احیای طب اسلامی راه میان‌بر جبران عقب‌ماندگی‌های پزشکی از دنیای غرب
کد خبر: 1443584
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
محمدیان تأکید کرد:

احیای طب اسلامی راه میان‌بر جبران عقب‌ماندگی‌های پزشکی از دنیای غرب

گروه سلامت: یک محقق طب اسلامی با بیان اینکه امروز در زمینه علم سال‌ها از اروپا عقب هستیم و به گفته مقام معظم رهبری به یک راه میان‌بر برای جبران این خلأ نیاز داریم تصریح کرد: احیای طب اسلامی یک راه میان بر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد محمدیان، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان ضرورت ترویج طب اسلامی در جامعه امروز با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی صورت گرفته است پرداخت و گفت: طب اسلامی مجموعه‌ای از دستورات طبی و بهداشتی است که توسط انبیا و ائمه اطهار(ع) به انسان رسیده است.

وی در ادامه چنین تعریفی از طب را دارای چند ویژگی خواند و گفت: زمانی که طب متصل به وحی شد و از آن ارتزاق کرد مصون از خطا و آزمایش می‌شود. سرمنشأ وحیانی بودن طب نیز به رحمت واسعه الهی باز می‌گردد که زمان خلق بشر، آنچه مورد نیاز داشت را به وی آموخت.

وی به مضمون مناظره امام صادق(ع) با طبیب هندی که ریشه طب را تجربه بیان می‌کند اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در پاسخ به این فرد فرمودند انسانی که بر زمین آمد خواص گیاهان و خوراکی‌ها را نمی‌دانست و اگر می‌خواست تجربه کسب کند بارها نسل بشر از بین رفته بود. این خداوند بود که اسماء جبال، دریاها، رودها، داروها و گیاهان و حیوانات را به انسان آموخت.

توجه به روح همزمان با جسم در درمان بیماری

وی توجه به مشکلات روحی در کنار بروز مشکلات جسمی را از ویژگی‌های طب اسلامی برشمرد و گفت:  در طب اسلامی مسائل روحانی و معنوی نیز بر روند سلامت تأثیر دارند و در درمان بیماری‌های جسمی به آن توجه می‌شود، در صورتی که علم پزشکی صرفا به درمان جسمی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آموزه‌های اسلامی بیماری لاعلاج وجود ندارد، به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «خود را مداوا کنید که خداوند، هیچ دردى فرو نفرستاده مگر اینکه به همراهش درمانى نیز نازل کرده است، جز مرگ که آن را هیچ درمانى نیست» اشاره و عنوان کرد: طبق سخنان رسول اسلام(ص) برای هر بیماری 70 درمان وجود دارد اما زمانی که برای درمان بیماری به علم ناقص زمینی پناه ببریم و از منشأ وحی دور شویم دچار بیماری‌هایی می‌شویم که لاعلاج تصور می‌شوند.

وی ادامه داد: این سخن برخی را با این شبهه روبرو می‌کند که طب اسلامی چگونه برای ایدز و یا سرطان درمان ارائه می‌دهد. در این راستا باید از کلیات سخن گفت، اصول کلی حاکم بر طب اسلامی است که حکما و اندیشمندان در گذشته به آن آگاه بودند و ما امروز به واسطه از دست دادن این افراد اطلاعات محدودی از طب اسلامی داریم.

درمان اول با غذا سپس با دارو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از دیگر ویژگی‌های طب اسلامی را درمان با ساده‌ترین عوامل دانست و گفت: در طب اسلامی تا جایی که درمان با غذا صورت گیرد به سراغ دارو نمی‌رویم.

وی به ضرورت استفاده از طب اسلامی در دنیای کنونی با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی صورت گرفته است اشاره و عنوان کرد: داروهایی که امروز در کشور ما وجود دارند وارداتی هستند ولی اگر ما طب اسلامی را احیا کنیم در زمینه دارو به خودکفایی می‌رسیم و طب خود را به دنیا صادر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه امروز در زمینه علم سال‌ها از اروپا عقب هستیم و به گفته مقام معظم رهبری به یک راه میان‌بر برای جبران این خلأ نیاز داریم تصریح کرد: احیای طب اسلامی یک راه میان بر است.

احیای طب اسلامی و مبارزه با استکبار

وی ادامه داد: مبارزه با اسرائیل همت جمعی می‌طلبد. احیای طب اسلامی خودکفایی در دارو را به دنبال دارد و سبب عدم ورود دارو به کشور می‌شود و به نوعی مبارزه با کشورهای مستکبری است که تولید دارو را در دست دارند.

وی تصریح کرد: وقتی کشوری در حوزه سلامت نیازمند به کشور دیگری باشد دچار خودباختگی فرهنگی می‌شود. افراد در هنگام بیماری جزو نیازمندترین انسان‌ها هستند، وقتی این نیاز توسط کشورهای بیگانه رفع شود به نوعی خودباختگی منجر می‌شود. برای یک مسلمان شایسته نیست که درمان خود را از بیگانه طلب کند.

ادامه دارد...

captcha