فقدان نگاه راهبردی در تولیدات حوزه نگران‌کننده است
کد خبر: 3567083
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
دبیر همایش کتاب سال حوزه:

فقدان نگاه راهبردی در تولیدات حوزه نگران‌کننده است

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه فقدان نگاه راهبردی و کلان در تحقیقات حوزه همچنین فعالیت جزیره‌ای را مهم‌ترین عوامل نگران‌کننده و هشداردهنده در تولیدات علمی حوزه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی، دبیر همایش کتاب سال حوزه امروز هفتم بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره این همایش گفت: کتاب سال حوزه صفحه نویی از اندیشه‌های حوزه‌ای است که می‌کوشد تا جویندگان حقیقت را به سرچشمه‌های زلال هدایت رهنمون کند.
وی افزود: 875 کتاب و پایان‌نامه سطح چهار روی میز داوران این دوره خودنمایی کرد و بررسی دقیق این آثار بعد از چند ماه منجر به معرفی آثار برتر شد.
حقی بیان کرد:  738 کتاب و 137 پایان‌نامه سطح چهار ماحصل این دوره همایش است که در قالب 1134 مجلد ارایه شده و 28 درصد آثار موفق به عبور از مرحله اول رقابت‌ها شده‌اند.
وی با اشاره به دلایلی که سبب حذف آثار از داوری در مراحل بالاتر شده است افزود: ضعف علمی و روشی، نداشتن نوآوری، کم‌توجهی به امور نگارشی و فنی و جاذبه‌های بصری و تکرارنویسی و .. از جمله مهم‌ترین دلایل رد آثار بعد از مرحله مقدماتی داوری است. 
حقی بیان کرد: حضور امیدبخش ده‌ها محقق توانا و نویسنده پرتلاش با تکیه بر ذخایر علمی و معرفتی شیعه مایه مباهات و فخر حوزه است و قدرشناسی از این ظرفیت باید در دستور کار اعاظم حوزه باشد.
دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان کرد: فقدان نگاه کلان در تولید آثار پژوهشی، علائمی از اخطار و بحران را در برابر چشمان حوزه قرار می‌دهد همچنین عملکرد جزیره‌ای نویسندگان و ناشران و فقدان مطالعه و فقدان نقشه علمی از تولیدات دینی و فاصله از مجامع علمی، تولید علم در حوزه را به چالش کشیده است.
حقی ادامه داد: گزارش داوران حاکی از آن است که برای ارتقای تولیدات حوزه به صورت کیفی باید توجه تامی به شاخص‌ها بشود؛ شاخص‌هایی مانند؛ بهره‌گیری از فکر و طرح و روش خلاق، نگارش براساس اولویت‌های ملی و بین‌المللی، ضرورت تام به روشمندی، اهتمام به شاخص‌های جذابیت که اگر مورد توجه قرار گیرد می‌توان به آینده امیدوار باشیم.
وی تاکید کرد: شرکت 137 پایان‌نامه سطح چهار ما را به یکی از ظرفیت‌های خاموش در متن حوزه حساس می‌کند؛ این مقالات از تنوع موضوعی برخوردار است ولی انتظار می‌رود  بر خط مرز دانش حرکت کنند و متوجه رفع نیازهای روز باشد که متاسفانه کمتر شاهد این مسایل هستیم و کسب تنها 55 درصد امتیاز نوآوری، هشدار جدی برای حوزه است.
دبیر همایش کتاب سال حوزه گفت: کاهش تولید آثار فاخر در فقه و اصول محل تامل و تاسف است زیرا از 64 کتاب نگارش یافته هیچ‌کدام موفق به کسب رتبه نشدند.
حقی ادامه داد: همچنین زبان‌های خارجی حتی عربی در آثار حوزه حال و روز خوشی ندارند زیرا فقط 6 اثر در ارزیابی اولیه مورد توجه داوران بود و این آثار نیز از مرحله مقدماتی فراتر نرفت.
وی تاکید کرد: در 18 سال برگزاری همایش حوزه بیش از 11 هزار اثر رسیده و 5 هزار ارزیابی تفصیلی صورت گرفته است و انبوهی از اطلاعات ذی‌قیمت در همایش تولید شده که پیشنهاد می‌شود مدیران حوزه برای ارتقای کیفی تولید علم از این مطالب به شکل شایسته استفاده کنند.
حقی با بیان اینکه آثار در 16 گروه علمی ارزیابی اولیه شدند و آثار از چند مرحله عبور کرد تا آثار برتر شناسایی شوند بیان کرد: از میان مجموعه آثار ده اثر برگزیده و 9 شایسته تقدیر و 19 اثر شایسته تحسین شناخته شدند همچنین یک ناشر برگزیده و یک ناشر شایسته تقدیر شدند.
captcha