل شده است بدین جهت آرامش پدیدار نشده است.

آرامش مطلق در این دنیا میسر نیست

سیادتی با تأکید بر اینکه آرامش مطلق در این دنیا میسر نیست تأکید کرد: انسان بخشی از وجود خداوند است که از آن جدا شده است و تا زمانی که به اصل خود بازنگردد به آرامش مطلقی که روح تشنه آن است نمی‌رسد.
این متخصص طب اسلامی آموزه‌های دینی را در برگیرنده راهکاری برای رسیدن به آرامش نسبی دانست و گفت: در این روش‌ها راهکارهای مؤثرتر و غنی‌تری نسبت به مدیتیشن‌ها وجود دارد که باید به آن رجوع کرد.
وی با بیان اینکه مبنای اغلب مدیتیشن‌ها رسیدن به آرامش توسط قطع اتصال از منابع دیگر و متمرکز شدن بر روی یک موضوع است گفت: مقدمه این امر ترک علایق از داشته‌های دنیوی است.

وابستگی‌های دنیایی را برای رسیدن به آرامش قطع کنیم

سیادتی ادامه داد: در آموزه‌های دینی نیز ما به قطع وابستگی‌های دنیوی سفارش شده‌ایم، به طور کلی ابزار زندگی ارزشمند است اما وابستگی به آنان مذموم شمرده شده است. توصیه دین قطع وابستگی به امور دنیوی و متصل شدن به یک منبع ارزشمند است که این منبع غنی در سایر روش‌ها همچون مدیتیشن وجود ندارد.

یک جایگزین مناسب

وی اعراض نفسانی که همان حالات روحی و روانی هستند را پایه سلامت جسم دانست و گفت: پایه آرامش، خالی کردن روح و روان از وابستگی‌ها است. در آموزه‌های دینی انسان پس از قطع وابستگی و علایق باید یک جایگزین مناسب و پایدار داشته باشد و جز هستی مطلق هیچ چیز پایداری ندارد.
وی در ادامه افزود: انسان نیاز به یک منبع قدرت عظیم دارد تا بتواند در سایه آن توکل کند و به آرامش برسد. دعا و نماز ابزاری برای قطع وابستگی از امور دنیوی و معطوف کردن توجه به قدرتی است که می‌تواند ما را حمایت کند.

تقویت خصلت‌های انسانی سبب ایجاد آرامش می‌شود

وی دوست داشتن دیگران و کمک کردن به آنان بدون هیچ قید و شرطی را نیز سبب ایجاد آرامش در انسان دانست و گفت: تقویت خصلت‌های انسانی سبب ایجاد آرامش در انسان می‌شود.

captcha