چقدر فاطمه معصومه(س) را می‌شناسیم؟
کد خبر: 3344511
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸

چقدر فاطمه معصومه(س) را می‌شناسیم؟

گروه اجتماعی: سال​هاست سالروز ولادت بانویی از خاندان پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان روز دختر نام‌گذاری شده و این نا‌م‌گذاری بی​شک توأم با اراده به الگوبرداری دختران ما از شخصیت والای این بانوی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سال​هاست سالروز ولادت بانویی از خاندان پیامبر اسلام(ص) به عنوان روز دختر نامگذاری شده است و این نامگذاری بی​شک توأم با اراده به الگوبرداری دختران از شخصیت والای این بانوی بزرگ است. ما چقدر فاطمه معصومه(س) را می شناسیم؟

حضرت فاطمه(س) فرزند امام موسی کاظم(س) و حضرت نجمه در تاریخ اول ذی​العقده 173 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. ایشان در 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در قم به شهادت رسید.

علی‌رغم عمر کوتاه، شأن والای این بانوی بزرگوار در کلام ائمه(ع) و بزرگان تشیع چنان است که برای زیارت ایشان فضایل عظیمی شمرده شده است و بارگاه مطهر ایشان همواره مقصد نورانی شیفتگان و سالکان اهل بیت(ع)بوده است.

مهم​ترین اتفاق در زندگی‌نامه این بانوی بزگوار سفرشان از مدینه به ایران بود. پس از آنکه امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال 200 هجری قمری به دعوت مأمون از مدینه به مرو عزیمت کردند، حضرت فاطمه معصومه(س) به دعوت برادر به همراه تعدادی از علویان در سال 201 به ایران آمدند. مطابق نقل کتب تاریخی ایشان در مسیر بیمار شدند و بنا به خواسته خود در قم اقامت کردند. این اقامت 16 روز ادامه یافت و در این شهر دنیا را وداع گفت.

تعیین سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان روز دختر، اهمیت جایگاه دختران در جامعه و نقش تعیین‌کننده شیوه پرورش آنها در رشد جامعه، ضرورت​هایی را در روزی به نام روز دختر به یاد می​آورد که می​توان آنها را در ارائه شناختی کامل و همه جانبه از زندگی این بانوی بزرگوار خلاصه کرد؛ به عبارتی ارائه الگویی شفاف از زندگی این بانو که سیره ایشان به دلیل قرار گرفتن در شرایط ویژه زندگی پدر و برادرشان و دشمنی​ها و توطئه​های فراوانی که علیه آنها وجود داشت، قابل توجه و بی​شک برای ما درس صبر و روشنگری است.

بدیهی است در مبحث الگوبرداری، شیوه موفق آن است که الگوی ارائه شده برای جامعه و یا فردی که می​خواهیم او را به سمت و سوی آن الگو سوق دهیم، به صورت عینی برای او قابل شناخت و فهم باشد. در بزرگی مقام فاطمه معصومه(س) این قدر کافی است که بدانیم در سنین کم و در غیاب پدر پاسخگوی پرسش​های شیعیان بودند. سلوک این بانو به گونه​ای بود که مورد علاقه برادرشان امام رضا(ع) بودند؛ به گونه​ای که امام لقبی را برای ایشان انتخاب کرد که امروزه ما ایشان را به این نام می​خوانیم؛ معصومه.

معصومه به معنی بانوی پاک و پیراسته از گناه است، و این نام بی​شک معرف فضایل وجود ایشان است؛ نقطه​ای که از آن جا رشد و تعالی انسان در تقرب به خداوند آغاز می​شود.

داشتن الگوهای روشن در زندگی و بندگی یکی از نعمت​هایی است که ما شیعیان از آن بهره مندیم، در کنار این موضوع باید به این نکته توجه داشته باشیم که زندگی ائمه(ع) هر یک گوشه​ای از یک زندگی خالصانه را به ما نشان می دهد، هر یک از ائمه(س) در شرایط ویژه​ای به سر می​بردند و این شرایط، صحنه​های ماندگاری را از سوی امامان ما رقم ​زد؛ به گونه​ای که همه در کنار هم الگوی کاملی برای مسیر عبودیت ما است؛ چنانکه به فرموده مقام معظم رهبری در کتاب «انسان 250 ساله» این بزرگواران یک واحدند، یک شخصیتند و هدف و جهت آنها یکی است.

غرض از این بیان آن است که هر یک از شخصیت​های این خاندان گرانقدر به تنهایی مکتب و مدرسه​ برای شناخت مسیر بندگی و طی آن است و اقتدا به هر یک ما را از دیگری بی​نیاز نمی​کند. بانو فاطمه معصومه(س) در زندگی خود از وجود مبارک امام کاظم(ع) بهره​مند بودند و سالیان زیادی در کنار امام رضا(ع) به سر بردند و این همراهی قطعا در پرورش ایشان چنانکه به نام روشن معصومه خوانده و شناخته شوند موثر بوده است. دختران ما در سایه امام، معصومه می​شوند.

با وجود این، آنچه از حضرت معصومه(س) در روزی به نام دختر گفته می​شود، برای رسیدن به یک الگو بسیار محدود است و شناخت محدود نمی‌تواند الگوبرداری کاملی را رقم بزند. ما دختران می‌خواهیم از بانوی فضیلت​ها؛ حضرت معصومه(س) بیشتر و بیشتر بدانیم تا قدم به قدم در پی گام​های استوارشان به سوی پاکی راه پیدا کنیم. بی‌شک دانستنی‌ها از زندگی ایشان برای ارائه مسیری واضح پیش روی دختران ما ضرورتی است که فرا رسیدن این روز آن را بیش از گذشته مطرح می​کند.

captcha