معرفی ۴ خود وجودی انسان بر مبنای طب و تربیت در نگاه امام علی(ع)
کد خبر: 1455099
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

معرفی ۴ خود وجودی انسان بر مبنای طب و تربیت در نگاه امام علی(ع)

گروه سلامت: یک محقق و مدرس طب اسلامی به معرفی چهار خود وجودی انسان بر مبنای تربیت و طب از زبان امام علی(ع)پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ناظریان، محقق و مدرس طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به دلایل ضرورت احیای طب اسلامی در دنیای کنونی اشاره و عنوان کرد: بر خلاف تصور رایج، در دنیای پزشکی پیشرفت چندانی صورت نگرفته است چرا که طب واقعی این است که جسم بتواند رفتار را تصحیح کند.

وی ادامه داد: پزشکی امروز از علم بشری نشئت گرفته و نتوانسته به تصحیح رفتار بشر کمک کند و درمانی به دنبال ندارد بلکه مرض را مهار می‌کند. پزشکی جراحی اگرچه پیشرفت داشته است اما طبابت از پیشرفت به دور مانده است.

وی علت پیشرفت نکردن طب کنونی را عدم ایجاد پیوند بین روح و جسم دانست و گفت: فلاسفه و علما معتقد هستند روح در امتداد جسم است. آیه مبارکه «کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» نیز مبین همین ادعا است.

معرفی 4 خود در انسان

وی با بیان اینکه پزشکی جدید در تغذیه دستورالعمل جامعی برای ما ندارد که به سلامت جسم و روح را همزمان با یکدیگر ممکن کند گفت: امام علی(ع) در پاسخ به کمیل که می‌گوید مرا به خودم بشناس می‌فرمایند کدام خودت را؟ تو چهار خود داری. جواب امام دقیقا بر مبنای علم الادیان و علم الابدان است.

حجت‌الاسلام ناظریان ادامه داد: از بین این چهار مورد دو مورد مربوط به طب و دو مورد مربوط به تربیت است. مبنای تربیت طب است و اگر تربیت بخواهد مصداق پیدا کند ابتدا باید طب را تصحیح کرد.

حجت الاسلام ناظریان در معرفی این چهار خود وجودی گفت: اولین خود، نباتی رشد کننده است که نگهدارنده، گیرنده، هضم کننده، جذب کننده و پرورش دهنده است. امام علی(ع) می‌فرمایند: مرکز انگیزش این خود در کبد است و تا کبد سالم نشود این پنج مورد تصحیح نمی‌شوند.

وی دومین خود را در بیان امام علی(ع)، خود حیوانی حس دار دانست که مرکز انگیزش آن در قلب است و گفت: خود قدسی درک کننده با اندیشه، یادآوری، دانش، بردباری و کرامت همراه است و مرکز انگیزش آن پاکی و حکمت است. خود چهارم نیز الهی است و منشأ آن شکیبایی و بزرگواری است.

وی به روایتی اشاره و عنوان کرد: پزشکی از روم به مدینه آمد و چند ماه آنجا ساکن شد، سپس نزد پیامبر آمد و گفت: من چندین ماه است که به اینجا آمده‌ام اما هیچ مریضی به من مراجعه نکرده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ما به مردم چیزهایی یاد دادیم که مریض نمی‌شوند.

مطالبات مقام معظم رهبری(ع) در حوزه سلامت

وی ادامه داد: پس چرا در میان مسلمان امروز که تکنولوژی بیشتری در اختیار دارد تا این حد بیماری در انواع مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است. در سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد سلامتی مد نظر است که مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی باشد در حالی که ما از طب غربی استفاده می‌کنیم که سنخیتی با این اصول ندارد.

وی ادامه داد: معظم له خواستار ارتقای نظام انتخاب و تربیت اساتید متناسب با ارزش‌های اسلامی هستند اما تا چه حد این اتفاق رخ داده است. آگاه سازی مردم از حقوق خود با استفاده از ظرفیت‌های محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است اما پزشکی چطور توانسته است اخلاق اسلامی را به مردم بیاموزد این مهم فقط در سایه طب اهل بیت(ع) می‌تواند محقق شود.

وی به هجمه‌ای که علیه طب اسلامی وجود دارد اشاره و عنوان کرد: این طب را طوری معرفی کردند که گویا طب ارتجاعی است. مردم نیز باور کردند که طب امروز پیشرفت کرده است در صورتی که از منبع اصلی علم طب که با جسم انسان در ارتباط است و خالق آن خداوند است دور شده‌ایم.

captcha